کد خبر: ۷۷۷۲۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
تبلیغات

آیا تلویزیون را باید از برق بکشیم؟

در این مطلب در مورد مزایا و معایب جدا کردن دوشاخه تلویزیون از برق با شما صحبت کردیم و سعی کردیم راهکار‌هایی برای بالا رفتن عمر دستگاه را به شما آموزش دهیم.
آیا تلویزیون را باید از برق بکشیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از راهکار‌هایی که برای افزایش طول عمر تلویزیون، کشیدن دو شاخه آن از برق برای زمانی‌هایی است که از دستگاه استفاده نمی‌کنید. آیا این راهکار موثر است؟ بسیاری از متخصصان و تعمیرکاران تلویزیون این راهکار را چندان موثر نمی‌دانند و حتی برخی، این کار را برای تلویزیون و برد‌های آن خطرناک می‌دانند.

برد‌ها قطعات حساسی هستند و وظیفه کنترل عملکرد‌های تلویزیون را برعهده دارند. آیا می‌دانید که برد‌های تلویزیون قطعات گران قیمتی هستند که تعمیر آن اغلب از عهده هر کسی بر نمی‌آید؟ آیا می‌دانید چه مواردی در تلویزیون قابل تعمیر است؟ بهتر است تاثیری که کشیدن دوشاخه تلویزیون روی دستگاه شما دارد را بدانید.

در ادامه این مطلب بررسی می‌کنیم که آیا باید تلویزیون را از برق بکشیم یا نه؟

آیا تلویزیون را باید از برق کشید؟

تصور کنید که مجبور باشید که چند بار در روز و هر بار بعد از دیدن تلویزیون، دوشاخ آن را از پریز خارج کنید. شاید برای راحتی یک چند راهی بین تلویزیون و پریز قرار دهید و با زدن دکمه آن، برق تلویزیون را قطع کنید.

باید به شما بگوییم که این کار در هر دو صورت اشتباه است. قطع کردن برق تلویزیون آن هم چند بار در روز باعث می‌شود به قطعاتی از دستگاه به نام ترانسفورمر‌ها فشار وارد شود. ترانسفورمر وظیفه کاهش ولتاژ ورودی به تلویزیون را دارد. ترانسفورمر بعد از کاهش ولتاژ، آن را به قطعات مختلف دستگاه منتقل می‌کند.

آسیب دیدن ترانسفورمر‌ها باعث می‌شود که ولتاژ مورد نیاز هر قطعه به اندازه کافی کاهش پیدا نکند و به مرور زمان به قطعات داخلی تلویزیون و از جمله برد‌ها آسیب زیادی ببیند. برخلاف تصور بسیاری از مردم، خاموش کردن تلویزیون با استفاده از ریموت کنترل بسیار ایمن‌تر از خارج کردن دوشاخه آن از برق است.

نکته دیگری که سازندگان تلویزیون روی آن تاکید دارند، خاموش کردن تلویزیون و بعد از آن کشیدن دوشاخه آن از برق است. کشیدن دو شاخه تلویزیون از برق قبل از خاموش کردن آن باعث آسیب به قطعات الکترونیکی آن می‌شود. حتی می‌توانید پس از خاموش کردن تلویزیون و دکمه محافظ، زمانی که جریان برق کامل از محافظ خارج شد، دوشاخه را از برق بکشید.

کشیدن دوشاخه تلویزیون‌های هوشمند چه تاثیری بر آن‌ها دارد؟

تلویزیون‌های هوشمند تعداد زیادی برد دارند که وظیفه کنترل عملکرد‌ها و اتصال به اینترنت، آنتن و ... را دارند. در برخی از مدل‌های تلویزیون کشیدن دوشاخه تلویزیون از برق حتی زمانی که خاموش است مانند یک بار ریست کردن دستگاه است. ریست دستگاه باعث بهم خوردن برخی از تنظیمات می‌شود و ممکن است مجبور شوید که دوباره تنظیمات را تلویزیون انجام دهید.

کشیدن دو شاخه تلویزیون هوشمند

جدا کردن دوشاخه از برق زمان کار تلویزیون چه خطراتی دارد؟

اگر می‌خواهید دوشاخه برق تلویزیون را از برق بکشید ابتدا باید آن را خاموش کنید تا به برد‌های مختلف دستگاه آسیب نرسد. اما در این حالت بغیر از آسیب دیدن دستگاه، ممکن است کشیدن برق تلویزیون در حال کار باعث ایجاد قوس الکتریکی بین پریز برق و دو شاخه و برق گرفتگی یا حتی سوختگی و آتش سوزی شود.

چه زمانی کشیدن دوشاخ تلویزیون از برق مجاز است؟

جدا کردن دو شاخ تلویزیون از برق به طور مداوم و در دوره‌های زمانی کوتاه، باعث آسیب به دستگاه می‌شود؛ اما در زمان تعطیلات، مسافرت یا زمان‌هایی که قصد استفاده طولانی مدت از دستگاه را ندارید بهتر است، دوشاخه را از برق بکشید. این موضوع باعث صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود؛ چون چراغ‌های کوچک و ال‌ای دی‌های دستگاه خاموش می‌شود و برقی در آن جریان پیدا نمی‌کند.

در کنار این مزیت، در صورت نشت گاز در منزل، خطر آتش‌سوزی بسیار کاهش می‌یابد. مزیت دیگر این کار، جلوگیری از تاثیرات منفی ولتاژ بالای برق به دستگاه است. البته اگر از یک محافظ ولتاژ برق برای اتصال تلویزیون به پریز استفاده کنید این مشکل برطرف می‎شود، زیرا وظیفه محافظ این است که از ورود نوسانات برق به دستگاه جلوگیری کند. اغلب در زمان قطع و وصل شدن برق، چند دقیقه محافظ در حالت انتظار می‌ماند تا نوسان برق کامل از بین رود. با سبز شدن چراغ آن دستگاه آماده به کار می‌شود.

حالا که به این نتیجه رسیدیم که کشیدن دو شاخه تلویزیون تنها در زمان‌هایی که از دستگاه به مدت طولانی استفاده نمی‌کنید، مناسب است، این سوال پیش می‌آید که چطور از تلویزیون خودمان بدرستی مراقبت کنیم تا آسیب نبیند و نیاز به تعمیر نداشته باشد.

از دستگاه محافظ برای کنترل ولتاژ برق استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که درزمینه مراقبت کردن از دستگاه‌های برقی در برابر نوسانات برق می‌توانید انجام دهید، استفاده از محافظ استاندارد است. محافظ در هنگام عبور جریان با ولتاژ بالا قطع می‌شود و از عبور جریان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب جریان با ولتاژ بالا به دستگاه وارد نشده و قطعات الکترونیکی دستگاه آسیب نمی‌بیند.

دستگاه محافظ برای کنترل ولتاژ برق

دستگاه چند ساعت مداوم روشن نگذارید

معمولا شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی برای دستگاه‌های خود عمر مشخصی را بیان کرده است؛ که در این بازه زمانی دستگاه بهترین کارایی را دارد، پس از این مدت راندمان دستگاه پایین می‌آید و بهتر است دستگاه جدید خریداری کنید. بسته به تکنولوژی تلویزیون، عمر آن بین ۵-۱۵ سال بیان می‌شود. البته این مدت برای استفاده در حد معمول و چند ساعت در روز بیان شده است.

چنانچه جزء افرادی هستید که تلویزیون را در هر ساعت از روز حتی زمان‌های که آن را تماشا نمی‌کنید به عنوان رادیو روشن می‌گذارید باید بگوییم تلویزیون شما از زمان مطرح شده کمتر عمر می‌کند. زیرا در هر ساعت از شبانه روز روشن بوده و قطعات آن مستهلک می‌شود.

برای استفاده بهتر از تلویزیون، ساعت‌های تماشای تلویزیون خود را محدود کنید و از تلویزیون به جای رادیو استفاده نکنید.

خرابی‌های کوچک آن را سریع برطرف کنید

گاهی تلویزیون دچار مشکلی کوچک می‌شود که چندان به چشم نمی‌آید. باید بدانید که خرابی یک قطعه کوچک، به مرور زمان روی کار سایر اجزا تاثیر منفی می‌گذارد و باعث خرابی سایر قطعات می‌شود؛ پس بهتر است با مشاهده کوچکترین ایراد در دستگاه آن را برطرف کنید.

در این مطلب در مورد مزایا و معایب جدا کردن دوشاخه تلویزیون از برق با شما صحبت کردیم و سعی کردیم راهکار‌هایی برای بالا رفتن عمر دستگاه را به شما آموزش دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
3
13
تشکر، توضیحات کامل ومفیدبود
صمد داداشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
6
9
بی خیال عمو ، آره باید تلویزیون رو برای همیشه از برق بکشیم . برو ردیف بودجه ۱۴۰۱ صدا و سیما رو که ۱۴۲ درصد افزایش داشته و از ۲.۵ همت به ۵.۵ همت رسیده رو ببین اونوقت رادیو رو هم از برق میکشی قربونت برم .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین