کد خبر: ۷۷۶۰۸
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۷
علی‌رغم مخالفت روسیه؛

رایس قرارداد سپر موشکی را امضاء کرد

روسیه این اقدام را تهدیدی علیه امنیت خود خواند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با «کارل شوارزنبرگ» همتای چک خود در پراگ، قراداد استقرار سپر ضد موشکی را خلاف تظاهرات گسترده مردم چک و اعتراضات  روسیه به امضا رساند و آنرا قراردادی تاریخی و کلیدی در قرن 21 خواند.

به گزارش سرویس بین‌الملل ‌آفتاب، رایس اعلام کرد امضا این قرارداد نه تنها برای جمهوری چک و ایالات متحده بلکه برای جامعه بین الملل و کشورهای عضو ناتو نیز مهم است. رایس با اشاره به اعتراضات روسیه به این سامانه که آنرا تهدیدی بر امنیت خود می‌داند،‌ در سخنانی خصمانه گفت: «تهدید حمله موشکی یک تصور نیست و ایران هنوز به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و در حال ساخت موشک بالستیکی است». 

در عین حال وزارت خارجه روسیه سه‌شنبه در بیانیه‌ای با اعتراض به طرح آمریکا اعلام کرد: «مسکو مجبور به پاسخگویی به استقرار سیستم سپر ضد موشکی در جمهوری چک است و با شرایط موجود روسیه به طور واضح با بکارگیری راهکارهایی خاص، به تهدید علیه امنیت ملی خود پاسخ خواهد داد». 

کاندولیزا رایس همچنین در ادامه سفر خود به بلغارستان، گرجستان و احتمالا لهستان خواهد رفت. لهستان به عنوان کشورهای کلیدی در طرح سپر دفاع موشکی آمریکا اخیرا با مخالفت این کشور در امضا قرارداد روبرو شد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین