کد خبر: ۷۷۵۷۵۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
شرایط فعلی در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران همچنان متشنج است

گروسی: حذف دوربین‌‌ها، ضربه مرگباری به مذاکرات وین و احیای برجام است| تنش‌ها تشدید خواهد شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر این که ۲۷ دوربین آژانس از تأسیسات ایران حذف شده، گفت که این مسئله برای ادامه کار آژانس چالش ایجاد می‌کند.
گروسی: حذف دوربین‌‌ها، ضربه مرگباری به مذاکرات وین و احیای برجام است| تنش‌ها تشدید خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز :

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در کنفرانس خبری تصریح کرد: ۲۷ دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران حذف شده است واین مسئله برای ادامه کار آژانس در ایران و تأیید صحت بیانیه ایران درباره برجام چالش ایجاد می‌کند».

وی در ادامه ادامه داد: «من درباره حذف دوربین‌های مداربسته آژانس توسط ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع دادم و امروز گزارشی درباره تصمیم ایران برای حذف دوربین‌های مداربسته از تأسیسات هسته‌ای منتشر خواهیم کرد. شرایط فعلی در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران همچنان متشنج است و ما به تلاش برای یافتن راه‌حل با طرف ایرانی ادامه خواهیم داد».

حذف دوربین‌های آژانس از امروز آغاز شده است

گروسی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار رویترز مبنی بر این که مقام‌های ایرانی گفته‌اند که قصد دارند فردا (جمعه) دوربین‌های آژانس را از تأسیسات هسته‌ای حذف کنند، تصریح کرد: «حذف دوربین‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران امروز آغاز شده است و حذف این دوربین‌ها زمان می‌برد و به امور لجستیکی مرتبط است، زیرا ما در نقاط مختلف دوربین داریم و این دوربین‌ها در تهران، اصفهان و نطنز و خنداب است و حذف آن‌ها زمان می‌برد. ایران همچنان قصد دارد تجهیزات نظارت آنلاین را نیز حذف کند و فلومتر‌ها نیز قرار است حذف شود».

گروسی در پاسخ به این سؤال که آیا تمامی تجهیزات اضافی آژانس از تأسیسات ایران حذف خواهد شد، پاسخ داد: «اساساً تمامی تجهیزات حذف خواهد شد. همچنان مناطق خاکستری وجود دارد که ما می‌خواهیم آن‌ها را مشخص کنیم».

با ایران شب گذشته درباره حذف دوربین‌ها ارتباط داشتم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس اعلام کرد که با مقام‌های ایرانی ارتباط داشته و توضیح داد: «ما شب گذشته ارتباط کوتاهی با ایران داشتیم تا درباره جزئیات بحث کنیم و ایده کلی این بود که هر آنچه که فراتر از پادمان‌های جامع باشد، قرار است که حذف شود. این اصل ماجرا بود و باید ببینیم که چطور اجرا می‌شود».

۴۰ دوربین آژانس در تأسیسات ایران باقی می‌ماند

وی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد دوربین آژانس باقی خواهد ماند، گفت: «نمی‌توانم به طور دقیق بگویم، اما حدود ۴۰ عدد دوربین باقی خواهد ماند. دوربین‌های آژانس در مکان‌هایی قرار گرفته که طبق توافقات جامع پادمانی، آژانس باید بازرسی‌هایی را انجام دهد».

رافائل گروسی در خصوص محل نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح داد: «این دوربین‌ها در مکان‌های مرتبط با تولید تجهیزات سانتریفیوژ‌های هسته‌ای و هگزافلورید اورانیوم و چنین مکان‌هایی نصب شده است».

شانس نظارت مستمر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اندک است

نماینده آژانس با اشاره به این موارد ادامه داد: «شانس بازگرداندن نظارت مستمر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسیار اندک است».

تصویب قطعنامه ربطی به سفر به اسرائیل نداشته است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ارتباط تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران و سفر اخیر گروسی به فلسطین اشغالی گفت: «تصویب قطعنامه علیه ایران به اعضای شورای حکام مرتبط می‌شود و این طور نیست که کسی به آن‌ها مراجعه کنند و به آن‌ها بگوید که چه کاری انجام دهند».

گروسی در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با اطلاع آژانس از فعالیت‌های اضافی و بیشتر ایران گفت: «ما هنوز اطلاعاتی درباره فعالیت‌های اضافی ایران دریافت نکرده‌ایم. به محض این که اطلاعاتی دریافت کنیم باید به شورای حکام درباره این فعالیت‌ها گزارش دهیم».

از کاهش قدرت دسترسی به تأسیسات ایران متأسفم

مدیرکل آژانس سپس ادامه داد: «من بسیار متأسفم که قدرت دید و دسترسی ما به تأسیسات هسته‌ای ایران کاهش یافته است».

آماده گفتگو با ایران درباره تحولات کنونی هستم

گروسی سپس با تأکید بر لزوم همکاری ایران و آژانس گفت: «من از ایران دعوت می‌کنم تا در بحث درباره آن چه که می‌توان برای جلوگیری از وخامت اوضاع فعلی انجام داد، شرکت کند و اگر ایرانی‌ها می‌خواهند با من دیدار کنند، آماده‌ام برای گفتگو درباره تحولات شرایط کنونی نزد آن‌ها بروم».

اطلاعی درباره سرنوشت اطلاعات ضبط شده دوربین‌ها ندارم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه حدود سه الی چهار هفته برای شانس بازگرداندن نظارت مستمر بر فعالیت‌های هسته‌ای زمان باقی است و فرصت چندانی وجود ندارد، گفت: «اگر برجام احیا شود، آن زمان آژانس امکان ارائه خدمات در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های امضاکننده را ندارد و نمی‌تواند به آن‌ها بگوید که ایران در چه نقطه‌ای قرار دارد».

گروسی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: «هنوز مشخص نیست که برای اطلاعاتی که تاکنون از طریق دوربین‌های آژانس ضبط شده، چه اتفاقی خواهد افتاد».

ایران و آژانس موفق به دستیابی به نتیجه دلخواه نشدند

وی در ارتباط با سؤالی مبنی بر این که آیا از ایران برای سفر به ایران درخواست کرده، گفت: «من فکر می‌کنم که باید این کار را انجام دهیم. ما در خصوص یک فرایند با یکدیگر توافق کردیم. این فرایند، نتیجه‌ای که به دنبال آن بودیم را حاصل نکرد. در ایران برخی از این که چنین چیزی گفته می‌شود، خشمگین هستند، اما این حقیقت دارد که ما نتوانستیم به نتیجه دلخواه دست یابیم. هیچ گونه شفاف‌سازی صورت نگرفت».

گروسی سپس تصریح کرد: «ما از توانایی‌های هسته‌ای کنونی ایران آگاه هستیم، اما در آینده نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی ارائه کنیم».

عدم احیای نظارت آژانس ضربه مرگباری به احیای برجام می‌زند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان تأکید کرد: «در صورتیکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند ظرف سه الی چهار هفته آینده اطلاعات مورد نیاز را (در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ا‌ی ایران) در اختیار طرف‌های مذاکرات هسته‌ای قرار دهد و نظارت بر فعالیت‌های ایران احیای نشود، ضربه مرگباری به مذاکرات وین و احیای برجام وارد خواهد شد».

سازمان انرژی اتمی ایران، روز گذشته، با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

این اقدام در واکنش به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت. شورای حکام، شامگاه چهارشنبه، قطعنامه ضد ایرانی خود را که آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا ارائه کرده بودند، به تصویب رساند. نمایندگان ۳۰ کشور به این قطعنامه رأی موافق دادند، دو کشور (روسیه و چین) رأی مخالف و سه کشور (هند، لیبی و پاکستان) رأی ممتنع دادند. روسیه اعلام کرد که این پنج کشور، نماینده نیمی از مردم دنیا هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
38
14
شماها خیلی پر رو شدین ایران باید سلاح هسته ای آزمایش کنه تا دوره ...شما ...برا همیشه بسته شه
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
5
13
مسئولین که هزینه نمیدن فقط ملت بدبخت تر از دیروزه!!! نیست برق هسته ای الان باعث جلوگیری از خاموشی شده!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
15
6
آقای گروسی هیچ غلطی نمی توانید بکنید همانطور که نتوانستید همه تلاش خود را بر علیه ایران کردید جاسوس پرورش دادید که دستگیر شدند خاصیت خاموش شدن دوربینها این است که دیگر به دانشمندان ما دسترسی پیدا نخواهید کرد و نمیتوانید برای رژیم صهیونیستی جاسوسی کنید خوشا به حال باقی که شغال از آن قهر کند
بیبینام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
13
5
گروسی آدم اسراییل است عکس العمل ایران باید شدیدترباشدگروسی اگربهاسراییل نرفته بود امیدی به همکاری ایران باآژنس بودبرجام یک قراردادننگین است بجز خسارت وجاسوس پروری وشهید شدن دانشمندان وخرابکاری چه دست آوردی داشته است
اویس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
14
6
باید به شدت با غرب مقابله و جواب دندان شکن داد هر چه کوتاه بیاییم پر رو تر می شوند غرب نمی خواهد کشور های دیگر پیشرفت کنند همین.
مهران فر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
10
5
وقتی دستور رسیده که آژانس بر علیه ایران بیانیه صادر کند حتی اگر ایران تاسیسات هسته ای خود را با بلدزر هم خراب کند باز قطعنامه صادر خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
15
6
قبلا‌گفتیم‌که‌این‌کار‌ها‌بازی‌با‌دم‌شیر‌‌است.
ایران‌دیگه‌اون‌گربه‌نیست‌که‌جلوی‌شما‌میو‌میو‌کنه.ایران‌دیگه
شیره.‌و‌حا‌لا‌این‌شیر‌خود‌را‌برای‌یک‌قرش‌کوبنده‌‌آماده‌می‌کند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین