کد خبر: ۷۷۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۲
احمد مسجد جامعی:

نیازمند فرهنگ سازی در مقوله شادی هستیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر سابق فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: «مقوله شادی در جامعه ما نیازمند فرهنگ سازی جدی است».

به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه آفتاب، احمد مسجدجامعی شب گذشته در مراسم میلاد حضرت جواد(ع) در موسسه جوادالائمه یزد با بیان این که ما در مراسم عزاداری سابقه خوبی داریم ولی در مراسم شادی اینگونه نیست، تصریح کرد: «در دوران فعالیت فرهنگی مان نگاهی نو به فعالیت های نشاط آور داشتیم و در مقطعی به بازبینی فعالیت ها پرداختیم که درحوزه دینی روز میلاد حضرت علی اکبر به عنوان روزجوان، جشن آسمان از عید قربان تا غدیر و جشن رضوی ودر حوزه ملی روز حافظ، مولوی که در تقویم ها افزوده شد نمونه ای از این فعالیت ها است».

رییس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینكه امروز صدای هنر ایرانی جهانی شده‌است گفت: «كمتر جشنواره بزرگی در دنیاست كه نمونه‌هایی از آثار فرهنگی و هنری ایران در آن نباشد».

وی كه در خصوص تبیین سیاست‌های فرهنگی نظام در طول سال‌های پس از انقلاب سخن می‌گفت ، اظهار داشت: «در نخستین سال‌های انقلاب با سمت و سویی كه فرهنگ و هنربه خود گرفته بود، تمام این فعالیت‌ها بویژه هنر معاصر مورد سوال جدی قرار گرفت».

مسجد جامعی با اشاره به اینكه اعتبارات فرهنگی و هنری نیز كاهش یافت و موسیقی ، سینما و تئاتر به كلی تعطیل شد، افزود: «در این شرایط بود كه نقش امام(ره) به عنوان یك نگاه تعیین‌كننده در عرصه فرهنگ و هنر جلوه‌ای دیگر یافت».

به گفته وی، امام راحل تفاوتی بین هنر و سینما و آنچه كه بی‌بند و باری است قائل شدند و فرمودند كه ما با سینما و موسیقی مخالف نیستیم بلكه با فساد و فحشا مخالفیم.

وزیرسابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «این موارد موجب شد كه ما بتوانیم از ظرفیت‌ها ی فرهنگ و هنر بهره ببریم و صنعت فرهنگی را با هویت ایرانی ، ظرفیت‌های اسلامی و گنجینه ذخایر ملی مطرح كنیم».

وی اضافه کرد: «زمانی رابه یاد آوریم که در این کشور با سینما مشکل داشتیم ولی حال در زمانی به سر می بریم که 1100 جایزه بین المللی به نام محصولات سینمای ایران ثبت و ضبط شده است. به یاد آورید که اجرای موسیقی در جمع های مذهبی مورد نقد بود و شرایط را با حال قیاس کنیم که موسیقی سنتی با اشعاری متناسب در روز ولادت امام جواد (ع) نواخته می شود».
 
هنرمند کیمیاگر است
وی‌بابیان اینكه فرهنگ و هنر ایرانی با شناسنامه ایرانی باید طنین جهانی و بین‌المللی داشته باشد افزود: «هنرمند یك كیمیاگر، چشمه جوشان و یك جریان به هم پیوسته است كه پشتوانه آن یك تاریخ و مجموعه ارزش‌هاست كه می‌تواند به حقانیت برسد».

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: «ایده گفتگوی تمدنها كه صورت بین‌المللی به خود گرفته است ریشه در همین نوع نگاه دارد و تعاملی كه با گروههای فكری و ادیان ابراهیمی در نظام ما وجود دارد نیز ریشه در فرهنگ، هنر و مذهب ما دارد».

رییس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: «سال‌ها پیش نخستین سمفونی دینی ساخته شد كه روایتی بود از حركت حضرت سیدالشهدا از مدینه تا كربلا، كه در سال‌های بعد از آن این حركت استمرار یافت و زبان جدیدی برای ارایه دیدگاه حقانیت آیین ما در حوزه هنر گشوده شد».

وی همچنین در خصوص برایند سیاست‌های فرهنگی ظرف ‪ ۳۰‬سال گذشته گفت: «ما در برنامه اول توانستیم موقعیت و جایگاه فرهنگ و هنر را نظام مدیریت كلان كشور مطرح كنیم كه جشنواره‌های موسیقی، سینما، تئاتر و نمایشگاههای كتاب شكل گرفت».

مسجد جامعی با بیان اینكه در برنامه دوم زیرساخت‌ها در حوزه كالبدی ایجاد شد، خاطر نشان كرد: «در برنامه سوم و چهارم نیز فرهنگ و هنر از بخش به میان بخش و فرا بخش آمد كه نتیجه آن افزایش كمی و محصولات فرهنگی و هنری بود و همچنین چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله كشور به عنوان مهمترین سند جمهوری اسلامی با رویكرد فرهنگی تدوین شد».

احمد مسجدجامعی گفت: «استان یزد چهره های بین المللی سرشناسی دارد که سرامد آنان آقای خاتمی ، به عنوان محصول فرهنگ اصیل استان یزد است».

وی به مسئولان یزدی پیشنهاد کرد: «اینگونه اقدامات می تواند در استان یزد نیز انجام شود و جشن گرفتن میلاد حضرت جوادالائمه تا میلاد حضرت امیرالمومنین می تواند نمونه خوبی برای آن باشد».

بر اساس این گزارش پیش از سخنان مسجد جامعی مهندس غلامعلی سفید استاندار سابق یزد و مدیر عامل موسسه جوادالائمه گزارشی از وضعیت فرهنگی استان وفعالیت های آموزشی وفرهنگی این موسسه ارائه کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین