کد خبر: ۷۷۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۹
در جلسه امروز صورت گرفت

ادامه تدوین سیاست‌های کلی برنامه پنچم در مجمع تشخیص

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ بررسی و تدوین سیاست‌های کلی برنامه پنچم توسعه کشور که به صورت هفتگی و فوق‌العاده در دستور کار مجمع قرار گرفته است پیگیری شد.

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، در این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضاء، وزرای مرتبط از دولت و روسای کمیسیون‌های مربوطه از مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند. در بخش اهداف کمی و شاخص‌های مطلوب برنامه پنجم موارد زیر به تصویب رسید: 

‌٩- تلاش برای نیل به جایگاه اول علمی و فن‌آوری در منطقه و سند چشم‌انداز، تثبیت جایگاه دوم ایران در تولید علم و فن‌آوری تا پایان برنامه پنجم بر اساس مجموعه شاخص‌ها به ویژه شاخص‌های محوری، افزایش سهم تولید ثروت از علم و فن‌آوری در تولید ناخالص داخلی، میزان ثبت اختراعات (پتنت) و مقالات علمی در نمایه‌های معتبر بین‌المللی، هزینه کرد در تحقیق و توسعه و درآمدهای حاصل از فروش حق امتیاز لیسانس و دانش فنی در کاهش فاصله به نصف فاصله موجود با جایگاه اول تا پایان برنامه پنجم.

‌١٠- بهبود مستمر رتبه شاخص سهولت کسب و کار کشور با دستیابی به حداقل جایگاه دوم منطقه تا پایان برنامه پنجم.

‌١١- بهبود شاخص ضریب امنیت غذایی جامعه در کالاهای اساسی از ‌٨٧ درصد به ‌٩٢ درصد.

‌١٢- افزایش ضریب تبدیل آب به محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) از ‌٩/٠ به ‌٤/١ کیلوگرم به ازای هر یک متر مکعب آب مصرفی.

‌١٣- کاهش شاخص شدت انرژی از ‌٦٩/١ به ‌٢٦/١ تا پایان برنامه پنجم.

‌١٤- افزایش شاخص سرانه خدمات الکترونیکی به حداقل ‌٣٥درصد تا پایان برنامه پنجم.

بر اساس این گزارش پس از اتمام تدوین سیاست‌ها در بخش اهداف کمی و شاخص‌های مطلوب در بخش امور فرهنگی موارد زیر در این جلسه به تصویب رسید:

‌١- تکمیل و اجرای مهندسی فرهنگی کشور با هدف ارتقاء کارآمدی در نظام مدیریت فرهنگی و تهیه پیوست فرهنگی برای همه طرح‌های عمده و مهم و مراعات سیاست‌های فرهنگی در سایر طرح‌ها.

‌٢- زنده و نمایان نگه داشتن اندیشه دینی و سیاسی حضرت امام خمینی(ره) و برجسته کردن نقش آن به عنوان یک معیار اساسی در تمام سیاست‌هاگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ و اجرا.

‌٣- ترویج معرفت و بصیرت دینی و فضائل اخلاقی بر اساس اسلام ناب محمدی، قرآن کریم و مکتب اهل بیت(ع) با اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر.

‌٤- تقویت هویت ملی مبتنی بر اسلام، انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی، استقلال، تمامیت ارضی و منافع ملی همراه با افزایش آگاهی‌های ملت ایران درباره فرهنگ، تمدن و هنر ایرانی اسلامی و اهتمام جدی به تاریخ، خط و زبان فارسی.

‌٥- استفاده بهینه از فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی برای شناساندن و ترویج فرهنگ اسلامی – ایرانی و تبیین پیام‌های اسلام و معرفی صحیح، منطقی و به روز اسلام ناب محمدی(ص) و دست‌آوردهای انقلاب اسلامی به افکار عمومی جهانیان با تاکید بر:

- رصد تحرکات فرهنگ‌های معارض و مهاجم در داخل و خارج و حضور پیشگامانه در جریان‌سازی‌های فکری و فرهنگی.

- مصونیت‌بخشی به جامعه به ویژه نسل جوان در برابر بروز تضادها، جابجایی در نظام ارزشی و گسست‌های فرهنگی میان نسلی.

- ایجاد آگاهی، درک مشترک، فرهنگ‌سازی برای تبدیل چشم‌انداز بیست‌ساله و اهداف آن به باور عزم و اراده ملی.

ادامه این بحث در سایر بخش‌ها در جلسه آینده مجمع دنبال خواهد شد. 

بررسی و تدوین سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه کشور، به طور فوق‌العاده در مجمع تشخیص مصلحت نظام از روز شنبه، 15 تیرماه در دستور کار قرار گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین