کد خبر: ۷۷۷۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۲

استاندارد آفلاتوكسین پسته ایران تایید شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس كمیته كدكس آلاینده مواد غذایی اعلام کرد: «حد مجاز ملی آفلاتوكسین پسته ایران مورد پذیرش كدكس بین‌المللی قرار گرفت».

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب به نقل از اداره كل روابط عمومی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، فیضی با اعلام این خبر گفت: «تعیین حدمجاز آفلاتوكسین در مغزهای درختی شامل پسته، بادام و فندق یكی از مهمترین مصوبات مربوط به ایران در این اجلاسیه بود».

وی از روش نمونه برداری مغزهای درختی شامل پسته، بادام و فندق به عنوان دیگر مصوبه مهم در این اجلاسیه خبرداد و اظهار داشت: «تعیین 2 نمونه 10 كیلوگرمی پسته (با پوست شاخی) برای سنجش آلودگی پسته آماده مصرف، تعیین یك نمونه 20 كیلوگرمی پسته (با پوست شاخی) برای سنجش آلودگی پسته با فرآوری بعدی، از مهمترین مصوبات كدكس بین الملل در خصوص روش نمونه برداری بود».

رییس كمیته كدكس آلاینده مواد غذایی ادامه داد: «مقرر شد گزارش نتیجه آزمون آفلاتوكسین پسته براساس نسبت واقعی بخش خوراكی پسته (مغز پسته) نسبت به كل وزن پسته (مغز و پوست شاخی) بیان گردد. بعبارتی با توجه به اینكه این نسبت در پسته ایران بالاتر از 50 درصد و به طور معمول 57 تا 59 درصد است لذا در اعلام نتیجه آزمون، بجای اعلام نتیجه آلودگی با اعمال ضریب 2، این آلودگی براساس عیار پسته و با ضرایب كمتر از 2 گزارش خواهد شد.

وی توضیح داد: «این موضوع بدین معنی است كه لحاظ عیار پسته مقدار آلودگی پسته ایران به ویژه پسته طبیعی خندان در شرایط مساوی، با مقادیر كمتر از قبل گزارش خواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین