کد خبر: ۷۷۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۸۷ - ۰۰:۱۳
دولت وحدت ملی لبنان با حضور حزب‌الله تشکیل شد

پنجره لبنانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با موافقت میشل سلیمان، رئیس جمهور، با اعضای دولت وحدت ملی لبنان، این دولت رسما تشکیل شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، دولت وحدت ملی که متشکل از 30 عضو است مورد موافقت میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان قرار گرفته است.

سهیل بوجی، دبیرکل دولت لبنان امروز اعلام کرد در کابینه‌ جدید که هفت هفته پس از توافق دوحه تشکیل می‌شود 30 وزیر حضور خواهند داشت.

سعد حریری رئیس فراکسیون المستقبل ساعتی قبل پس از دیدار با فؤاد سنیوره، مامور تشکیل دولت وحدت ملی لبنان، اعلام کرده‌بود که تشکیل این دولت طی ساعات آینده انجام خواهد شد.

سنیوره اعلام کرد که رهبران طیف‌های مختلف سیاسی در لبنان با تشکیل دولت بر اساس توافقنامه‌ دوحه موافقت کردند و تشکیل این دولت امروز اعلام شد.

سنیوره در مراسم معرفی کابینه‌اش اعلام کرد: «وظیفه‌ اصلی دولت در مرحله‌ اول این است که تاکید کند که رهبری لبنان نهایتا منافع تمام لبنانی‌ها را در همه ‌جای دنیا و از همه اقشار جامعه، کشاورزان، کسبه، طلاب و دیگر اقشار لحاظ کرد و آنها را برای کار با یکدیگر فرخواند».

سنیوره ادامه داد: «اختلافات ما یک شبه حل نشد اما اساس کار ما این است که این اختلافات را کنار گذاریم. ما دولت لبنان را در چارچوب قانون اساسی تشکیل دادیم و تصمیم گرفتیم اختلافات را با گفت‌وگو حل کنیم تا با خشونت. وظیفه دوم حکومت فعلی تضمین انتخابات شفاف آتی پارلمانی است. وظیفه دولت این است که قانونی را ایجاد کند که انتخابات شفاف و آزاد برگزار شود».

نخست وزیر لبنان تاکید کرد: «آرای مردم فصل الخطاب است. این شهروندان کشور هستند که وظیفه دولت را مشخص می‌کنند که همانا حفاظت از شهروندان است. آنچه که مهم است این است که در پارلمان درباره‌ی مسائل اصلی تصمیم گرفته خواهد شد و نه در خیابان‌ها که منجر به خشونت شود. دولت جدید انعکاس خواست تمام مردم است. لبنان باید به پیش برود و به زندگی عادی خود باز گردد. من میان منافع خود و منافع تمام لبنانی‌ها در زمینه امنیت و ثبات دومی‌را انتخاب کردم که همانا منافع تمام لبنانی‌هاست».

سنیوره هم‌چنین درباره‌ مزارع شبعا عنوان داشت: «این منطقه‌ای است که اسراییل آن را اشغال نکرده است. بگذارید خوش بین باشیم و انشاالله به جنوب خواهیم رفت و مزارع شبعا را آزاد خواهیم کرد».

وی تاکید کرد: «هدف ما بازگرداندن جو اعتماد از دست رفته به کشور است».

سنیوره هم‌چنین درباره‌ رابطه با سوریه عنوان داشت: «من برای هزارمین بار تاکید می‌کنم که من عرب زاده شده و عرب نیز خواهم بود و معتقدم اگر میان سوریه و لبنان مذاکرات انجام نشود هیچ آینده واقعی برای این دو کشور وجود نخواد داشت. ما می‌خواهیم با سوریه رابطه داشته باشیم».

از جمله‌ی اسامی ‌وزیران در کابینه‌ وحدت ملی لبنان می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

زیاد بارود، وزیر کشور-‌ نمازی العریضی، وزیر کار- الیاس المر، وزیر دفاع- محمد شطح، وزیر دارایی- فوزی صلوخ، وزیر خارجه- جبران باسیل، وزیر مخابرات- محمد صفدی، وزیر اقتصاد- تمام سلام، وزیر فرهنگ- طارق متری، وزیر اطلاع رسانی و ریمون عوده، وزیر امور مهاجران.


قرار است چهارشنبه هفته‌ آتی دولت جدید لبنان کار خود را رسما آغاز کند.

تشکیل دولت وحدت ملی بخشی از توافقنامه دوحه بود که در ماه می ‌به بحران 18 ماهه در لبنان پایان داد.

بر اساس توافقنامه‌ دوحه که در تاریخ 21 مه به دست آمد 16 پست وزارتی به جناح اکثریت در پارلمان لبنان که از حمایت غرب برخوردارند، تعلق گرفت و 11 وزارتخانه نیز به مخالفان در پارلمان به رهبری حزب‌الله داده شد و به این ترتیب مخالفان تعداد کرسی لازم برای وتوی طرح‌های پیشنهادی را به دست آوردند. سه پست وزارتی نیز به رئیس جمهور اختصاص داده شده است.

میشل سلیمان فرمانده ارتش لبنان، پنجم خرداد (25 می) با کسب 118 رای نمایندگان پارلمان لبنان به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور عراق انتخاب شد.

علامه فضل الله از مراجع شیعیان لبنان نیز امروز ضمن انتقاد از نوع انتخاب وزرا بر شایسته سالاری در دولت جدید تاکید کرد.

از یک سال و نیم پیش و خروج هواداران حزب‌الله از کابینه، کشور لبنان با بحران سیاسی مواجه بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین