کد خبر: ۷۷۷۶۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳

کیهان: سریال تلویزیونی «حکم رشد» فضای فیلم‌فارسی‌های قبل از انقلاب را زنده کرد

کیهان نوشت: مجموعه تلویزیونی «حکم رشد» که در شب‌های بهار امسال از شبکه سه سیمای رسانه ملی پخش می‌شد، علی رغم نمایش یک روایت و قصه خانوادگی و اجتماعی، مروری به حوادث و اتفاقاتی تلخ و شیرین در درون لایه‌های قشر متوسط جامعه هم بود.
کیهان: سریال تلویزیونی «حکم رشد» فضای فیلم‌فارسی‌های قبل از انقلاب را زنده کرد
آفتاب‌‌نیوز :

حکم رشد در بخش پایانی خود اگرچه صحنه‌های غم‌انگیز و قابل تاملی را به همراه داشت اما نمایشگر واقعیت‌هایی هم بود. اگر چه در برخی از سکانس‌ها با تصاویر اغراق‌آمیز و اکشن با کپی‌برداری ضعیف از فیلم‌های‌هالیوودی روبه‌رو بودیم اما به هرحال این سریال تلاش داشته تا جدال بین حق و باطل را با نگاهی نو و عبرت‌آموز به مخاطب انتقال دهد.

مجموعه «حکم رشد» درپی تعریف قصه‌ای بود که بتواند فضایی از یک جریان اوباشیگری و آدم‌هایی که قانون‌گریزی را در زندگی پیش گرفته‌اند به نمایش بگذارد. باید اذعان کرد که رد این راه تا ‌اندازه‌ای موفق بود اما نه به آن معنی که مخاطب تلویزیون را به‌طور کامل همراه کند. این سریال همچنین در مسیر خود اشکالات و نقص‌هایی هم دارد، ازجمله سعید نعمت‌الله، فیلم‌نامه این سریال را طوری نوشته که فضای فیلمفارسی‌های قبل از انقلاب را زنده کند!

قصه سریال «حکم رشد» از نقطه‌ای آغاز می‌شود که قرار است یک سرهنگ نیروی انتظامی به‌نام «ذبیح پاشا» که «مجتبی فلاحی» ایفاگر نقش اوست ریاست کلانتری محل زندگی پسرخاله و برادر شیری‌اش که از اراذل و اوباش محل است قبول کند. این حرکت او با مخالفت‌هایی روبه‌رو می‌شود و همین امر خود دستمایه متن اصلی فیلمنامه است.

به هرحال ماجرای قصه غلام شرور و اوباش محل زندگی سرهنگ پاشا که به نوعی برادر شیری سرهنگ محسوب می‌شود از همین جا آغاز می‌شود، «غلام» که در فضای قصه و در بین اوباش محل به «غلام پوست خرکن» معروف است در جریان ماجراهایی که در طول زندگی برایش رخ می‌دهد از یک فرد تربیت شده و پهلوان‌منش به فردی تبهکار و خلافکار تبدیل شده و گرفتار باند اراذل و اوباش همچون «افشین کافر» که نقش آن را «حمید ابراهیمی» بازی کرده می‌شود و تمام تلاش افشین کافر هم این است که این دو برادر را در مقابل هم قرار دهد و انتقام سختی از «ذبیح‌پاشا» که به‌دنبال نابودی او و باند فساد هست بگیرد که در صحنه پایانی «حکم رشد» هم همین موضوع انتقام باعث می‌شود که «افشین کافر» به خواسته خود برسد و در واقع «غلام» قربانی ماجرا می‌شود و سکانسی که سرهنگ ذبیح پاشا در مرگ غلام در صحنه پایانی شیون و ناله سر می‌دهد و کلام آخر، غلام و حلالیت از مامان توران و... در همین جهت، قصه سریال به دو نقطه مهم گره می‌خورد که هرچقدر به جلو می‌رویم ماجرا حول محور «ذبیح پاشا» و «غلام» دو برادر شیری می‌چرخد.

البته در این بین از نقش بسیار خوب «مامان توران» با بازی «ثریا قاسمی» هم نباید غافل شد چراکه اگرچه محوریت داستان سریال «حکم رشد» بین حق و باطل است که تصاویر قاب تلویزیون مخاطب را به‌سوی دو چهره شاخص این مجموعه یعنی غلام و ذبیح می‌برد اما بازی خوب «‌ثریا قاسمی» در نقش یک مادر متدین و دلسوز که برای تربیت فرزندان خود از همه هستی خود گذشته و اجازه نداده که لقمه حرامی را بر سر سفره بیاورند و به‌دنبال کار خلاف بروند، فضای سریال تلطیف ساخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین