کد خبر: ۷۷۸۱۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲

یک بام و دو هوای شورای صدور پروانه نمایش

محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «شیشلیک» با وجود اینکه برای این فیلم پروانه نمایش گرفته، اما چند ماه است که نمی‌تواند فیلمش را به اکران در بیاورد.
یک بام و دو هوای شورای صدور پروانه نمایش
آفتاب‌‌نیوز :

یک بام و دو هوا، حکایت حال شورای صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش است. مجوزی را صادر می‌کنند، اما خودشان آن را قبول ندارند و نتیجه این تناقض‌ها دامن فیلم‌ها را می‌گیرد یکی از فیلم‌هایی که درگیر این ماجرا شده، «شیشلیک» به کارگردانی محمد حسین مهدویان است. ابتدا قرار بود اثر مهدویان در نوروز ۱۴۰۱ روی پرده سینما برود، اما هر بار زمان اکران آن به تعویق افتاد تا فصل بهار به پایان رسید. مهدویان هم از این موضوع گلایه داشت نسبت به عدم اکران این فیلم انتقاد کرد.

در جواب انتقاد مهدویان، روح‌الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در پیامی نوشت: «این درست است که پروانه نمایش فیلم‌ها توسط سازمان سینمایی صادر می‌شود، اما نباید فراموش کرد در همان کتاب قانون که مجوز فیلم‌ها بر اساس آن صادر می‌شود، «آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید و ویدیو صدور پروانه نمایش آن‌ها تصریح دارد: معاونت سینمایی می‌تواند بنا به ضرورت‌های سیاسی و فرهنگی از نمایش فیلمی که دارای پروانه نمایش است جلوگیری نموده و پس از رفع موانع (درصورت امکان) مجددا اجازه نمایش صادر نماید. این پست جهت آگاه‌سازی دوستانی بود که از عدم اکران فیلمی که پروانه نمایش دارد، گله کرده بودند، اما معنی‌اش این نیست که از تمام تلاش خود برای حل و فصل مشکلات نمایش فیلم‌ها بهره نگیرند.»

پروانه نمایش یک کاغذ بی‌ارزش است؟

با انتشار پست اینستاگرامی سهرابی، محمدحسین مهدویان پیام را در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد و نوشت:

«آقای سهرابی به سخنانتان کمی فکر کنید، این حرف شما یعنی پروانه نمایش فیلم سینمایی، یک قطعه کاغذ بی ارزش است. یعنی گرفتن پروانه نمایش ضامن اکران فیلم نیست.یعنی همه ما که ماه‌ها با شوراهای شما سر و کله می‌زنیم و اصلاحیه می‌گیریم و اعمال می‌کنیم، سرکاریم. یعنی اگر ما همه ضوابط و قوانین را هم رعایت کنیم، باز شما هر وقت هرکاری دلتان خواست می‌توانید انجام دهید. یعنی عمر و سرمایه ما بازیچه دست شماست. راستی اگر اسناد صادره تا این حد بی‌ارزش هستند، چرا بساط این شوراها را جمع نمی‌کنید؟ از سر دواندن ما و تلف‌کردن عمرمان چه چیزی عایدتان می‌کند؟ دعا کنید خدا از سر تقصیراتتان بگذرد که این‌گونه زخم می‌زنید و بر زخمی که می‌زند دوباره نمک می‌پاشید.»

تکلیف شورای صدور پروانه نمایش مشخص نیست

البته مسئله فقط «شیشلیک» نیست. در ماه‌های اخیر فیلم‌هایی چون «چپ، راست» و «لامینور» هم با این مسئله مواجه شدند، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی توانست از مهلکه فرار کند و با پشت سر گذاشتن حواشی زیاد در نهایت فیلم روی پرده سینما رفت.

فیلم «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی برای گرفتن همین برگه دوندگی‌های زیادی انجام دادند. این فیلم پروانه نمایش خود را در دولت قبلی گرفته بود اما درست چند روز پیش از اکران توقیف شد و تهیه‌کننده‌اش خبر داد که مدیران دولت جدید مجوزهای قبلی را به رسمیت نمی‌شناسند و فیلم‌ باید دوباره بازبینی شود و به راحتی اکران این فیلم تا کنون به تعویق افتاده است.

عوامل سازنده نیز اعلام کردند ممیزی‌هایی که از جانب شورای صدور پروانه نمایش اعلام شده روی فیلم اعمال شده است اما کماکان نتوانسته مجوز دریافت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین