کد خبر: ۷۷۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۷
فرید زکریا در گفتگو با CNN:

افزایش بهای نفت فشار به ایران را مشکل کرده است

بسیاری از کشورهای عربی از حمله احتمالی به ایران خشنودند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین الملل: «فرید زکریا» بی تردید یک تحلیلگر برجسته مسائل بین‌الملل است. شبکه تلویزیونی CNN‌ با زکریا درباره موفقیت ایالات متحده و روابط این کشور در منطقه خاورمیانه به ویژه با ایران، به ‌گفت‌گو نشسته است.

در کنار ادعاهای موجود از سوی محافل آمریکایی مبنی بر دست داشتن ایران در خشونت‌های عراق، همچنین تلاش این کشور برای دستیابی به جنگ افزار هسته‌ای، به تازگی گزارشی مبنی بر انجام عملیات مخفی ایالات متحده در ایران با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران به گوش می‌رسد.

آنچه در پی می آید حاصل گفتگوی CNN با فرید زکریاست:

آیا موقعیت کنونی با عنایت به رفتار ایران حساس‌تر شده است؟ 
خوب، تلاش‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا به منظور به انزوا کشاندن ایران به واسطه پافشاری بر عدم تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، بامشکل مواجه است.

نخست آن که آغاز دور جدیدی از تحریم‌های سخت‌تر از سوی سازمان ملل متحد علیه ایران بسیار مشکل خواهد بود. دیگر آنکه با نفت بشکه ای 140 دلار، حکومت ایران تا حدود زیادی در برابر فشارهای اقتصادی آسیب‌ناپذیر شده است.
 
آیا نشانه‌ای از تغییرات در ایران مشاهده می‌کنید؟ 
برایم جالب است که ایران بسته پیشنهادی آمریکا و اروپا را هنوز رد نکرده است. همچنین جالب است که بازگشت و اوج‌گیری دوباره «علی لاریجانی» را می‌بینیم.

او یک چهره عالی‌رتبه سیاسی است که از سوی احمدی‌نژاد از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی برکنار شد. 

او دوباره بازگشته است و اینک با اکثریت قاطعی رئیس پارلمان ایران است. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که او با احمدی‌نژاد بر سر ریاست جمهوری رقابت خواهد کرد. البته اینها همه حدس و گمان است.

اگر او رئیس جمهور ایران شود، آیا این برای آمریکا بهتر خواهد بود؟
لاریجانی سیاستمدار گرم،‌ راحت و غربگرایی نیست که حاضر باشد از برنامه هسته‌ای ایران دست بکشد. او بخشی از نظام دینی جمهوری اسلامی است. او خود نیز برآمده از یک خانواده مذهبی است. 

با این همه در قیاس با احمدی‌نژاد، او به مراتب میانه‌روتر و عملگراتر است. سوال مشکل در مورد ایران آن است که آیا این رژیمی است که ما بتوانیم با آن رابطه برقرار نموده و یا با آن چانه‌زنی کنیم؟ 

نظر شما درباره رزمایش اخیر ارتش اسرائیل چیست؟ 
من معتقدم ما باید افق‌های دیدمان را گسترش داده و البته احتیاط را فراموش نکنیم. اسرائیل گفت‌وگوهایی را با مصر، سوریه، و با شتاب کمتری با اردن آغاز کرده است. آنگاه این کشور صد فروند از جنگنده‌های F-16s و F-15s خود را در مسافتی بالغ بر 900 مایل پرواز می‌دهد؛ مسافتی که دقیقا برابر فاصله خاک اسرائیل تا مرکز غنی‌‌سازی اورانیوم ایران در شهر نطنز است.

تا حدودی قابل باور می‌نماید اینکه بپذیریم اسرائیل در عین حال که در حال نزدیک شدن و گفت‌وگو با همسایگان عرب خود است، از دیگر سو برای حمله به ایران آماده می‌شود.

تبعات این عمل چه خواهد بود؟ 
پیش‌بینی آن بسیار سخت است، بسیاری از کشورهای عربی از چنین حمله ای در دل خشنود خواهند بود. به یاد داشته باشید که ایران فارس نژاد و شیعه مذهب، همیشه رقیبی جدی در میان کشورهای همسایه عرب نژاد و سنی مذهب، در منطقه خاورمیانه بوده است. با این همه اعراب مطمئنا در ظاهر این خشنودی خود را بروز نداده و چنین تهاجمنی را محکوم خواهند نمود.

خطر بزرگ اما آن است که چنین تهاجمی تنها سبب به تاخیر افتادن برنامه هسته‌ای ایران برای مدت چند سال خواهد شد و مطمئنا سبب نابودی و محو آن نخواهد شد. همچنین چنین حمله‌ای سبب جلب حمایت و پشتیبانی دوباره مردم ایران از نظام سیاسی آن خواهد گشت.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین