کد خبر: ۷۷۵۲۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
نرخ ازدواج با کاهش و میانگین سن ازدواج با افزایش روبه رو بوده

مرکز پژوهش‌ها: بالا بودن هزینه‌های آغاز زندگی و بیکاری، دلیل عدم ازدواج بهنگام جوانان است

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی عوامل تأثیرگذار بر افزایش سن ازدواج جوانان پرداخت. بالا بودن هزینه‌های آغاز زندگی، هزینه بالای مسکن، بیکاری و عدم اشتغال جوانان و پیدا نکردن گزینه مناسب ازدواج در سه اولویت اول عدم ازدواج بهنگام جوانان قرار دارند.
مرکز پژوهش‌ها: بالا بودن هزینه‌های آغاز زندگی و بیکاری، دلیل عدم ازدواج بهنگام جوانان است
آفتاب‌‌نیوز :

در این گزارش بیان شده: براساس داده‌ها و نتایج سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار ایران، روند تحولات شاخص‌های ازدواج به گونه‌ای است که نرخ ازدواج با کاهش و میانگین سن ازدواج با افزایش روبه رو بوده است.

در این گزارش تصریح شده: بررسی ابعاد مسئله ازدواج و الگو‌های همسرگزینی نشان از کلیدی بودن متغیر سن ازدواج در این الگوهاست و افزایش سن ازدواج الگو‌های آن را دچار تحول کرده و شاخص‌های دیگر ازجمله فرزندآوری، طول عمر ازدواج، استحکام خانواده، ضرورت ازدواج و ... را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تبیین چرایی افزایش سن ازدواج و احصای متغیر‌های تأثیرگذار بر آن مورد نظر قرار گرفته است. در این راستا پیمایش‌ها و پژوهش‌های ملی انجام شده مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه جلسات هم اندیشی با صاحب نظران این حوزه برگزار شده است.

در این گزارش نتایج به دست آمده از دو روش استفاده شده نشان می‌دهد، بالا بودن هزینه‌های آغاز زندگی، هزینه بالای مسکن، بیکاری و عدم اشتغال جوانان و پیدا نکردن گزینه مناسب ازدواج در سه اولویت اول عدم ازدواج بهنگام جوانان قرار دارند.

در این گزارش تصریح شده: عوامل ذکر شده به ترتیب در حوزه‌های اقتصادی، اقتصادی - اجتماعی و اجتماعی - فرهنگی قرار دارند. به عبارتی می‌توان گفت عدم تغییر روند موجود و عدم توانمندسازی اقتصادی افراد در تأمین معاش یک خانواده نه تنها استحکام خانواده‌های موجود را تحت الشعاع قرار می‌دهد بلکه شکل گیری خانواده‌های جدید را با مشکل روبه رو می‌کند. غالب عواملی که در اولویت بالای اثرگذاری هستند یکی از کارکرد‌های مهم خانواده که کارکرد اقتصادی است را با اخلال مواجه می‌کنند. از این رو افراد در سطح اول رفع نیاز‌های خود با مشکل روبه رو شده و به سطوح دیگر که تشکیل خانواده و تأمین نیاز‌های عاطفی را شامل می‌شود، وارد نمی‌شوند.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده: البته عوامل تأثیرگذار بر سن ازدواج به صورت شبکه‌ای به یکدیگر متصل بوده و چرخه عوامل را تشکیل می‌دهند. ازاین رو حل مسئله مورد نظر از طریق قطع چرخه و روابط دوسویه اثرگذاری و اثرپذیری امکان پذیر است و راهبرد حل مسئله ازدواج با در نظر گرفتن عوامل اولویت دار در افزایش سن ازدواج و روابط بین آن‌ها باید تدوین شود.

در این گزارش ذکر شده: یکی از راهبرد‌های مهم و اثرگذار در کاهش سن ازدواج، حکمرانی نظام آموزشی و تقویت مشاغلی است که وابستگی به تحصیلات عالی ندارند. از سوی دیگر باید در طراحی فرایند‌ها و زیرساخت‌های شغلی به ایجاد بستر‌های گسترش کارآفرینی و تولیدی‌های خرد توجه ویژه شود. نکته دیگر در مورد اشتغال اهمیت به ظرفیت‌های استان‌ها و شهر‌های مختلف در تولید اشتغال است چرا که بر اساس آمار شهر‌هایی که اشتغال زایی بالاتری داشته اند، سن ازدواج پایین تری نیز داشته اند. این مقوله خود به کاهش مهاجرت نیز کمک خواهد کرد.

در این گزارش آمده: موضوع دیگر در راستای تقویت قدرت انتخاب گری صحیح در امر ازدواج است که به ایجاد و تقویت نهاد‌ها و ظرفیت‌های مردمی و مهارت افزایی افراد و خانواده‌ها در این امر نیاز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Luxembourg
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
1
14
با کارهای رییسی فهمیدم که حال کشور مثل کشتی سوراخ شده ای است که بخواهیم با عوض کردن ناخدا آنرا نجات دهیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین