کد خبر: ۷۷۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۵
با رای نمایندگان مجلس تصویب شد:

کمیسیون ویژه برای بررسی طرح تغییرات اقتصادی دولت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز خود به تشكیل «كمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی دولت» رای مثبت داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده 59 آیین نامه داخلی با پیشنهاد عده‌ای از نمایندگان مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه جهت بررسی طرح تحول اقتصادی دولت موافقت کرد. این تقاضا با 180 رای موافق، 34 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس بعنوان یکی از طراحان این طرح گفت: «براساس ماده 59 آیین نامه داخلی، وقتی مسئله مهم و استثنایی برای کشور پیش می آید، در این خصوص تشکیل کمیسیون ویژه ای برای رسیدگی و تهیه گزارش ضرورت پیدا می کند و به پیشنهاد حداقل 15 نفر از نمایندگان و تصویب مجلس این کمیسیون تشکیل می گردد». 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «با توجه به اینکه بحث تحول اقتصادی بنا به پیشنهاد رئیس جمهور در مورد ارائه یک برنامه کلان در جهت مدیریت یارانه انبوهی که در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت می شود و به منظور ساماندهی اقتصاد کشور مطرح شد و در گفتگویی که با نمایندگان محترم داشتند پیشنهاد کردند که مجلس در این عرصه حضور فعال و موثری داشته باشد». 

وی ادامه داد: «برای اینکه نمایندگان بتوانند با ابعاد و مبانی و اصول نظری راهکارهای اجرایی برنامه مدونی که دولت محترم برای اجرای طرح اقتصادی مورد نظر خود دارند آشنا شود و این طرح از ابعادی که اشاره شد مورد بررسی قرار گیرد و گزارشی منظمی به نمایندگان ارائه شود مناسب است از مجموعه همکاران حدود 15 نفر براساس آیین نامه انتخاب شوند و این موضوع مهم را در دستور کار خود قرار دهند».

ابوترابی‌فرد گفت: «نظر کمیسیون های تخصصی مجلس در زمینه هایی که ارتباط با این کمیسیون ها پیدا می کند توسط کمیسیون ویژه دریافت شود و مجموعه بررسی آنها به مجلس و مردم گزارش گردد». 

وی با بیان اینکه تشکیل چنین کمیسیونی ضروری و لازم به نظر می رسد، اظهار داشت: «با توجه به اینکه این طرح دارای ابعاد بسیار کلان و آثار کلیدی در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی کشور است و با توجه به آثار و نتایجی که بر اجرای صحیح این طرح مترتب است و یا خدای ناخواسته اجرای طرح بصورت ناقص آسیب های جدی را برای حوزه های مختلف کشور خواهد داشت، لذا تشکیل چنین کمیسیونی ظاهرا مناسب و مورد نظر بسیاری از همکاران است که با آنها مذاکره شد». 

این نماینده مجلس گفت: «کمیسیون ویژه می تواند علاوه بر ارتباط با کمیسیون های تخصصی و دریافت نقطه نظرات آنها، با نخبگان ارتباط نزدیکی را برقرار کند. این امر از مسایلی است که ما برای اجرای دقیق آن نیازمند به اجماع نخبگان و اهل نظر و نظر قوای سه گانه برای اجرای دقیق و شایسته آن هستیم. این کمیسیون می تواند بستر این حرکت را هموار کند».

حسن وفایی نماینده ملایر در مخالفت با این تقاضا گفت: «هم اکنون 13 کمیسیون تخصصی مجلس با حضور کارشناسان وجود دارد که تشکیل کمیسیون ویژه ضرورتی ندارد».

وی افزود: «مجلس باید یارانه ها را هدفمند کند اما اینکه این هدف در قالب یک کمیسیون ویژه محدود شود، نادرست است و هدف به سرانجام نخواهد رسید».

وفایی یاد آور شد: «موضوع یارانه متنوع است و مربوط به کمیسیون های مختلف مجلس است. نباید این پتانسیل در اختیار کمیسیون های تخصصی مجلس را به 15 نفر در کمیسیون ویژه محدود کنیم».

علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری در موافقت با این پیشنهاد گفت: «طرح تحول اقتصادی بر امور مختلف کشور در عرصه های مختلف تاثیر دارد و درست نیست که مجلس از این طرح بطور کامل اطلاع نداشته باشد».

وی افزود: «کمیسیون ویژه ماموریت ویژه خواهد داشت که باید این طرح را در ابعاد مختلف بررسی و گزارش آن را به مجلس ارائه کند».

نماینده ساری در ادامه گفت: «مجلس باید از نتایج احتمالی این طرح و از راهکارهای مختلف اطلاع کامل داشته باشد. مجلس باید در جریان شرایط احتمالی در آینده و ساز و کارهای آنها باشد و نباید ایده های کلی دولت با سیاست های اقتصادی و قوانین منافات داشته باشد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین