کد خبر: ۷۷۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۳
وزیر نفت:

اطلاعی از کناره‌گیری توتال ندارم

هیچ مشکلی برای تامین بنزین کشور وجود ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دریافت تکنولوژی در زمانی که می‌توان از توانمندی‌های داخلی استفاده کرد پر کردن جیب بیگانگان است.

به گزارش خبرنگار اعزامی آفتاب به عسلویه، غلامحسین نوذری وزیر نفت روز پنجشنبه در مراسم آغاز ساخت فاز 12 پارس جنوبی در جمع خبرنگاران ضمن بیان مطلب فوق، گفت: «با شروع عملیات ساخت این پالایشگاه، سر فصل نوینی در عملیات اجرایی، عمرانی و ایجاد سازندگی در منطقه تنبک رقم می خورد و این منطقه در آستانه تحول، توسعه و شکل گیری جدیدی در بخش‌های صنعتی و اقتصادی قرار خواهد گرفت». 

وی با اشاره به طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی در بخش خشکی گفت: «وسعت کل پالایشگاه حدود ٢٢٠ هکتار است که تاکنون نزدیک به ٤ میلیون و ٥٠٠ هزار متر مکعب خاکبرداری و بیش از ٣ میلیون و ٥٠٠ هزار متر مکعب آماده سازی سایت انجام شده است».

وی افزود: «با آغاز کارهای اجرایی احداث پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی روند تکاملی و اجرایی با احداث ساختمان ها و تجهیزات صنعتی و غیر صنعتی در قالب قرارداد EPC1، توسط کنسرسیوم NASR آغاز می شود».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با دلیل تاخیر بخش دریایی فاز 9 و 10 اذعان داشت: «تاخیر در بخش دریایی صرفا به دلیل بومی ساختن وسایل آن است و برای تامین گاز فاز 9 مشکلی نیست و با جایگزینی سکوی فاز هفت می توان گاز فاز 9 را تامین کرد و با جایگزینی فاز 9، گاز فاز 10 تامین می شود».
 
غلامحسین نوذری با اشاره به طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی در بخش خشکی یادآور شد: «وسعت کل پالایشگاه حدود ٢٢٠ هکتار است که تاکنون نزدیک به ٤ میلیون و ٥٠٠ هزار متر مکعب خاکبرداری و بیش از ٣ میلیون و ٥٠٠ هزار متر مکعب آماده سازی سایت انجام شده است». 

وی افزود: «بخش خشکی فاز ١٢ شامل قراردادهای تسطیح و آماده سازی زمین پالایشگاه (٢٢٠ هکتار) و کمپ‌های مسکونی (٧٨ هکتار) و حفاظت ساحلی و دیگر قراردادهای تحت عنوان سرویس‌های پروژه است که تا کنون اجرا شده یا در حال اجرا هستند و در بخش پالایشگاهی شامل سه بسته‌ قراردادی عمده‌ای پی سی است».

وی در پاسخ به این سوال که چرا به جای تبادل محصولات نفتی ایران با کشورهای پیشرفته در ازای پول های بی ارزش آن ها، تکنولوژی آن ها را درخواست نمی کنیم، گفت: «هر مبادله‌ای در جای خود با ارزش است ولی همواره نگاهمان به بومی‌سازی و ارتقای تکنولوژی داخلی و استفاده از کالاهای داخلی در صنایع بوده است همان طور که توانسته‌ایم از سال 64 تا امروز خرید کالا از داخل را از حدود 700 میلیون دلار به سه میلیارد و 400 میلیون دلار برسانیم». 

وی در ادامه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در عسلویه تصریح کرد: «دریافت تکنولوژی در زمانی که می‌توان از توانمندی‌های داخلی استفاده کرد پر کردن جیب بیگانگان است».

نوذری از حفاری آزمایشی سکوی البرز در دریای خزر خبر داد و گفت: «حفاری آزمایشی این سکو انجام شد، حدود 100 متر حفاری شده‌است و سکو آماده جابجایی است فقط بحث در خصوص ساخت شناورهاست که پس از اتمام ساخت آن ها سکو را به بلوک حفاری منتقل خواهیم کرد». 

وزیر نفت ابراز داشت: «از طرف وزارت نفت طرحی داده‌ایم جهت تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری پارس جنوبی یا بانک توسعه صنعت نفت، برای جمع آوری سرمایه های خرد و استفاده از آن‌ها در پروژه‌هایی که منافع جدی و بیشتری دارند».

وی افزود: «در بخش دریایی پروژه چاه‌های برخی فازها، حفاری شده‌اند و تا سطح برداشت رسیده‌اند؛ به محض تامین کالاهای موردنیاز، ورود به مخزن برای دکل حفاری به موقع انجام می‌شود».

وزیر نفت گفت: «در خصوص فاز 10، با توجه به تلاش وزارت نفت برای بومی ساختن کالاهای مورد نیاز پروژه به پیمانکار فرصتی داده شده تا کالای مورد نیاز آن را از داخل تهیه کند و این دلیل تاخیر به وجود آمده در تکمیل پروژه است».

نوذری با اشاره به حفاری آزمایشی سکوی ایران - البرز در عمق 100 متری انجام شده، تاکید کرد: «سکوی حفاری نیمه شناور ایران-البرز آماده جابه‌جایی است و فقط موضوع شناورها وجود دارد که باید آماده شود».

وزیر نفت درباره برنامه تزریق گاز به مخازن نفتی در سال جاری روزانه 90میلیون متر مکعب اظهارداشت: «برنامه تزریق گاز طبیعی به مخازن نفتی در سال 1387  به طور متوسط 90 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود».

غلام‌حسین نوذری اظهار کرد: «پروژه‌های توسعه فازهای 19 تا 21 پارس جنوبی باید تا شهریورماه به پیمانکار واگذار شود، در حال حاضر فازهای 15 تا 17 پارس جنوبی اجرایی شده و فاز 12 نیز به عنوان یک پروژه‌ کاملا ایرانی در بخش بالادستی، میان دستی و پایین دستی در حال اجراست که شاخصی برای توانمندی‌های کشور محسوب می‌شود». 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در صورت گسترش تحریم‌ها آیا با تولید بنزین مشکلی هست، گفت: «سیاست وزارت نفت یک سیاست پیشگیرانه است و در حال حاضر شرایط بازار بنزین طوری است که کشورها دنبال مشتری هستند پس برای تامین بنزین مشکلی نداریم».

وی افزود: «اگر تحریم‌ها به گونه‌ای شد که تامین نیاز از این طریق حاصل نشد از طریق نرم‌افزار مهندسی که در واحدهای شرکت نفت طراحی شده‌است بنزین مورد نیاز خود را با کیفیت بالاتر تولید خواهیم کرد». 

وی ادامه داد: «کارهای پژوهشی تولید نرم افزاری بنزین انجام شده است و حتی با کیفیت بالاتر از بنزین کنونی، جواب داده است».

وی با بیان این‌که طرح‌های توسعه موجود از حاشیه اروند تا بندر جاسک محل تولد تمدن‌های جدید با به وجود آمدن صنایع نفت و گاز محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: «در آینده تولید یک میلیون بشکه نفت خام از میدان‌های آزدگان، دارخوین، جفیر و یادآوران در غرب اروند و تولید گاز در پارس جنوبی، تولید ال‌ان‌جی از میادین گازی گلشن و فردوسی از جمله صنایع به وجود آورنده‌ تمدن‌های جدید در این مناطق است».

او با اشاره به این‌که برای تولید سالانه 30 میلیون تن ال‌ان‌جی در میادین گازی گلشن و فردوسی بالای 30 میلیارد دلار هزینه طراحی شده است، تصریح کرد: «امروز اولین پروژه سایت دو، یعنی فاز 12 پارس جنوبی آغاز به کار کرد. همچنین در بندرعباس علاوه بر پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای موجود، ساخت پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای نفت فوق سنگین و ساخت پالایشگاه میعانات گازی به ظرفیت 360 هزار بشکه در حال انجام است که درمجموع ظرفیت پالایشی این طرح را به حدود یک میلیون بشکه افزایش می‌دهد».

وی همچنین اظهار داشت: «"کریستوف دیمارژری" مدیرعامل شرکت توتال در آخرین مذاکرات با ایران که در اجلاس اسپانیا صورت گرفت، اعلام کرد که برای امنیت تولید در آینده باید در ایران سرمایه گذاری کرد و هنوز گزارشی به طور رسمی از کناره گیری کامل آنها از پارس جنوبی به ایران نرسیده است و بنده اطلاعی از این کناره‌گیری ندارم».

او همچنین درباره مذاکرات ایران و ترکیه در فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی یادآوری کرد: «مذاکره با طرف ترک در قالب یک بسته شامل خط لوله 1800 کلیومتری پارس جنوبی تا مرز ترکیه، خط لوله داخل ترکیه و خط لوله ترکمنستان-ترکیه که جهت تزانزیت گاز خواهد بود، در حال انجام و قرار است طرف ترک MDP (نقشه جامع توسعه میدان) را تهیه کند که به این منظور تمام اطلاعات لازم به آنها تحویل داده شده است».

وزیر نفت در مورد توسعه پارس جنوبی و صنعت نفت در یکصدمین سال اکتشاف نفت در ایران گفت: «فازهای 19 تا 21 پارس جنوبی تا شهریورماه به پیمانکار واگذار می شوند، فازهای 15 تا 17 در دست اجرا هستند و فاز 12 نیز در حال اجراست». 

وی خاطرنشان کرد: «فاز 12 پروژه بومی و ایرانی محسوب می شود و شاخص توانمندی مهندسان کشور در بخش صنعت نفت است».

وزیر نفت گفت: «در حال حاضر اوپک تمام توانش را به بازار آورده است و نفت بیشتری وجود ندارد که به بازار بیاید چون، قیمت نفت قیمت مناسبی است و به اندازه کافی هم نفت در بازار وجود دارد».

وی اظهار داشت: «در سه ماهه سوم سال میلادی حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت تولیدی را ذخیره سازی کردیم و در سه ماهه چهارم میلادی پیش بینی می شود 500 هزار بشکه ذخیره شود».

وی ابراز داشت: «با این شرایط نیاز به تولید نفت بیشتر، در بازار نیست و در صورت نیاز بیشتر باید در کشورهای دارای پتانسیل، سرمایه گذاری مناسب انجام شود تا برای تامین انرژی در آینده گام برداشت».

غلامحسین نوذری اظهار داشت: «با تلاشی که اعضای اوپک دارند در حال حاضر امکان ورود نفت بیشتر به بازار وجود ندارد و مطابق برنامه ریزی صورت گرفته در سه ماه سوم سال یک میلیون و 200 هزار بشکه و در سه ماه چهارم یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت ذخیره خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «اگر تولید نفت ایران در همین حد باقی بماند موضوع یکی شدن میزان تولید و مصرف نفت و در نتیجه قطع صادرات تحقق می یابد اما همانگونه که اشاره شد برنامه تولید همچنان ادامه دارد».

وزیر نفت در مورد مشکلات ایجاد شده در فاز 9 و 10 پارس جنوبی گفت: «برای تامین گاز این فازها مشکلی نداریم؛ اما برای تامین کالا محدودیت‌هایی است که طرح داخلی کردن آن را به اجراء گذاشته‌ایم و به پیمانکار این فرصت را داده‌ایم که تمام اقلام را داخلی کند». 

به گفته وی هم اکنون حفاری چاههای این فازها نهایی شده است که به محض رسیدن کالا ورود به مخزن مشکلی نخواهد داشت .

وزیر نفت گفت: «در مورد فازهای 22 تا 34 هم مذکرات ایران و ترکیه ادامه دارد و تلاش می شود سهم ایران در این فازها افزایش یابد».

نوذری بیان داشت: «مذاکرات با ترکها تاکنون شامل 1800 کیلومتر خط لوله از پارس جنوبی تا مرز ترکیه، خط لوله داخل ترکیه و خط ترکمنستان - ترکیه جهت ترانزیت گاز در حال انجام است و قرار است طرف ترک نقشه جامع توسعه میدانها را تهیه کند».
 
وی یادآور شد: «در این خصوص اطلاعات مناسب در اختیار طرف ترک قرار گرفته و منتظر ارائه نقشه های جامعه میادین از سوی ترکها هستیم».

وزیر نفت با رد یکسان شدن میزان مصرف و تولید نفت ایران در سال‌های آینده گفت: «طبق برنامه در پایان برنامه چهارم توسعه تولید نفت از 4.2 به 5.3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید».

نوذری در خصوص جذب سرمایه در صنایع نفتی گفت: «در ساخت پالایشگاه اصفهان پنج درصد سهام آن عرضه شد و در مدت کوتاهی به فروش رفت».

وی تصریح کرد: «صنایع مربوط به صنعت نفت همواره توجیه اقتصادی دارند و مشارکت زیادی را می طلبند»

نوذری درباره برنامه تزریق گاز به مخازن نفتی در سال جاری اظهار داشت: «برنامه تزریق گاز طبیعی به مخازن نفتی در سال 87 به طور متوسط 90 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود».

وزیر نفت در ادامه با اشاره به موافقت بانک مرکزیب ا تشکیل صندوق سرمایه گذاری پارس جنوبی اظهار داشت: «مذاکرات برای تشکیل بانک نفت نیز ادامه دارد».

به اعتقاد وی ایجاد یک بانک در بخش نفت می‌تواند سرمایه‌های کوچک داخلی را جمع آوری کند.

وزیر نفت از ساخت تمدن جدید صنعتی در تنبک (سایت دو پارس جنوبی) خبر داد و گفت: «در سایت دو پارس جنوبی منطقه کنگان تولید سالانه 36 میلیون تن LNG مدنظر است که حجم وسیع گاز به صورت مایع در می‌آید و ارزش این تولید برای شهرک‌های جدید که ساخته می‌شوند، امکانات و خدماتی که برای آن‌ها به وجود می‌آید و نیز صادرات آن بیش از حد توجه است». 

وی تصریح کرد: «قبلا در منطقه پالایشگاهی آبادان، تولید 300 هزار بشکه نفت فرهنگ آنجا را دگرگون ساخت اکنون تولید 36 میلیون تن LNG در سال، قطعا فضای کار و فرهنگ و اقتصاد را دگرگون خواهد کرد و این به معنی ساخت تمدن جدید صنعتی است».

وی از توافق وزارت نفت با بانک مرکزی در خصوص تشکیل صندوق توسعه پارس جنوبی خبر داد و اظهار داشت: «برای این امر به طور مداوم با بانک‌ها در مذاکره‌ایم تا بتوان از طریق تشکیل این صندوق، سرمایه‌های داخلی را جذب کنیم».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین