کد خبر: ۷۷۸۲۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶

دیوان عالی آمریکا حق سقط جنین را از شمول حقوق اساسی خارج کرد

دیوان عالی ایالات متحده آمریکا روز جمعه با لغو حکم تاریخیِ پروندۀ مشهور به Roe v. Wade (رو علیه وید) در سال ۱۹۷۳ میلادی که حق زنان برای سقط جنین را به رسمیت می‌شناخت، مدافعان حقوق زنان را شگفت‌زده و در مقابل جمهوریخواهان و محافظه‌کاران مذهبی را که خواستار ممنوعیت یا محدود کردن حق سقط جنین بودند، خشنود کرد.
دیوان عالی آمریکا حق سقط جنین را از شمول حقوق اساسی خارج کرد
آفتاب‌‌نیوز :

حکم روز جمعه که با همراهی ۶ قاضی محافظه‌کار دیوان عالی صادر شد، قانون می‌سی‌سی‌پی مورد حمایت جمهوریخواهان را تایید کرد که سقط جنین را پس از هفته پانزدهم ممنوع می‌کند.

به این ترتیب و با خروج سقط جنین از حقوق مورد حمایت قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، هر ایالتی حق اعمال محدودیت دلخواه بر شرایط پایان دادن خود خواسته به بارداری را دارد.

بنا بر اعلام قضات مدافع لغو این حکم، رای صادر شده در پروندۀ سال ۱۹۷۳ که اجازه می‌داد سقط جنین بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری هم انجام شود، اشتباه بوده، زیرا در قانون اساسی ایالات متحده هیچ اشاره روشنی به حقوق سقط جنین نشده است.

پیش از این در ماه مه، درز نسخه پیش‌نویس این حکم به بیرون از دیوان عالی (که توسط قاضی محافظه‌کار ساموئل آلیتو نوشته شده بود و نشان می‌داد که دیوان احتمالاً این حکم را لغو می‌کند)، یک طوفان سیاسی به راه انداخته و بسیاری از مدافعان حقوق زنان در سراسر آمریکا را به خیابان‌ها آورده بود.

حکمی که روز جمعه بار دیگر توسط قاضی آلیتو قرائت شد، بسیار شبیه همان پیش‌نویس لو رفته بود و اعلام می‌کرد: «قانون اساسی هیچ اشاره‌ای به سقط جنین نکرده است و چنین حقی به طور ضمنی توسط هیچکدام از مواد قانون اساسی حمایت نمی‌شود».

خارج کردن حق سقط جنین از شمول حقوق اساسی، توانایی ایالت‌ها را برای لغو این حق یا محدود کردن آن افزایش می‌دهد.

سه قاضی لیبرال دادگاه یعنی استفان بریر، سونیا سوتومایور و النا کاگان که مخالف رای امروز بودند، در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «یک نتیجه از تصمیم امروز قطعی است: کاهش حقوق زنان و افت جایگاه آن‌ها به عنوان شهروندان آزاد و برابر...، زیرا در نتیجۀ حکمی که امروز صادر شد، از همان لحظه لقاح، زن هیچ حقی برای حرف زدن دربارۀ آن ندارد و دولت می‌تواند او را مجبور به ادامۀ بارداری کند، حتی با سنگین‌ترین هزینه‌های شخصی و خانوادگی.»

این امید وجود دارد که سقط جنین همچنان در ایالت‌های لیبرال قانونی باقی بماند. در حال حاضر در بیش از دوازده ایالت، قوانینی برای حمایت از حق سقط جنین وجود دارد، اما در مقابل، در بسیاری از ایالت‌های تحت رهبری جمهوری‌خواهان، محدودیت‌های گسترده‌ای برای سقط جنین وضع شده است.

پیش‌بینی می‌شود که در نتیجه حکم روز جمعه، زنان دچار حاملگی ناخواسته در بسیاری از مناطق آمریکا مجبور به سفر به ایالتی دیگر شوند تا بتوانند در آنجا از امکانات سقط جنین قانونی و ابزار‌های آن بهره‌مند شوند.

این نگرانی نیز وجود دارد که خرید قرص‌های سقط جنین آنلاین یا سقط جنین‌های غیرقانونی و خطرناک بطور قابل توجهی افزایش یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین