کد خبر: ۷۷۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۱
فاطمه راکعی در اولین نشست جمیعت زنان نواندیش بیان کرد:

اعتراض به رویکرد لایحه حمایت از خانواده

هدف دولت کنونی خانه‌نشین کردن زنان است
آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: اینکه قانونی تصویب شود که مردان پولدار بتوانند به خاطر شرایط مالی به انتخاب چند همسر دست بزنند، در راستای هوسرانی است نه در راستای کمک به افزایش ازدواج در بین جوانان. 

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی آفتاب، «فاطمه راکعی» در حالی این سخنان را در اولین نشست خبری جمعیت زنان نواندیش مسلمان بیان کرد که به شدت به تصویب لایحه حمایت از خانواده و رویکرد «جنس دومی» به زنان انتقاد داشت. وی با بیان اینکه قرآن هیچ‌گونه تشویق و تاکیدی بر تعدد زوجات ندارد گفت: «این مسئله متعلق به جامعه سنتی هزار سال پیش است که مردان می‌توانستند هر تعداد که می‌خواستند اختیار همسر کنند، ولی امروزه شرایط فرق کرده و پرداختن به چنین موضوعاتی دامن زدن به هوسرانیهای مردان است».

راکعی در ادامه با بیان اینکه بحث تعدد زوجات در تقابل کامل با دیدگاههای امام خمینی است و تصویب چنین لایحه‌هایی شدیداً با اصل کیان خانواده و اصول روانشناختی آن مغایرت دارد. راکعی زیربنای تصویب این لایحه را نگاه جنسی بر خلق شدن زن برای مرد دانست و ادامه داد: «افرادی وجود دارند که می‌خواهند بی‌وفایی را در جامعه ترویج دهند و درعین اینکه بیان می‌کنند زن محور خانواده است، هیچ‌گونه حقی را برای او قائل نیستند و این مسئله نه تنها به زنان خانواده‌ها، بلکه به فرزندان هم لطمه بزرگی وارد می‌کند».

چگونگی تاسیس جمعیت زنان نواندیش از دیگر مواردی بود که دبیرکل این جمعیت در این نشست به آن اشاره کرد: «طرح تاسیس این جمعیت از چهارسال پیش مطرح شد ولی به خاطر ایرادهای جزئی قانونی تا تیرماه 85 نتوانست تاسیس شود».

وی در ادامه گفت: «با آنکه دهها گروه و نهاد مدنی ویژه زنان فعالیت می‌کنند، اما حزبی که بتواند منعکس کننده مواضع خاص در خصوص زنان باشد، تاکنون نداشته‌ایم».

فاطمه راکعی همچنین از گسترش فعالیت‌های این جمعیت در سراسر استانها و شهرستانهای کشور خبر داد و گفت: «هویت فرهنگها انکارناپذیر هستند تا برای تدوین این هویت در سطح جهان تلاش می‌کنیم و سعی داریم که با جدیت به مقوله ارتباط بین زنان جهان بپردازیم».

اشاره و انتقاد از طرح امنیت اجتماعی از دیگر مباحث این نشست بود و راکعی با انتقاد شدید از آن گفت: «دین یک توجیه است و اگر قرار باشد دولتها و حکومتها با استفاده از قدرت بخواهند دین را به یک روش و یکسان به افراد تزریق کنند، انسانها را دچار تناقض کرده‌اند».

او ادامه داد: «ما زنان نواندیش سعی داریم با حفظ حریمها و حرمتها اندیشه‌مداری را در میان زنان و مردان ترویج دهیم و اجرای طرحهای این چنینی در سطح شهر دقیقاً در تناقض با اندیشه‌ورزی است».

راکعی با بیان اینکه به نظر می‌رسد هدف دولت کنونی خانه‌نشین کردن زنان است گفت: «من واقعاً‌ متاسفم که در دوران معاصر و دهکده‌ای شدن جهان در عصر ارتباطات، هنوز مسائل این چنینی ذهن دولتمردان ما را به خود مشغول کرده و همین قانون کم کردن ساعات کاری زنان هم به دنبال خانه‌نشین کردن زنان است».

راکعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این جمعیت چه تلاشی برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز در خصوص زنان انجام می‌دهد گفت: «تهیه و تدوین قوانین روزآمد زنان، از برنامه‌های اصلی این جمعیت است که تاکنون تمامی قوانین تبعیض‌آمیز را از قانون استخراج کردیم و قوانین جایگزینی برای آن تهیه و به نهادهای ذیربط ارائه خواهیم داد و همچنین به زودی نشست مشترکی با نمایندگان زن مجلس هشتم برگزار خواهیم کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین