کد خبر: ۷۷۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۳
اسراییل و حمله پیش دستانه به ایران

تحلیل ایندیپندنت از احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین الملل: تهدیدات نظامی آمریکا و اسراییل علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور، در پی نمایش نظامی دو روزه شلیک موشکهای دوربرد شهاب، شکل حادتر و صدای بلندتری یافته است.

ایالات متحده اخطار کرده است که از منافع خود و هم پیمانانش در منطقه و در برابر تهدیدات ایران دفاع خواهد کرد و اسرائیل نیز خبر از آمادگی این دولت برای انجام حمله‌ای به منظور تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران داده است.

با عنایت به آخرین آزمایش‌های انجام شده و با توجه به اظهارات اخیر مقامات این کشور، تهران به جامعه جهانی پیام داد که خیال ندارد در برابر فشارهای وارده تسلیم شده و برنامه‌ای را که از سوی دولتهای غربی، تلاش ایران برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای تفسیر می‌شود متوقف نماید.

ایران همچنان پیام داده است که هرگونه برخورد نظامی را پاسخی هم‌سنگ خواهد داد. فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درهمین رابطه گفت: «این رزمایش نظامی، از جمله شلیک موشک‌های شهاب 3 که دارای بردی معادل 1250 مایل هستند و قابلیت شلیک به خاک اسرائیل را دارند باید برای دشمنان ما یک درس باشد».

البته بعضی از این اظهارات ممکن است یک لاف نظامی باشد. سخنگوی پنتاگون درهمین رابطه در گفتگو با CNN مدعی شد که روز پنجشنبه از سوی ایران تنها یک موشک شلیک شده که آن نیز به دلیل عدم موقعیت در شلیک روز پیش از آن بوده است.

با این وجود، این نمایش قدرت، پاسخ رک، بی‌پرده و بی‌سابقه‌ای را از سوی واشنگتن و اسرائیل در پی داشت. «کاندولیسا رایس» در دیدار از گرجستان ضمن تاکید بر جدیت آمریکا در حل این معضل اظهار داشت: «ما درحال ارسال پیامی به ایران هستیم بدین مضمون که آمریکا از منافع خود و منافع هم پیمانانش دفاع خواهد کرد».

با بیان خفیف‌تری،‌ «ایهود اولمرت»، وزیر دفاع اسرائیل در این باره گفت: «ما اگر چه به حل این مشکل از طریق دیپلماسی علاقمندیم، اما در صورتی که ایران دست از غنی‌سازی اورانیوم برندارد، اسرائیل برای دفاع از موجودیت خود از اقدام نظامی علیه ایران هراسی ندارد».

بر همین اساس و به شکلی غیرتصادفی، اسرائیل هواپیمای جاسوسی تازه خود موسوم به Eitam را پرده‌برداری کرد. مقامات اسرائیلی مدعی‌اند قابلیت‌های جاسوسی این هواپیما برای انجام عملیات علیه تاسیسات هسته‌ای ایران جنبه حیاتی دارد.

این پرده‌برداری نظریه‌ای را تقویت می‌کند که هدف اسرائیل از برگزاری رزمایش نظامی در سواحل خاوری دریای مدیترانه کسب آمادگی برای اقدام نظامی علیه ایران بوده است.

غالب تحلیلگران بر این باورند که احتمال وقوع یک جنگ پیشگیرانه بسیار ضعیف است. «رابرت گیتس» وزیر دفاع ایالات متحده در این باره اظهارمی‌دارد: «هر کسی می‌داند که نتایج این درگیری چه خواهد بود».

گیتس به برخی از تبعات ناگزیر چنین برخوردی خلاصه وار اشاره می‌کند: «قطع صادرات نفت از تنگه هرمز، خطر گسترش جنگ در کل منطقه خاورمیانه و ایجاد شکست‌های جدید در وضعیت شکننده اقتصاد جهانی».

فرماندهان پنتاگون نیز مخالفتشان را با درگیر کردن نیروهای نظامی آمریکا دریک درگیری نظامی دیگر اعلام کرده‌اند. آدمیرال «مایکل مولن» چند روز پیش در همین ارتباط اظهار داشت: «یک حمله دیگر برای نیروهای نظامی ما بسیار تنش‌زا خواهد بود».

با این همه سیگنال‌ها همچنان در واشنگتن و اورشلیم روبه فزونی دارند.

بر اساس یک چشم‌انداز آمریکایی، اگر دولت بوش بخواهد درگیر یک حمله تازه شود این اتفاق باید پیش از آعاز موج و غوغای  برگزاری انتخابات نهایی این کشور در فصل پاییز رخ دهد.

احتمالات به ما می‌گویند که رئیس‌جمهور آینده آمریکا اگر دموکرات باشد علاقمند به گفتگو و زبان دیپلماسی با ایران خواهد بود، که این تهدیدی برای جنگ‌طلبان آمریکایی خواهد بود. 

در اورشلیم نیز افشای پرونده فساد مالی برای اولمرت احتمالا دولت وی را در ماه سپتامبر ساقط خواهد کرد. اگر قرار است دست به این اقدام بزنند، باید هر چه زودتر اقدام کنند. هر چه زودتر اقدام کنند به نفع آنهاست حتی اگر مجبور باشند به تنهایی و بدون حمایت آمریکا دست به چنین کاری بزنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۲۳
1
0
يادمان نرفته كه از 7 موشك كرم ابريشم شليك شده توسط ايران حتي يكي هم به ناو امريكايي برخورد نكرد و امريكا براي شكست ارتش عرا ق تا كنون 4000 كشته داده است و ما طي 7 سال نتوانستيم حتي عراق را از كشورمان بيرون كنيم و حتي نتوانستيم ريگي را دستگير كنيم . پس به اميد چه چيزي قمپوز در مي كنيم؟
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۸۷/۰۴/۲۴
0
0
اولا كه آمريكا با آرتش عراق نميجنگد ثانيا وقتي ما با عراق ميجنگيديم همه به عراق كمك ميكردند مگه امريكا تونست بن لادن را دستگير كند؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین