کد خبر: ۷۷۵۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
باز شدن مجدد باب حج بشارت بزرگی بود

رهبر انقلاب: صدبار تکرار می‌کنیم، باز یکی صدایش بلند می‌شود درباره اختلاف شیعه و سنی حرف می‌زند؛ چرا این کار را می‌کنند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دست اندرکاران حج فرمودند: بشارت بزرگی بود که بعد از ۲ سال تعطیل، خدای متعال این باب را دوباره بر روی زائران ایرانی، مشتاقان ایرانی و برادرانی که در کشور‌های دیگر هستند، گشود. یکی از مهمترین مسائل در حج هست همزیستی است، یعنی هیچ حق ندارید با هم درگیری پیدا کنید، مشکل پیدا کنید، همزیستی، ببینید همین یک قلم، یک قلم همین همزیستی، ما الان مشکلاتمان در دنیا مشکلات بشر، نه فقط مشکلات مسلمان‌ها از چیست؟ از اینکه همزیستی بلد نیستند، به همدیگر زور میگویند، به همدیگر بدگویی می‌کنند، جای همدیگر را تنگ می‌کنند، به همدیگر ضربه می‌زنند، حج همزیستی را یاد می‌دهد، در یک برهه محدودی یک نمونه‌ای از همزیستی را به شما نشان می‌دهد می‌گوید این‌جوری باید زندگی کنید.
رهبر انقلاب: صدبار تکرار می‌کنیم، باز یکی صدایش بلند می‌شود درباره اختلاف شیعه و سنی حرف می‌زند؛ چرا این کار را می‌کنند؟
آفتاب‌‌نیوز :

رهبر انقلاب صبح امروز چهارشنبه ۱۸ خرداد ماه در دیدار دست‌اندرکاران حج به بیان سخنانی پرداختند.

محور‌های مهم بیانات رهبر انقلاب به شرح ذیل است:

ـ بشارت بزرگی بود که بعد از دو سال تعطیل، خدای متعال این باب را دوباره بر روی زائران ایرانی، مشتاقان ایرانی و دیگر برادرانی که در کشور‌های دیگر هستند گشود. این دعوت الهی است که در را باز می‌کند، راه را به روی شما می‌گشاید. این لطفی از طرف کسی نیست، این قبول اشتیاق شما و حجاج محترم است از سوی پروردگار عالم. ان‌شاءالله که حج خوبی داشته باشید. با سلامت و امنیت و استجابت دعا و کسب تفضّلات الهی ان‌شاءالله با دست پُر همه‌ی حجاج به سلامتی برگردید.

ـ ان‌شاءالله که حج خوبی داشته باشید. با سلامت و امنیت و استجابت دعا و کسب تفضّلات الهی ان‌شاءالله با دست پُر همه‌ی حجاج به سلامتی برگردید.

- اگر بتوانیم از تدبر لازم برخوردار بشویم در زمینه حج، آن وقت می‌فهمیم که بهره‌مندی‌های انسان از حج چقدر است و این بهره مندی‌ها چه گستره عظیمی از زندگی بشر را شامل می‌شود.

- قرآن کریم درباره حج در یک جمله کوتاه تقریباً همه‌ِ حکمت حج را بیان کرده است که اگر چنانچه ما بتوانیم فکر کنیم استفاده کنیم از بیانات معصومین و از تدبر در قرآن از این یک کلمه خیلی چیز‌ها میشود فهمید.

- در همین سوره‌ی مائده میفرماید که: «جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرامَ قِیاماً لِلنَّاس‏» اینجا خدای متعال میگوید که حج ستون زندگی بشر است، این خیلی مهم است. قیاماً للناس مال ناس است مال من و شما و فرد و این و آن و چند نفر تعداد یک نسل و یک جمعیت و یک مجموعه نیست، مال ناس است مال بشریت است، قیام است برای بشر.

- یکی از مهمترین مسائل در حج هست همزیستی است، افرادی که با هم هیچ آشنایی ندارند با فرهنگ‌های مختلف، از جا‌های مختلف، رنگ مختلف، زبان مختلف اینجا با همدیگر باید همزیستی کنند «لا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الْحَج‏» یعنی هیچ حق ندارید با هم درگیری پیدا کنید، مشکل پیدا کنید، همزیستی، ببینید همین یک قلم، یک قلم همین همزیستی، ما الان مشکلاتمان در دنیا مشکلات بشر، نه فقط مشکلات مسلمان‌ها از چیست؟ از اینکه همزیستی بلد نیستند، به همدیگر زور میگویند، به همدیگر بدگویی می‌کنند، جای همدیگر را تنگ می‌کنند، به همدیگر ضربه می‌زنند، حج همزیستی را یاد می‌دهد، در یک برهه محدودی یک نمونه‌ای از همزیستی را به شما نشان می‌دهد می‌گوید این‌جوری باید زندگی کنید.

- یک نمونه‌ی دیگر از تعالیم حج تعلیم ساده زیستی است، احرام مظهر ساده زیستی است دیگر، یعنی در احرام هیچ چیز زیادی وجود ندارد فقط همین که بدن شما را بپوشاند، فقط بدن شما را بپوشاند این ساده زیستی است واجب نیست که در همه‌ی زندگی شما این‌جوری بپوشید با احرام زندگی کنید نه، اما میخواهد بگوید که این کار را یاد بگیرید، یاد بگیرید که میشود ساده زیستی کرد و باید ساده زیستی را ترویج کرد. این هم باز مثل همان موضوع قبلی همزیستی است.

- شما اگر نگاه کنید بسیاری از بدبختی‌ها و مشکلات عالم بخاطر این زیاده‌خواهی‌ها و اشرافی‌گری‌ها و تجمل‌پرستی‌ها و مانند این‌ها است، بخش عظیمی از ثروت عالم دارد صرف این چیز‌ها میشود در همه جا.

- حالا در کشور ما هم متأسفانه همین‌جور، در جا‌های دیگر ده‌ها برابر، صد‌ها برابر دارد صرف این چیز‌ها میشود. اینجا موظفید دیگر به ساده زیستی. یعنی خصوصیت حج این است که وقتی میخواهد تعلیم بدهد این‌جوری تعلیم میدهد یعنی باید این چند روز را شما این‌جور ساده زیستی داشته باشید این هم یک تعلیم است، سبک زندگی است.

- در خود این سفر لحظه لحظه‌ها را قدر بدانید. بنده البته قبلاً هم مکرر این را گفته‌ام، بازارگردی عیب است. عیب است به هر نیّتی بروید بازارگردی کنید، بگویید مثلاً، بهانه درست میکنیم دیگر، نه فلان مورد لازم است آدم باید، نه، لازم نیست. به جای اینکه بروید وقتتان را در آن بازار‌های مشکل‌دار که حالا دیگر نمیخواهم من تعبیرات تندتری بکنم که واقعاً جای تعبیرات تندتر هست، به جای صرف وقت در آن بازار‌ها و آن دکان‌گردی‌ها و مغازه‌گردی‌ها برای آن کسی که میخواهید سوغاتی بخرید، بروید دو رکعت نماز در مسجدالحرام بخوانید. دو رکعت نماز. بروید یک طواف دور کعبه بکنید برایش. بروید آنجا دعایش کنید. بروید نیم‌صفحه قرآن برایش بخوانید. سوغاتی واقعی این است. آن چیزی که شما در آنجا به عنوان سوغاتی تهیه میکنید که گران‌تر از جنس داخل هم هست، جنس داخل در موارد متعددی بسیار بهتر از آن هم هست، هم بهتر است، هم ارزانتر است، این را همین جا تهیه کنید. اگر میخواهید یک چیزی هدیه‌ای هم به کسی بدهید، هدیه خوب است، عیب ندارد، همین جا تهیه کنید، چرا آنجا تهیه میکنید؟ کمک کردنِ به چه کسی؟ آن هم به چه قیمتی؟ با چه قیمت روحی و معنوی غیر از قیمت جیبی و مادی!

- حج مظهر اتحاد امت اسلامی است. سعی کنیم این اتحاد به هم نخورد سعی کنید. ائمه (علیهم‌السلام) میرفتند در نماز جماعت پیش‌نمازی که در مسجدالحرام نماز میخواند شرکت میکردند، امام صادق میرفت شرکت میکرد. تعمّد داشت که شرکت کند. ببینند این برای چیست؟ ما این حرف‌ها را چرا یادمان میرود؟ مدام صدبار تکرار میکنیم باز یکی از آن طرف صدایش بلند میشود راجع به مسئله‌ی شیعه و سنی و اختلافات و شکافها. چرا این کار را میکنند؟ چرا به سود دشمن کار میکنند؟ نمیدانند که انگلیس‌ها هنرشان ایجاد اختلاف است و یکی از گسل‌ها و شکاف‌هایی که همیشه انگلیس‌ها استفاده کرده‌اند شکاف بین شیعه و سنی بوده؟ حالا بتدریج دیگران هم یاد گرفتند و در این اندیشکده‌های آمریکا، اندیشکده‌های سیاسی و... ملاحظه میکنید که میگویند بله فلان افراد شیعه‌اند، فلان جا‌ها شیعه‌اند فلان جا‌ها سنّی‌اند. به آن‌ها هم رسیده شیعه و سنی! نکنید، برادرانه باهم زندگی کنید. بله اختلاف‌نظر هست، در اعتقادات هم اختلاف‌نظر هست در عقاید هم هست. اما اشتراک نظر هم هست. ما این همه مشترکات داریم این همه موارد اشتراک داریم. این‌ها را به کلی ندیده بگیریم برویم سراغ اختلافات؟ نگذارید، نگذارید. امام (رضوان‌اللّه‌علیه) ممنوع کردند نماز جماعت را در داخل کاروان‌ها و آن وقت گفتند نکنید، بروید در مسجد نماز بخوانید. این برای همان اتحاد است. این اتحاد را هرچه میتوانید بیشتر کنید.

- یک وظائف سنگینی برعهده دولت میزبان (حج) هست، مکّه که مال آن‌ها نیست، مکّه مال همه‌ی آحاد مردم است، «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاس‏» برای مردم وضع شده «سَواءً الْعاکِفُ فِیهِ وَ الْبادِ» آن کسی که آنجا ساکن است، آن کسی که از بیرون می‌آید همه با هم یکسانند، مال همه است، مال این دولت که نیست. حالا یک دولتی بالاخره در آنجا حاکمیت پیدا کرده و امور آنجا را به دست گرفته باید بر طبق مصلحت دنیای اسلام عمل کند، نه بر طبق مصلحت خودش. این چیز‌هایی که نقل کردند از افزایش بعضی از هزینه‌ها و امثال این‌ها این‌ها کار‌هایی است که باید تجدید نظر کنند وانگهی امنیت زوّار را باید حفظ کنند. بنده امنیت همه‌ی زوار دنیای اسلام را و به طور ویژه امنیت زوار ایرانی را به جد مطالبه میکنم، موظفند که این امنیت را حفظ کنند و نگذارند که فجایع گذشته تکرار بشود.

- امروز بلای صهیونیسم برای دنیای اسلام بلای نقد و فوری و دم‌دستی است، همیشه بلا بوده‌اند حتی قبل از تشکیل دولت جعلی رژیم صهیونیستی آن وقت هم سرمایه‌دار‌های صهیونیستی، در دنیا بلا بر جان همه بودند، اما الان هم برای دنیای اسلام بخصوص بلا است. این را باید افشا کرد باید گفت حالا به هر شکلی که بلدید، به هر شکلی که میتوانید. این کسانی که این دولت‌هایی که دولت‌های عربی که با صهیونیست‌ها با همدیگر دست دادند و مصافحه کردند و روبوسی کردند و جلسه گذاشتند و فلان هیچ سودی نخواهند برد از این کار، هیچ. جز ضرر برایشان چیز دیگری ندارد. اولاً ملتهایشان مخالفند؛ عرب و غیر عرب حالا بنده گفتم عربها، غیر عرب‌ها هم بعضی‌هایشان همین کار را کردند. ملتهایشان مخالفند. این‌ها می‌نشینند با همدیگر آنجا قهوه میخورند ملتهایشان آن پایین علیه آن‌ها مشت گره میکنند و شعار میدهند. بعلاوه رژیم صهیونیستی این‌ها را می‌مکد، از این‌ها بهره‌مندی، و استثمار میکند، این‌ها ملتفت نیستند نمی‌فهمند البته بعد از چندی خواهند فهمید که امیدواریم دیر نشده باشد. این‌ها باید افشا بشود. تنها چیزی که این دولت‌ها را وادار میکند خواست آمریکا است، میخواهند بر طبق خواست آمریکا عمل کنند، چون دل آمریکا، میخواهد میخواهند عمل کنند، چون فشار آمریکا است میخواهند عمل کنند فقط همین والّا واقعاً هیچ فایده‌ای برای آن‌ها ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین