کد خبر: ۷۷۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۸۷ - ۰۲:۴۱
در جمع اقتصاددانان بیان شد

رئیس‌جمهور: دولت به‌دنبال بهره برداری سیاسی نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، گزارش درباره نشست اقتصادانان با رئیس‌جمهور که در مورد طرح تحول ساختاری دولت انجام شده بود منتشر کرده است.

محمود احمدی‌نژاد در این نشست با تاكید بر اینكه انجام اصلاحات بنیادین در عرصه اقتصاد كشور، نیازمند عزم ملی، همراهی و همكاری عمومی است، گفت: «برای اصلاح ساختارها و رفع موانع رفاه مردم تعلل نمی‌كنیم».

در گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری آمده است: «در ابتدای این نشست حسینی دبیر كارگروه تحول اقتصادی جزئیات این طرح را برای حاضران تشریح كرد و سپس شماری از اساتید دانشگاه در سخنانی دیدگاه ها، نظرات و پیشنهاد های خود را از نحوه اجرای طرح تحول اقتصادی بیان كردند. اغلب اساتیدی كه در جایگاه سخنرانی قرار گرفتند، بر ضرورت و لزوم اجرای طرح تحول اقتصادی برای اصلاح ساختارهای معیوب تاكید كردند». 

این گزارش می‌افزاید: «دقت در چگونگی هدفمند كردن یارانه ها به عنوان امری حساس و ظریف، عجله نكردن در اجرای اصلاحات ساختاری، استفاده از پتانسیل های علمی كشور در عرصه اقتصاد، حذف یا ادغام نهادها و ارگان‌های موازی، شناسایی و اصلاح برخی قوانین متناقض، شناسایی اولویت ها، مشاركت دادن دانشجویان دكترا و كارشناسی ارشد در ترسیم و اجرای طرح، كنترل و مبارزه با فساد، توجه به اقتصاد اسلامی، توانمند سازی بخش خصوصی و بهره گیری از مشاوران قوی اقتصادی از سوی رئیس جمهور، از جمله پیشنهادات و مواردی بود كه در این نشست توسط شماری از اساتید و صاحبنظران مطرح شد».

رئیس جمهور در این گردهمایی با تاكید بر اینكه انجام اصلاحات بنیادین در عرصه اقتصاد كشور، نیازمند عزم ملی، همراهی و همكاری عمومی است، تصریح كرد: «به یقین اساتید و صاحبنظران دانشگاهی در موفقیت طرح های اصلاحی نقش مهم و پیشتاز دارند».

احمدی نژاد با رد برخی ادعاها مبنی بر اینكه دولت به تئوری‌های اقتصادی، اعتقادی ندارد و اقدامات دولت غیرعلمی و غیر كارشناسی است، گفت: «كسانی چنین ادعاهایی را مطرح می‌كنند كه از پاسخ به ایرادات دولت درباره تئوری‌های مطرح شده از سوی خودشان عاجزند؛ والا بنده همان مفاهیم كلیدی علم اقتصاد را با زبان عامه مردم مطرح می‌كنم و به آن پایبندم».

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سخنان یكی از اساتید دانشگاه مبنی بر اینكه دولت بهتر است به خاطر وسعت و گستردگی طرح تحول بزرگ اقتصادی تنها بخشی از آن را به مرحله اجرا درآورد، خاطرنشان كرد: «دولت نگاه كوتاه مدت به این طرح ندارد؛ ضمن اینكه اگر یكی از اشكالات را اصلاح كنیم، بقیه ایرادات اقتصادی آثار تحول ابتدایی را نیز از بین خواهد برد و آن را بی نتیجه می‌كند».

وی با تاكید براینكه مردم ایران، مردمی تحول خواه هستند، گفت: «اگر طرحی به درستی و با در نظر گرفتن منافع مردم تدوین شود، مردم با آن همراهی خواهند كرد و ظرفیت تحولی مردم به لحاظ استعداد و هوشمندی در سطح بالایی قرار دارد كه نمونه آن را در طرح عظیم سهمیه بندی بنزین شاهد بودیم».

احمدی نژاد با اشاره به اظهارات یكی از مدعوین مبنی بر اینكه زمان برای دولت به منظور اجرای اصلاحات ساختاری كم است، تصریح كرد: «دولت معتقد است برای خدمت و رفع موانع رفاه و آسایش مردم حتی نباید یك روز تعلل كرد؛ چراكه هر چه زمان می‌گذرد، هزینه و تبعات اصلاح ساختارها افزایش می‌یابد. بنابراین حتی اگر یك روز از عمر دولت باقی مانده باشد و احساس شود كه اصلاحاتی به نفع مردم است، قطعاً این اقدام را عملی خواهد كرد».


رئیس جمهور با تاكید بر اینكه دولت به هیچ عنوان به دنبال بهره برداری سیاسی از اقدامات خود نیست، گفت: «دعوت من از شما برای تبادل نظر درباره طرح تحول بزرگ اقتصادی یك دعوت اعتقادی است و برای این است كه چنانچه بعضاً ایراداتی در طرح وجود دارد، اصلاح و یكبار برای همیشه یك طرح جامع و ریشه‌ای برای اصلاح ساختارهای معیوب اقتصادی كشور تدوین شود. من با این دعوت، تكلیف و وظیفه خود را نزد خدای متعال و مردم انجام دادم».

احمدی نژاد همچنین با تاكید بر ضرورت تدوین الگوی ایرانی و اسلامی برای اقتصاد كشور، یادآور شد: «الگوهای اقتصادی و نظری با مدل مكانیكی كه در همه جای دنیا یكسان است، متفاوت می‌باشد. در الگوهای نظری سنت‌ها، روحیات و فرهنگ هر كشور در روند اجرا و تدوین برنامه ها تاثیرگذار است و از این رو باید برای تدوین ساختارهای بنیادین كشورمان، مدل های اسلامی – ایرانی ترسیم شود».

در این گردهمایی به همراه محمود احمدی نژاد، معاون اول رئیس جمهور، رئیس كل بانك مركزی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و وزرای دادگستری، بازرگانی، كار و رفاه حضور داشتند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین