کد خبر: ۷۷۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۴
تحلیل معاون وزارت اقتصاد دولت خاتمی از طرح تحول اقتصادی

ابهامات زیاد در طرح اقتصادی رئیس‌جمهور

سه هدف سیاسی دولت از ارائه طرح تحول اقتصادی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آنچه که تاکنون از سوی ریاست محترم جمهوری و برخی از همکاران دولت تحت عنوان طرح تحولات اقتصادی مطرح شده بیان بخشی از ضرورت‌های موردنیاز اقتصاد کشور است که از دیرباز توسط دولت‌های پیشین نیز مطرح شده بود.

دکتر سعید شیرکوند معاون وزارت اقتصاد دولت خاتمی با بیان این مطلب در تحلیل طرح تحول اقتصادی دولت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب تاکید کرد: «دولت نهم اکنون بار دیگر همان آسیب‌شناسی گذشته را مورد توجه قرار داده و بر ضرورت پرداختن به برخی از مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرده است».

وی افزود: «آنچه که انتظار می‌رود این است که رئیس محترم دولت برنامه اجرایی و عملیاتی موردنظر خود را برای کاهش مشکلات ارائه کند». 

معاون وزیر اقتصاد دولت خاتمی ادامه داد: «در جلسه‌ای که رئیس‌جمهور با مدیران مسئول مطبوعات و با تعدادی از اقتصاددانان کشور برگزار کرد نیز این انتظار پاسخ داده نشد و رئیس جمهور جزئیات اجرایی طرح را ارائه نداد».

به گفته وی آنچه تا کنون درباره طرح تحول اقتصادی مطرح شده بیان برخی ایده‌ها و موضوعات کلی است که هیچ‌گاه مخالفتی با آن وجود نداشته است.

شیرکوند گفت: «انتظار عمومی صاحبنظران آن بود که بسته سیاستی دولت در روز جلسه با رئیس‌جمهور به صورت مکتوب به همراه گام‌های اجرایی طراحی آن در اختیارشان قرار گیرد، در حالی که در آن جلسه به صورت شفاهی دوباره مشکلات اقتصاد کشور مرور گردید».

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: «تا زمانی که دولت طرح عملیاتی خود را برای ایجاد اصلاحات اقتصادی ارائه نکند نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر دقیقی داشت و امکان بررسی پیامد اجرایی و ارزیابی آن وجود ندارد».

وی با بیان اینکه نظریه طرح تحول اقتصادی رئیس‌جمهور در تاریکی مطلق قرار دارد گفت: «اساساً موضوعی مطرح نشده که بتوان در مورد مکانیزم تصمیم‌گیری آن اظهارنظر کرد. در واقع همه چیز در تاریکی است به همین دلیل تا زمانی که طرح دولت به صورت مکتوب ارائه نشده باشد نمی‌توان در مورد کیفیت آن سخن گفت».

شیرکوند درباره اظهارات دکتر محسن رضایی مبنی بر ضرورت بررسی طرح تحول در مجمع نیز تاکید کرد: «طبیعتاً اگر این طرح و جزئیات آن از طرف دولت مطرح گردد نهادهای قانونی کشور به فراخور موضوع طرح، باید در مورد آن تصمیم‌گیری و اعلام نظر نمایند اما به نظر من طرح مکتوبی وجود نخواهد داشت که صاحبنظران به ارزیابی آن بپردازند و نهادهای قانونی نیز آن را مورد بررسی قرار دهند. این طرح صرفاً سخنانی است که در باب کلیات مشکلات اقتصادی کشور مطرح می‌شود».

معاون وزیر اقتصاد دولت خاتمی اظهار داشت: «به نظر من دولت با طرح این مسئله سه هدف اساسی را دنبال می‌کند، هدف اول دولت فرار از پاسخگویی نسبت به عملکرد سه ساله گذشته خود است».

شیرکوند توضیح داد: «دولت نهم وارد چهارمین سال فعالیت خود می‌شود و در طی سه سال گذشته بسیاری از اقدامات متفاوت و مختلفی را به اجرا گذاشته که حاصل آن تورم بیش از 20 درصدی،‌ افزایش 5/2 برابری نقدینگی و هزینه بیش از 190 میلیارد دلار درآمدهای نفت و بسیاری از ناکامی‌های دیگر بوده است».

وی افزود: «دولت باید پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشد و مسئولیت آن را برعهده گیرد، اما دولت در حال حاضر برای فرار از پاسخگویی به بحث مربوط به تحولات اقتصادی پرداخته است».

این اقتصاددان گفت: «دومین هدفی که دولت با طرح موضوع تحولات اقتصادی دنبال می‌کند تمرکز اذهان توده مردم، صاحبنظران و مجموعه اشخاصی است که بایستی به بررسی سیاست‌های مورد نظر دولت بپردازند که درصدر همه آنها مجلس هشتم قرار دارد. مجلس هشتم نیز این تجربه مجلس هفتم را در نظر دارد که دولت چگونه سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات خود را بر مجلس تحمیل کرد».

وی ادامه داد: «مجلس هفتم علیرغم همه همکاری و هماهنگی که با دولت داشت در نهایت به عنوان مقصر اصلی ناکامی‌های اقتصادی معرفی گردید».

معاون وزیر اقتصاد دولت خاتمی تاکید کرد: «دولت نهم مایل است که دغدغه جدید ذهنی برای جامعه ایجاد کرده تا همه در خصوص آن و امیدهای جدیدی که آن به وجود آورده فکر کنند. دولت با طرح این مبحث می‌خواهد بیان کند که در آینده نزدیک مشکلات اقتصادی کشور را حل خواهد کرد».

شیرکوند گفت: «سومین هدف دولت نهم از طرح مسائل اقتصادی زمینه‌سازی گسترده برای پرداخت اعانه ملی است. دولت می‌خواهد با طرح این مباحث شرایطی را در کشور ایجاد کند که در چند ماه آینده با طراحی برخی ابزارها، مقداری پول به میان برخی از شهروندان توزیع کند تا با آن وعده اولیه خود درباره آوردن پول نفت بر سر سفره‌ها را محقق سازد. البته این هدف ممکن است با مخالفت برخی نهادهای قانونی چون مجلس شورای اسلامی روبرو شود. در این حالت نیز دولت به مردم می‌گوید که تصمیم داشتم میان شما پول توزیع کنم اما دیگران مانع شدند. در این میان دولت به اهداف تبلیغاتی و سیاسی خود دست خواهد یافت».

وی در پاسخ به این سوال که منبع و نحوه محاسبه آمار دولت در مورد ارائه 90 هزار میلیارد تومان یارانه به کالاهای مورد مصرف مردم چیست گفت: «این محاسبات برای ما روشن نیست اما منظور دولت از پرداخت این مبلغ احتمالاً یارانه همه کالا و خدمات از انرژی تا نان است».

این کارشناس اقتصادی همچنین از اقتصاددانان و صاحبنظران دعوت کرد تا خواستار انتشار جزئیات و طرح عملیاتی تحول اقتصادی دولت شوند.

وی گفت: «اظهارنظر درباره طرح موهومی که هیچگونه توضیح و جزئیاتی ندارد کارشناسانه نخواهد بود بنابراین اقتصاددانان پیش از اظهارنظر درباره آن باید خواستار انتشار طرح عملیاتی دولت باشند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین