کد خبر: ۷۷۸۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۱

اعلام نارضایتی از پروازهای حج به نمایندگان مراجع تقلید

رییس سازمان حج و زیارت در دیدار با نمایندگان مراجع عظام تقلید که همزمان با حج، دفاتر خود را در عربستان باز کرده‌اند، گزارشی از اقدامات و خدمات حج ارائه کرد و گفت: بیشتر نارضایتی مردم به پروازهای حج برمی‌گردد.
اعلام نارضایتی از پروازهای حج به نمایندگان مراجع تقلید
آفتاب‌‌نیوز :

تاخیر پروازهای حج امسال، برخلاف اظهاراتِ مسؤول عملیات پرواز حج، نه تنها نسبت سال‌های گذشته کمتر نشده که با وجود جمعیت کم زائران امسال و اختصاص پروازهای کمتر، نارضایتی مقامات حج و زائران را برانگیخته است. مسؤولان هواپیمایی جمهوری اسلامی که مسؤول جابه‌جایی حجاج ایرانی هستند، این تأخیرها را ناشی از نقص فنی اعلام کرده‌اند. بر همین اساس، هفته گذشته یکی از پروازها با تاخیری در حدود هشت ساعت مواجه شد و برخی پروازها هم چندین فرود اضطراری را از سر گذرانده‌اند. این موضوع یکی از بحث‌های مطرح شده در دیدار مقامات حج کشور با نمایندگی‌های مراجع تقلید بود.

دفاتر این مراجع همزمان با اعزام زائران ایرانی به عربستان برای شرکت در مناسک حج، در شهر مدینه بازگشایی شده است. روابط عمومی سازمان حج و زیارت همچنین گزارش کرده است، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین رکن‌الدینی ـ جانشین نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت ـ به همراه و سیدصادق حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ با نمایندگان مراجع عظام تقلید از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی، سیستانی، وحید خراسانی، سبحانی، شبیری زنجانی و فیاض به صورت جداگانه دیدار کرده و درباره دیگر مسائل حج امسال، وضعیت زائران ایرانی در شهرهای مکه و مدینه و دیگر خدمات حج گزارش داده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رکن‌الدینی ـ جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ در این دیدارها تاکید کرد: تلاش داریم زائران ایرانی با عزت وارد عربستان شوند و در امنیت و جوی آرام اعمال و مناسک خود را انجام داده و سربلند به کشور بازگردند.

او همچنین به سوال‌های مطرح شده درباره وضعیت مشاعر، طواف در مسجدالحرام، موضوع حلق زائران و نحوه حضور در روضه مسجدالنبی پاسخ داد و گفت: با وجودی که عربستان تصمیم خود برای برگزاری حج را بسیار دیرتر از دوره‌های گذشته اعلام کرد، اما با تلاش همکاران حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و همکاری دیگر دستگاه‌ها کارها سامان مناسبی گرفت و با تدابیر اندیشیده شده امیدواریم که زائران از این سفر معنوی بیشترین بهره را ببرند.

جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین از نمایندگان مراجع عظام درخواست کرد از زائران بخواهند رعایت بهداشت و فاصله اجتماعی را جدی بگیرند تا بتوانند بدون مشکل، مناسک حج را انجام دهند.

سید صادق حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ هم حج ۱۴۰۱ را استثنایی خواند و گفت: برای فراهم کردن مقدمات این سفر تلاش شبانه‌روزی انجام شد، به‌ویژه در حوزه‌های صدور روادید و انتقال ارز، شرایط دشواری را تجربه کردیم.

او با بیان این‌که هم‌اکنون وضعیت عادی و آرام است و نگرانی وجود ندارد، بر لزوم رعایت نکات بهداشتی از سوی زائران کشورمان در طول اقامت در عربستان تاکید کرد و فزود: با توجه به این‌که زائران از حدود ۹۰ کشور به حج مشرف می‌شوند، رعایت نکات مؤثر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف و حفظ سلامت زائران ایرانی اولویت دارد.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره افزایش هزینه‌های حج در بخش‌های مختلف به نمایندگان مراجع تقلید توضیحاتی داد و گفت: سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری با پیش‌بینی راهکارهای مختلف و به کار بستن تدابیر مناسب، با دریافت کمتر از یک پنجم هزینه‌های افزایش یافته توسط عربستان از زائران، زمینه تشرف حجاج کشورمان فراهم شد، در حالی‌که زائران برخی کشورها از حضوردر حج انصراف دادند.

او در ادامه با بیان این‌که به زائران توصیه کرده‌ایم قوانین کشور میزبان را رعایت کنند، اظهار کرد: اگر زائری نکات بهداشتی را رعایت نکند و دیگران مبتلا شوند، از نظر شرعی ضامن است.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد حدود ۹۳ درصد زائران از خدمات ارائه شده راضی هستند و بیشتر نارضایتی ها به موضوع پرواز باز می‌گردد.

حسینی همچنین به تشرف حدود ۲۴ هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی از آغاز عملیات حج اشاره کرد و گفت: سهمیه ایران نزدیک به ۴۰ هزار نفر بوده که تاکنون حدود ۶۰ درصد این تعداد به دو شهر مکه و مدینه انتقال یافته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین