کد خبر: ۷۷۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۴
گازپروم آمد؛

غول روسی جای غول فرانسوی را گرفت

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب-سرویس بین الملل: مدیر شرکت «گازپروم» روسیه روز یکشنبه اطمینان داد که شرکت متبوعش آماده است تا در اجرای پروژه های نفت و گاز ایران همکاری کند. 

«آلکسی میلر» مدیرعامل شرکت دولتی گازپروم روسیه روز یکشنبه در دیدار با محمود احمدی نژاد در تهران، ضمن تاکید بر آمادگی برای حضوردر این پروژه افزود: «گازپروم برای ایران یک یار وهمکار خواهد بود». 

حضور گازپروم در ایران درحالی است که چند روز از انصراف «توتال» فرانسه از ادامه همکاری با ایران در پروژه های نفت و گاز این کشور نگذشته است. 

میلر در حالی خبر از علاقمندی شرکت متبوعش برای همکاری در پروژه های بزرگ نفت و گاز ایران در پارس شمالی و جنوبی، آزادگان و همچنین دریای مازندران داد که این روزها تلاش بسیاری از سوی کشورهای غربی به رهبری آمریکا برای وارد آوردن فشار اقتصادی به جمهوری اسلامی صورت می گیرد. 

رییس شرکت توتال فرانسه هفته گذشته در همین راستا خبر از انصراف این غول فرانسوی از یک سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی داد. وی دلیل اتخاذ این تصمیم را پرخطر بودن سرمایه گذاری در ایران خواند. 

دولتهای غربی شرکتهایشان را تحت فشار قرار می دهند تا از عقد قراردادهای تجاری با ایران پرهیز نمایند چرا که مدعی اند ایران در صدد دستیابی به بمب هسته ای است؛ ادعایی که از سوی تهران به شدت تکذیب می شود. 

ایران به همین دلیل در پی آن است که پروژه هایش را با کمک شرکتهای داخلی و یا روسی و آسیایی به انجام رساند. 

تلویزیون دولتی ایران درهمین باره سخنانی از محمود احمدی نژاد را پخش کرد که خبر از علاقمندی وی به گسترش روابط نفتی و گازی ایران با روسیه می داد. 

میدان گازی پارس جنوبی حدود 14 تریلیون متر مکعب گاز را در خود انباشته است که این رقم معادل 8 درصد کل ذخایر گازی جهان به شمار می رود. با اینهمه فقدان سرمایه گذاری خارجی مناسب سبب شده است که ایران تابحال نتواند به قدری که شایسته است این میدان را توسعه داده و به یک صادر کننده برجسته گاز در جهان تبدیل شود. 

گفتنی است کار در میدان نفتی آزادگان که بزرگترین میدان نفتی ساحلی ایران به شمار می رود و احتمالا 42 میلیارد بشکه نفت خام را در خود جای داده است در حالی در ماه فوریه توسط شرکتهای ایرانی آغاز شد که یک شرکت ژاپنی که قرار بود در این زمینه همکاری نماید همچون شرکت توتال در نیمه راه از ادامه قرارداد سرباز زده و آنرا ترک گفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۲۴
0
0
بالاخره ما نفهميديم تحريمها كار ساز نيست يا علت گراني ها و بد بختيها تحريم است . اگر با رفتن توتال مشكل داريم پس غيور دلاورمردان متخصص متهعد ما كجايند ؟ احتمالا در حال ساخت پالايشگاه هستند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین