کد خبر: ۷۷۷۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲

جنگ اوکراین| بروکسل با نامزدی اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا موافقت کرد

در حالیکه رهبران سه کشور اروپایی برای دادن قوت قلب و وعده کمک‌های نظامی بیشتر به رهبران اوکراین در مقابله با تهاجم نظامی روسیه به کی‌یف سفر کردند، درگیری‌های شدید در دونباس برای تسلط بر سورودونسک، شهر کلیدی استان لوهانسک سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی را به شدت نگران کرده است.
جنگ اوکراین| بروکسل با نامزدی اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا موافقت کرد
آفتاب‌‌نیوز :

از سوی دیگر در اعلام موضعی تاریخی از حیث سرعت عمل، کمیسیون اروپا عصر روز جمعه با درخواست اوکراین برای پیوستن به بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا موافقت کرد.

تحولات حمله روسیه به اوکراین در روز جمعه هفدهم ژوئن ۲۰۲۲ را در این گزارش دنبال کنید.

چهار کشور اروپایی از اعطای «وضعیت نامزدی فوری» به اوکراین برای عضویت در اتحادیه حمایت کردند.

گری کاسپاروف: ماکرون در سمت اشتباه تاریخ ایستاده است

گری کاسپاروف قهرمان اسبق شطرنج جهان روز جمعه در حاشیه نمایشگاهی در پاریس به شدت به مواضع امانوئل ماکرون در خصوص تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاخت و مدعی شد که رئیس جمهوری فرانسه همتای اوکراینی خود را برای تسلیم مناطقی به مسکو تحت فشار قرار داده و از این رو در «سمت اشتباه تاریخ» قرار گرفته است.

آقای کاسپاروف، مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین که هنوز به رقم دارا بودن ملیت روسی در تبعید زندگی می کند، با این سخنان به نوعی از مقامات اوکراینی و برخی متحدان کی‌یف انتقاد کرده است.

گفته می‌شودکه وی همچنین در پاسخ به درخواست رئیس جمهوری فرانسه برای تن ندادن به تلاش‌ها برای تحقیر روسیه چنین موضع تندی علیه آقای ماکرون اتخاذ کرده است.

اوکراین از اول ژوئیه برای روس‌ها مقررات ویزا وضع می‌کند

ولودیمیر زلنسکی روز جمعه پس از گذشت نزدیک به چهار ماه تهاجم نظامی روسیه به کشورش اعلام کرد که کی‌یف از اول ماه آینده میلادی برای روس‌ها مقررات ویزا وضع می‌کند.

در پیام تلگرامی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین آمده است: دولت قرار است امروز رسما در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

وی علت اتخاذ این تصمیم را تلاش برای «مقابله با تهدید‌های بی‌سابقه علیه امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی» کشورش عنوان کرده است.

زلنسکی موافقت بروکسل با نامزدی اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را «تصمیم تاریخی» خواند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در نخستین واکنش به موافقت کمیسیون اروپا با نامزدی کشورش و توصیه برای پذیرش این نامزدی جهت پیوستن به اتحادیه اروپا، موضع بروکسل را یک «تصمیم تاریخی» خواند.

وی با انتشار توییتی ضمن استقبال از موضع کمیسیون اروپا از ارزولا فن در لاین، رئیس نهاد اجرایی و کلیه اعضای آن برای آنچه وی «تصمیم تاریخی» خواند، تشکر کرد.

کمیسیون اروپا با اعطای «وضعیت نامزدیِ اتحادیه اروپا» به اوکراین و مولداوی موافقت کرد

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا ظهر روز جمعه هفدهم ژوئن از موافقت بروکسل با نامزدی اوکراین و مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا خبر داد.

خانم فن در لاین که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت یادآور شد که کمیسیون اروپا اعطای «وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا» به اوکراین را پذیرفته و برای تحقق آن توصیه‌ لازم را انجام داده است.

شرکت کنندگان در نشست نهاد اجرایی اتحادیه اروپا همین وضعیت را برای مولداوی، همسایه اوکراین توصیه کرده و با نامزدی این کشور نیز برای پیوستن به اتحادیه موافقت کرده‌اند.

رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به تلاش هفتاد درصدی دولت اوکراین برای نزدیک کردن این کشور به اصلاحات و نرم‌های مورد نیاز برای پیوستن به اتحادیه اروپا تاکید کرد که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در این مسیر باقی است.

این اعلام موضع در اجلاس سران اروپا طی روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن مورد بحث قرار خواهد گرفت و رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا باید به اتفاق آرا به آن چراغ سبز نشان دهند.

تخلیه نیروگاه آزوت در سورودونتسک بدون «آتش بس کامل» غیرممکن است

به گفته فرماندار نظامی منطقه لوهانسک گفت، کارخانه بزرگ شیمیایی آزوت در سورودونتسک که به سنگر نیروهای مقاومت اوکراینی در این شهر تبدیل شده بدون «آتش بس کامل» تخلیه نخواهد شد.

شبکه‌های زیرزمینی کارخانه شیمیایی آزوت در شهر محاصره شده سورودونتسک طی روزهای اخیر به پناهگاهی برای دست کم ۵۰۰ غیرنظامی تبدیل شده است.

سرهی هایدایی با انتشار پیامی در تلگرام تصریح کرد: «خروج از کارخانه تنها با آتش بس کامل امکان پذیر است.» وی تلاش برای خروج از این کارخانه صنعتی را «به دلیل گلوله باران و درگیری‌های سخت و مداوم» غیرممکن و خطرناک دانست.

نیروهای ارتش روسیه هفته‌ها برای تسلط کامل بر این شهر کلیدی در منطقه دونباس تلاش کرده‌اند و طبق آخرین گزارش‌ها، هم اکنون بخش عمده‌ای از این شهر را تحت کنترل خود دارند.

فرانسه دیگر گاز روسیه را از طریق خط‌‌ لوله دریافت نمی‌کند

نهاد اداره کننده شبکه انتقال گاز فرانسه «ژ.ار.ت» اعلام کرد که با «قطع جریان فیزیکی گاز بین فرانسه و آلمان» این کشور از ۱۵ ژوئن دیگر گاز روسیه را از طریق خط لوله دریافت نخواهد کرد. این مسئله به عنوان بخشی از تبعات جنگ در اوکراین اعلام شده است.

مسئولان شبکه انتقال گاز فرانسه می‌گویند از علت اصلی قطع جریان گاز میان این کشور و آلمان از طریق خط لوله آگاه نیستند.

این اتفاق در حالی روی می‌دهد که گازپروم، غول انرژی روسیه تحویل صادرات گاز به کشورهای اروپایی، به‌ویژه آلمان از طریق خط لوله گاز نورد استریم ۱ را به‌ شکل قابل‌توجهی کاهش داده و این امر می‌تواند در تامین گاز روسیه از طریق همین خط لوله اختلال ایجاد کرده باشد.

سازمان ملل: وضعیت انسانی در دونباس «بسیار نگران کننده»است

در حالی که درگیری‌ها میان ارتش اوکراین و نظامیان روسیه در شرق این کشور با شدت هر چه تمام‌ ادامه دارد، سازمان ملل متحد روز جمعه از وضعیت انسانی در منطقه دونباس و در کل از آنچه بواسطه نزدیک به چهار ماه تهاجم روسیه به اوکراین از بعد انسانی در این می‌گذرد به شدت ابراز نگرانی کرد.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد: وضعیت انسانی در سراسر اوکراین، به ویژه در دونباس، واقع در شرق این کشور بسیار نگران‌کننده است و به سرعت رو به وخامت می‌رود.

در این گزارش ضمن اشاره به وضعیت اسف‌بار حاکم بر سورودونتسک و مناطق اطرف آن که آخرین سنگر مقاومت نیروهای اوکراینی را در لوهانسک تشکیل می‌دهند، آمده است که دسترسی به آب آشامیدنی، غذا و خدمات شهری از جمله برق در دی این مناطق به شدت کاهش یافته است.

در بخش دیگری از گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد همچنین به تشدید درگیری‌ها در سورودونتسک و شهر همجوار آن و نیز تلفات سنگین غیرنظامیان اشاره شده است.

مقام ارشد نظامی بریتانیا: روسیه از نظر استراتژیک شکست خورده است

دریاسالار تونی راداکین، رئیس ستاد کل ارتش بریتانیا می‌گوید که روسیه بواسطه تهاجم نظامی به اوکراین از بعد استراتژیک متحمل شکست شده است.

این مقام بلند پایه نظامی بریتانیا که سخنانش در خبرگزاری‌های این کشور بازتاب پیدا کرد در توجیه دیدگاه افزود: «رئیس جمهور پوتین ۲۵ درصد از قوای ارتش خود را برای به دست آوردن دستاوردهای کوچک ارضی مورد استفاده قرار داده است.»

وی تصریح کرد: «هر ادعایی مبنی بر اینکه این دستاورد نظامی برای روسیه موفقیت به حساب می‌آید بی معنا است. روسیه در حال شکست خوردن است.»

رئیس ستاد کل ارتش بریتانیا در ادامه ضمن تاکید بر قدرتمند‌تر بودن ناتو و اشاره به این نکته که «روسیه ممکن است طی چند هفته آینده موفقیت‌های تاکتیکی داشته باشد» یادآور شد که فنلاند و سوئد به دنبال پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند و همین امر نشان می‌دهد که مسکو در استراتژی خود متحمل شکست شده است.

به ادعای دریاسالار تونی راداکین، روسیه «هرگز کنترل اوکراین را در دست نخواهد گرفت.»

سه رهبر اروپایی پس از اتمام سفر به اوکراین وارد لهستان شدند

امانوئل ماکرون، اولاف شولتس و ماریو دراگی، رهبران سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و ایتالیا پس از یک بازدید غیرمنتظره از کی‌یف، صبح جمعه با قطار ویژه وارد پرزمیسل در جنوب شرقی لهستان شدند.

به گزارش فرانس‌پرس، نخست وزیر ایتالیا یک ساعت پیش از رسیدن قطار به مرز لهستان برای گفتگویی دو جانبه وارد واگن امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه پیوست.

آقای ماکرون پیش از حرکت قطار از کی‌یف همچنین با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به صورت دوجانبه دیدار و با وی در نتایج سفر به اوکراین گفتگو کرده بود.

رهبران فرانسه، آلمان و ایتالیا پس از گفتگوهای بلند مدت با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ضمن اعلام حمایت از نامزدی این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا وعده کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین داده بودند.

نخستین پاسخ به تمایلات اروپایی اوکراین، کمیسیون اروپا موضع خود را اعلام می‌کند

کمیسیون اروپا روز جمعه درخصوص اعطای وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا به اوکراین تصمیم‌گیری می‌کند؛ این نخستین بار است که درخواست نامزدی و عضویت یک کشور در اتحادیه اروپا در زمانی به این کوتاهی با پاسخ اولیه همراه خواهد شد.

نامزدی اوکراین و هرگونه چراغ سبز اولیه کمیسیون اروپا که با توجه به تحولات ناشی از تهاجم نظامی روسیه احتمال آن بسیار زیاد خواهد بود در عین حل مشروط به تحقق شرایطی است که بایست پیش از شروع مذاکرات طولانی برای عضویت این کشور به اتفاق آرا توسط بیست و هفت عضو اتحادیه اروپا مورد تایید قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین