کد خبر: ۷۷۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۸
نماینده نهاوند:

تفکیک کمسیون امنیت ملی، علایق و تخصص‌ها را گردهم می‌‌آورد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده نهاوند گفت: «اکنون مجلس با این واقعیت مواجه شده است که بسیاری از متخصصان اصلی حوزه امنیت و سیاست خارجی از کمیسیون امنیت بیرون مانده‌اند و بعضا هم افرادی کاملا غیرمرتبط با کمیسیون وارد این کمیسیون شده‌اند و به نظرم این تفکیک می‌تواند علایق و تخصص‌ها را در کنار هم جمع کند».


مهدی سنایی نماینده نهاوند در خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب درباره موضوع تفکیک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به دو کمیسیون مجزا گفت: «به صورت کلی باید به تجربه کشورهای مختلف در این زمینه توجه کنیم تا مجلس پنجم کمیسیون امنیت ملی تفکیک شده بود و در آن زمان برای کاهش تعداد کمیسیون‌ها تصمیم گرفته شد که این سه کمیسیون در هم ادغام شوند».

وی افزود: «در بسیاری از پارلمان‌های دنیا ما می‌بنیم که کمیسیون سیاست خارجی جدا از کمیسیون امنیتی و دفاعی است. البته این دو مقوله جدا از هم نیستند چون حوزه امنیت کشور با حوزه سیاست خارجی کشور در ارتباط است».

سنایی اظهار داشت: «دستگاه دیپلماسی کشور ما دستگاه گسترده‌ای است و سازمان‌های مختلفی هم در حوزه سیاست خارجی فعالیت دارند طبیعتا تفکیک کمیسیون می‌تواند به تخصصی‌تر شدن وظایف این کمیسیون کمک کند به خصوص اینکه تخصص‌های لازم برای حوزه سیاست خارجی و امنیت، کاملا منطبق بر هم نیستند».

وی ادامه داد: «در کشور ما مسائل سیاست خارجی و امنیتی حوزه‌های گسترده‌ای دارند که تفکیک کمیسیون امنیت ملی ضرری را بوجود نمی‌آورد و با توجه به تنوع عناوین در حوزه وظایف کمیسیون امنیت ملی این تفکیک دارای منافعی است و به تخصصی‌تر شدن کارها کمک می‌کند».

نماینده نهاوند تصریح کرد: «اکنون مجلس با این واقعیت مواجه شده است که بسیاری از متخصصان اصلی حوزه امنیت و سیاست خارجی از کمیسیون امنیت بیرون مانده‌اند و بعضا هم افرادی کاملا غیرمرتبط با کمیسیون وارد این کمیسیون شده‌اند و به نظرم این تفکیک می‌تواند علایق و تخصص‌ها را در کنار هم جمع کند».

وی اضافه کرد: «رئیس مجلس شخصا به دنبال تفکیک کمیسیون است و کاملا از حقوق نمایندگان بازمانده از کمیسیون امنیت ملی حمایت می‌کند».

سنایی خاطرنشان کرد: «این امید وجود دارد که این طرح با رای قاطعی در صحن مجلس رای بیاورد زیرا تفکیک این کمیسیون می‌تواند هم سیاست خارجی و هم امنیت را تقویت کند».

وی در پایان گفت: «هیات رئیسه در زمان انتخاب ترکیب کمیسیون‌ها می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد زیرا آ‌ئین‌نامه مجلس در شکل‌گیری کمیسیون امنیت ملی نقض شده بود و این موضوع می‌توانست با تدبیر به راحتی حل شود و نیازی به این همه اعتراضات نباشد. اما اکنون در هیات رئیسه این اراده دیده می‌شود که می‌خواهند این مشکل را حل کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین