کد خبر: ۷۷۸۲۷
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۷

تحلیل الجزیره از مبادله اجساد و اسرا میان حزب‌الله و اسرائیل

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: با وجود مخالفت دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل، تل آویو در برابر خواست اسرائیلی‌ها برای تبادل اسرا تسلیم شد. 

موضوع تبادل اسرا و جنازه های اسرائیلی و حزب الله مسئله‌ای بسیار جنجالی در اسرائیل است اما گزارش‌ها نشان دهنده آن است که اسرائیلی‌ها از این اقدام و انتقال جنازه‌های نظامیان اسرائیلی به خانواده‌هایشان حمایت می‌کنند. 

این اقدام بسیار جنجالی است زیرا پنج زندانی لبنانی از جمله سمیر قنطار آزاد می‌شود. وی از سال 1979 تاکنون در زندانهای اسرائیل بوده‌است تا محکومیت حبس ابد خود را پشت سر بگذارد. 

سمیر قنطار در سن هفده سالگی عملیاتی در بیست و دوم آوریل سال 1979 در یک شهرک اسرائیلی انجام داد که به کشته شدن شش اسرائیلی منجر شد. سمیر قنطار زندانی لبنانی است که بیشترین سالها را در زندانهای اسرائیل بوده است. 

تحویل گرفتن دو نظامی اسرائیلی از حزب الله برای تل آویو اهمیت بسیاری دارد. باید بخاطر داشت که دستگیری این دو اسرائیلی از سوی حزب الله، عامل آغاز جنگ لبنان در دو سال پیش بود. 

موساد و شینبت (دستگاه اطلاعات داخلی اسرائیل) به شدت با تبادل اسرای دو طرف حزب الله و اسرائیل مخالف بوده و در کابینه اسرائیل تلاشهای زیادی صورت دادند تا مانع عملیاتی شدن آن شوند. 

به گفته مقامات دستگاههای اطلاعاتی اسرائیلی این اقدام فقط سبب تشویق به ربودن بیشتر اسرائیلی‌ها خواهد شد. 

باید توجه داشت که جسد دو نظامی اسرائیلی با پنج اسیر زنده لبنانی معاوضه می‌شود. به همین خاطر دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل به شدت با این کار مخالف هستند اما حمایت مردم اسرائیل از این اقدام به عملیاتی شدن آن منجر شد. حمایت مردم اسرائیل از این طرح، اعضای کابینه اسرائیل و نخست وزیر را نیز بر آن داشت تا با این کار موافقت کند. 

حزب الله امروز را روز پیروزی برای خود اعلام کرده است. هر سخنی که مقامات حزب الله بیان می‌کنند در محافل سیاسی دولت اسرائیل تاثیرگذار است. با آنکه ایهود اولمرت از پیروزی خود در جنگ سی و سه روزه سخن می‌گوید واقعیت آن است که حضور نیروهای UNIFEL سبب شده‌است حزب الله نتواند به ربودن شمار دیگری از نیروهای نظامی اسرائیل مبادرت کند. 

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، تصریح کرده است شمار راکتهایی که حزب الله در حال حاضر در اختیار دارد سه برابر راکتهایی است که در زمان آغاز جنگ سال دو هزار و شش در اختیار داشت. 

به گفته مقامات اسرائیلی این راکتها نه تنها می‌تواند تل‌آویو را هدف قرار بدهد بلکه می‌تواند به نقاطی در بیابان نقب و دیمونا نیز برسد که تاسیسات هسته‌ای اسرائیل در انجام واقع است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین