کد خبر: ۷۷۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۵
امیر محبیان تاکید کرد:

ضرورت بازتعریف در جناح‌های سیاسی کشور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امیر محبیان گفت: «اکنون جناح‌های سیاسی ما دچار بحران هستند. توافقات پیشین آنها با یکدیگر خدشه‌دار شده و وزن احزاب و گروه‌ها مقداری تغییر کرده است».

امیر محبیان عضو موسس حزب نواندیشان ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در خصوص ضرورت تغییر در شرایط انتخاب کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «به نظر می‌رسد بعد از گذشت سی سال از تجربه انتخابات آزاد در جمهوری اسلامی، یکی از نکاتی که به عنوان آسیب مطرح می‌شود و باید مورد توجه قرار بگیرد نحوه کاندیداتوری افراد برای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس است».

وی افزود: «اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری صدها نفر کاندیدا شوند و هزینه کلانی برای بررسی این افراد صورت بگیرد و در عین حال از نظام حزبی کشور استفاده بهینه نشود، باید حتما مورد بازنگری قرار گیرد».

محبیان با بیان اینکه هر نظام سیاسی در کنار خودش دو نظام جانبی دارد که او را حمایت می‌کند، اظهار داشت: «نظام حزبی و مطبوعاتی دو نظام جانبی هستند که از نظام حمایت می‌ کنند و در کشور ما قانون اساسی احزاب را به رسمیت می‌شناسد اما هنوز مردم ما به چهره‌ها و افراد حقیقی رای می‌دهند و این موضوع احزاب را با مشکلاتی روبرو کرده است. در هر انتخابات هم ما شاهدیم که افرادی بسیاری که فاقد صلاحیت هستند کاندیدا می‌شوند و هنگامی هم که مردم بر سر صندوق‌ها می‌روند برای انتخاب کاندیدای مورد نظرشان دچار سرگیجه می‌شوند».

وی ادامه داد: «باید یک ترکیب معقول از نظام حزبی و نحوه انتخاب کاندیداها با توجه به مدل‌های دنیا و شرایط کشورمان ایجاد شود تا بتوانیم یک روش صحیح و دقیقی در این زمینه در کشور داشته باشیم».

مدیرعامل خبرگزاری آریا تصریح کرد: «مجلس باید یک بازنگری در قانون انتخابات کند و اگر این چارچوب به درستی تعریف شود و مجلس هم همراهی کند یک شرایط جدید را در انتخابات خواهیم داشت».

وی با اشاره به مکانیزم معرفی کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «هر حزب و تشکیلاتی یک فرآیند رشد را برای اعضایش تعیین می‌کند و افراد در آن کانال رشد پیدا می‌کنند. در یک رقابت درونی ما شاهد هستیم که در احزاب دو یا سه نفر به بالاترین سطوح می‌رسند و حزب حاضر می‌شود اعتبارش را روی این افراد بگذارد تا این افراد در انتخابات پیروز شوند. این نظام گزینش، بسیار نظام پیچیده‌تر و دقیق‌تری است که متاسفانه ما در ایران به آن توجه‌ای نمی‌کنیم  و بخش اعظم بار گزینش در ایران به دوش شورای نگهبان می افتد و باعث می‌شود که شورای نگهبان بار فراوانی را در زمینه گزینش کاندیداها تحمل کند».

محبیان اضافه کرد: «به گمان من اگر ما بتوانیم نظام انتخاباتی دقیقی را تعریف کنیم هم بار شورای نگهبان در این مورد کاهش می‌یابد و در عین حال شاهد خواهیم بود که افرادی که از سوی احزاب معرفی می‌شوند در عمل هم مورد حمایت سیاسی آن حزب یا جریان سیاسی قرار می‌گیرد».

موسس حزب نواندیشان خاطرنشان کرد: «معتقدم اکنون در فضایی هستیم که باید دوباره جناح‌ها به احزاب برگردند و احزاب دوباره براساس توافقات و وزنشان گردهم بیایند و جناح‌ها را مجددا شکل دهند. اکنون جناح‌های ما دچار بحران هستند و توافقات پیشین آنها با یکدیگر خدشه دار شده است و وزن احزاب و گروه‌ها مقداری تغییر کرده است.».

وی افزود: «به نظر می‌رسد روند طبیعی باید این باشد که که از احزاب به جناح‌ها برسیم اما الان از جناح ها به احزاب رسید‌ه‌ایم. در شرایط فعلی انگار جناح‌ها در حال ریز شدن هستند و دوباره تبدیل به احزاب می‌شوند».

محبیان در مورد تشکیل دولت وحدت ملی در شرایط کنونی گفت: «باید در این زمینه بحث کارشناسی صورت بگیرد و فقط با صرف اعلام اسامی و عناوین نمی‌شود این مفهوم را تعریف کرد».

عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت متذکر شد: «باید بگذاریم که به صورت دموکراتیک مردم به کاندیدای مورد نظرشان رای بدهند و نباید اکنون به دنبال چنین اجماعی باشیم. ما قادر نیستیم که در یک جامعه دموکراتیک چیزی را بر مردم تحمیل کنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین