کد خبر: ۷۷۸۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۷ - ۰۱:۱۵
رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد:

قطعنامه را از ناحیه حكمت پذیرفتیم

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رئیس مجلس خبرگان رهبری با ارائه تحلیلی در خصوص پذیرش قطعنامه 598 با بیان اینکه این قطعنامه در بهترین زمان و در شرایط خوبی پذیرفته شد گفت: «ما بهره های زیادی از پذیرش این قطعنامه بردیم و این موضوع کشورمان را از خطرهایی نجات داد». 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفتگو با شبکه خبر با اشاره به شرایط آغاز جنگ افزود: «از همان ماههای ابتدای جنگ که صدام زمین‌گیر شد صحبت از پذیرش آتش بس بود و ما یک حرف روشن داشتیم که باید حقوق ما در این جنگ به رسمیت شناخته شود، خواسته ما این بود که عراق به عنوان متجاوز کیفرشود، غرامت‌های جنگ را بپردازد و دنیا عراق را به عنوان جنگ‌طلب بپذیرد که این موضوع مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت».

وی تصریح كرد: «قسمتی از خاك ما در اختیار نیروهای متجاوز بود و پذیرفتن قطعنامه در آن شرایط به نفع عراق و در حقیقت برگ برنده دست دشمن بود».

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سئوالی در باره این كه چرا ایران پس از فتح خرمشهر و به اسارت گرفتن 19 هزار نفر از نیروهای دشمن حاضر به آتش بس نشد، اظهار داشت: «در ایران آن موقع هیچ‌كس آمادگی پذیرش آتش بس را نداشت و در همان موقع، جلسه‌ای، برای تعیین تكلیف ادامه جنگ تشكیل شد كه امام فرمودند که كسی از آتش بس صحبت نكند و این جنگ باید تا اهدافی كه داریم ادامه یابد». 

وی افزود: «امام (ره) در دوران جنگ مخالف وارد شدن به خاك عراق بودند و ادله‌های ایشان نیز قابل توجه بود و بیشتر فكر می‌كردند كه در صورت وارد شدن به خاك عراق مردم عراق آسیب خواهند دید، ولی برخی می گفتند كه نمی‌شود وارد عراق نشویم، زیرا در این صورت عراقی‌ها خود را تجهیز می‌كنند و ما ناچار هستیم یا به جنگ ادامه ندهیم و یا وارد خاك عراق شویم».

هاشمی رفسنجانی بیان داشت: «امام (ره) به شرط این که مردم عراق دچار آسیب نشوند با ورود نیروهای ما به خاك عراق موافقت کردند، به همین علت در عملیات‌ها جاهایی انتخاب می‌شد كه مردم نبودند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به پیشرفتهای ایران درجنگ گفت: «دنیا و منطقه متوجه شدند ایران در جنگ دست بالا را دارد و صدام غیر از جنایت‌های جنگی از جمله به کار بردن سلاحهای شیمیایی کاری نمی توانست بکند». 

هاشمی رفسنجانی افزود: «عوامل فراوانی وجود داشت كه ما متقاعد شدیم باید قطعنامه را بپذیریم، که از نمونه های آن طولانی و فرسایشی شدن جنگ بود و این فرسایش به ما آسیب فراوان می‌رساند و عراقی‌ها غیر نظامی‌ها را مورد هدف و آسیب قرار می‌دادند، همچنین تلفات غیر نظامی‌ها نیز زیاد شده بود به ویژه این كه عراقی‌ها از سلاح شیمیایی استفاده می‌كردند كه نمونه آن را در حلبچه مشاهده كردیم و مردم مثل برگ خزان به زمین می‌ریختند و در این فكر بودیم كه اگر چنین جنایتی به یكی از شهرهای ایران مثل تبریز یا كرمانشاه صورت گیرد چه اتفاق بزرگی می افتاد».

وی با بیان اینكه ما در مقابل این شرارت محدود بودیم، چون سلاح شیمیایی بكار نمی‌بردیم و نمی‌خواستیم مردم آسیب ببینند، و نمی توانستیم با مردم عراق این جنایت جنگی را مرتكب شویم، گفت: «آمریکا ،اروپایی‌ها و روسیه به عراق كمك می‌كردند و مصمم بودند، از شكست رسمی صدام جلوگیری كنند».

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: «آمریكایی‌ها بطور آشکار به نفع عراق وارد میدان شده بودند و كشتی، هواپیما و سكوهای نفتی ما را مورد حمله قرار می‌دادند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فشار شورای امنیت و سازمان ملل بر جمهوری اسلامی ایران برای پذیرش آتش بس زیاد بود افزود: «آنان نمی خواستند صدام در این جنگ شکست بخورد اما ما با مذاکره توانستیم به قسمت اعظم خواسته‌های خود برسیم و عراق بعنوان متجاوز و مستحق پرداخت غرامت 100 میلیارد دلاری که رقم قابل توجهی بود شناخته شد».

وی با بیان اینکه در زمان پذیرش قطعنامه اوضاعی پیش آمده بود که ادامه جنگ به مصلحت نبود درباره دلایل این امر گفت: «در آن زمان کاملاً روشن شد که غرب و حتی روسیه مصمم هستند که ما پیروز نظامی در منطقه نباشیم». 

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: «آمریکا با ما وارد جنگ شد، اما این جنگ اعلام نشده بود و به اسم حفاظت از کشتی‌های نفتکش در صدد قطع منابع مالی و محدود کردن صادرات نفت ایران بودند که ما نیز مقابله به مثل کردیم و از این ناحیه چیز زیادی بدست نیاوردند، هرچند به بهانه های مختلف با چند حمله نظامی چند هلی‌کوپتر ما را هدف قرار دادند، چندسکوی نفتی را بمباران و ناو ما را غرق کردند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «روسها نیز کار را به جایی رساندند که موشک های اسکات c را در اختیار عراق قرار دادند که بردش دوبرابر موشک‌های اسکات b بود و تا تهران نیز می رسید همچنین هواپیماهای میگ29 که سقف پرواز بالا داشتند و ضد هوایی‌های ما به آن‌ها نمی‌رسید در اختیار عراق قرار دادند».

وی ادامه داد: «فرانسوی‌ها نیز هواپیما و موشکهای بسیار پیشرفته و بمب‌های لیزری در اختیار صدام قرار دادند که اهداف را با دقت بالایی می‌زدند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شرق و غرب با هم برای استفاده صدام از سلاحهای شیمیایی به وی چراغ سبز نشان دادند گفت: «در آن زمان وقوع فاجعه‌ای مانند حلبچه در تبریز، ارومیه، کرمانشاه و یا با استفاده از موشکهای دوربرد در تهران محتمل بود اما ما نمی‌توانستیم مانند عراق مقابله به مثل کنیم و دست به چنین جنایات جنگی بزنیم و به هیچ وجه نمی‌شد با این شیوه جنگید».

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیان اوضاع داخلی کشور در پذیرش قطعنامه افزود: «ضمن محدود شدن صادرات نفت، اقتصاد کشور نیز تحمل ادامه جنگ را نداشت هر چند اگر قرار بود جنگ را ادامه بدهیم می‌توانستیم با ریاضت بیشتر این کار را انجام بدهیم».

وی گفت: «دولت رسماً نامه‌ای به امام نوشت و با استدلال نشان داد که از نظر اقتصادی زیر خط قرمز هستیم و ضرورت‌های زندگی مردم و تدارکات جنگ قابل تأمین نیست و در این شرایط مقاومت مشکلات را بیشتر می کرد».

وی با بیان اینکه من از عملیات خیبر به بعد فرمانده جنگ شدم گفت: «زمانی که برای انجام این عملیات و برای خداحافظی پیش امام رفتم به ایشان گفتم ما می توانیم یک عملیات موفق انجام دهیم و قسمتی از عراق را به عنوان گرو نگه داریم تا بتوانیم شرایطمان را تحمیل کنیم».

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: «اگر عملیات خیبر به اهداف می‌رسید از دجله عبور می‌کردیم و راه بصره را می‌بستیم، این هدف محقق می‌شد اما این اتفاق نیفتاد و این عملیات ناقص اجرا شد، اما سیاست جنگی من این بود».

وی ادامه داد: «امام در آن زمان جواب روشنی ندادند و تنها تبسم ملیحی کردند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: «در اولین جلسه قرارگاه در عملیات خیبر نیز به فرماندهان گفتم اگر این عملیات را خوب انجام دهید من جنگ را ختم می کنم که این صحبت با مخالفت و موافقت برخی از فرماندهان مواجه شد».

آیت الله هاشمی رفسنجانی بابیان این که درابتدای جنگ وپس از بیرون راندن عراق ازمرزهای
ایران ،هیچ کس آماده شنیدن پیشنهاد آتش بس نبود گفت: «ما تازه عراق را بیرون کرده‌بودیم و همه می‌گفتند باید وارد خاک عراق شویم».

وی افزود: «در جلسه ای که آیت الله خامنه‌ای، من و فرماندهان سپاه و ارتش با امام داشتیم پیشنهاد شد که جنگ را تمام کنیم که امام فرمودند: «ما نمی توانیم این کار بکنیم زیرا خواسته های ما را نمی‌دهند اما داخل خاک عراق هم نمی‌رویم در نهایت قرار شد تا جایی برویم که مردم عراق اذیت نشوند لذا مناطقی مانند جزیره مجنون را برای پیشروی انتخاب کردیم». 

رئیس مجلس خبرگان گفت: «بعد از حادثه حلبچه در جلسه‌ای با حضور رؤسای قوا و حاج احمد خمینی مسائل را مطرح کردیم و قرار شد در دو جبهه کار کنیم یکی اینکه به شورای امنیت برای پذیرش خواسته‌هایمان فشار بیاوریم و دیگر اینکه شرایط و وضعیت جنگ را به صورت درست خدمت امام ارائه کنیم».

وی افزود: «به همین منظور با سردار رضایی صحبت کردم و گفتم که برای انجام یک عملیات موفق چه می‌خواهید که این درخواست منجر به نامه‌ای شد که سردار رضایی در آن نیازهای جنگ را اعلام کرد و آنرا به امام دادیم. این‌که در خصوص این نامه می گویند من ترفند کردم صحیح نیست».

آیت الله هاشمی رفسجانی گفت: «ما پنج نفر خدمت امام رفتیم و گفتیم که این فهرست نیازها قابل تأمین نیست و نظر ما آتش بس است».

وی گفت: «تحلیل ما این بود که اگر آتش بس را بپذیریم آنچه که می خواهیم محقق می‌شود زیرا صدام پس از 8 سال جنگ از مرزهای کشور بیرون رانده شده و با خرابی ها و بدهی‌های زیادی مواجه است که بدهی غرامت جنگ نیز به آن افزوده خواهد شد علاوه بر اینکه تأسیسات نفتی صدام نیز نابود شده بود».

وی افزود: «در ابتدا برای امام سخت بود که این مسئله را بپذیرند و فرمودند: «مردم و رزمنده‌ها انتظار دیگری دارند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: «امام فرمودند خودتان شخصیتها و علماء را توجیه کنید که همه از این موضوع دفاع کنند و بین شما اختلاف نیفتد که آیت الله خامنه‌ای از شخصیتها و روحانیون نظامی و سیاسی دعوت کردند تا در دفترشان آنان را توجیه کنند».

وی افزود: «بعد از این موضوع حاج احمد خمینی به ما گفتند امام به این نتیجه رسیده‌اند که خودشان این موضوع را اعلام کنند و اگر شما اعلام کنید ممکن است بین شما اختلاف بیفتد که بعد از آن آن نامه تاریخی را نوشتند و حاج احمد خمینی در جمع ما آن را قرائت کرد».

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «امام با تدبیر خود مسئله افکار عمومی را حل کردند و اقدامی عاقلانه و به موقع انجام دادند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با تاكید براینكه قبول قطعنامه 598 پیروزی‌های قابل توجهی را برای ملت ایران به همراه داشت تصریح كرد: «در شرایطی كه منصفانه‌ترین كلمات بیان می‌داشت كه عراق شروع كننده و ایران ادامه دهنده جنگ بوده پس هر دو مقصر هستند؛ متجاوز شناخته شدن رژیم عراق در جنگ یك پیروزی مهم برای ما به حساب می آمد».

وی با بیان اینكه با بدست آمدن این پیروزی جنگ تبلیغاتی برای از بین بردن روحیه ملت ایران آغاز شد گفت: «جنگ روانی به گونه‌ای برای روحیه دادن به صدام پیش رفت تا آنجا كه رژیم عراق حمله دیگری را به ایران آغاز كرد كه با مقاومت رزمندگان اسلام دوباره به عقب رانده شد و همگان به این واقعیت آگاه شدند كه جمهوری اسلامی ایران از موضع ضعف تن به پذیرش این قطعنامه نداده است».

وی در ادامه این برنامه گفت: «صدام فكر می‌كرد، ما قطعنامه را از روی ضعف پذیرفتیم در حالی كه ما از ناحیه حكمت و پیش‌بینی خطراتی مانند حملات شیمیایی عراق به شهرهای بزرگ ایران پذیرفتیم اما صدام دوباره حمله كرد و رزمندگان ما هم به خوبی دفاع كردند و این سبب شد، دنیا بفهمد پذیرش قطعنامه از روی ترس نبوده بلكه در آن زمان عاقلانه‌ترین و منطقی‌ترین كار از طرف ایران بوده‌است». 

وی با بیان اینكه بر اساس مصلحت این قطعنامه را پذیرفتیم، افزود: «البته نظام در آن زمان به گونه‌ای رفتار كرد كه خوشبختانه، همـه‌ خـواستـه‌هـای مـا در قطعنامه‌ سازمان ملل گنجانده شد و بر اساس این قطعنامه، صدام مقصر شناخته شد و ما محق برای دریافت خسـارات معـرفـی شـدیـم».

هاشمی رفسنجانی افزود: «پس از اتمام جنگ ما به خواسته‌های خود رسیدیم و سازمان ملل عراق را متجاوز دانست و هرچند هزینه‌های نظامی ایران را نپذیرفتند، اما خسارات غیر نظامی را 100 میلیارد دلار برآورد كردند كه در نهایت به نفع ما بود، زیرا صدام در فكر حمله به كویت بود تا آن چیزی كه از حمله به ایران نتوانسته بود به دست آورد در آنجا به راحتی كسب كند».

وی گفت: «صدام ناچار شد همه شرایط ما را حتی قرارداد الجزایر كه یكی از ادله تجاوز به ایران بود بپذیرد». 

وی در ادامه با بیان اینكه پرونده غرامت جنگی ایران هنوز بسته نشده است گفت: «رژیم عراق پس از شروع جنگ با كویت هیچ‌گاه فرصت پیدا نكرد تا غرامت جنگ را تسویه كند چون پس از این جنگ درگیر جنگ‌های دیگری با آمریكا شد».

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به آینده منطقه گفت: «آمریكایی‌ها نمی توانند طولانی مدت در عراق بمانند و هر چه بیشتر در این كشور بمانند دستاورد آن‌ها كمتر خواهد بود». 

رییس مجلس خبرگان رهبری افزود: «روزی كه آمریكایی‌ها از منطقه بیرون بروند مردم عراق بهترین دوست خود را در وجود ایران خواهند یافت».

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اشتراكات دینی میان دو ملت گفت: «بیشتر ملت عراق شیعه هستند و از دوران دفاع تا به امروز با ما روابطی برادرانه داشته‌اند و كردهای عراق و اهل تسنن نیز همیشه با ما صمیمی بوده‌اند و ما نیز بهترین دوستان خود را در داخل عراق داریم».
 
وی با تاكید بر راهبرد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مستقل و آزاد بودن عراق گفت: «ما از خواسته‌های ملت عراق و همچنین تمامی ملت‌های منطقه حمایت می كنیم و در آینده نیز روابط بسیار خوبی را با ملت عراق و دیگر ملل منطقه خواهیم داشت».

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: «ملت منطقه شناخت خوبی از ایران دارند و می‌دانند كه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند روی پای خود بایستد و از حقوق خود دفاع كند».
 
وی با بیان اینكه نسبت به آینده منطقه خوشبین است گفت: «ما باید نسبت به زیاده طلبی های استكبار در منطقه حساس باشیم چرا كه منابع دریای خزر و خلیج فارس منافع حیاتی آنها را تشكیل می‌دهد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: «افغانستان، عراق و خلیج فارس جایی نیست كه آمریكایی ها بتوانند طولانی مدت در آن باقی بمانند».

وی در پایان خاطر نشان كرد: «ایران روابط خوبی در كل منطقه دارد، اما باید نگران زیاده طلبی‌های استكبار كه به این منطقه چشم طمع دارند باشیم».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به عملیات روانی آمریكا و صهیونیست‌ها در منطقه با محور «ایران هراسی» گفت: «هر جنگ روانی می تواند عواقب دیگری نیز داشته باشد و ما نباید صرفا با توجه به روانی بودن جنگ نسبت به آن حساس نباشیم چرا كه كسانی كه صدها میلیارد دلار هزینه می‌كنند و هزاران كشته وزخمی می‌دهند و حیثیت خود را در گرو می گذارند به طورقطع اهدافی دارند كه ما باید نسبت به آنها حساس باشیم و هوشیارانه عمل كنیم».

گفتنی است رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عملکرد شبکه خبر نیز اظهار داشت: «معمولا در دفتر کارم که مشغول انجام کارهایم هستم تلویزیونی دارم که روی شبکه خبر است». 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با شبکه خبر گفت: «من به شما و همه همکارانتان در شبکه خبر تبریک می گویم، شبکه بسیار خوبی را شما به اینجا رسانده‌اید و خوب اداره می کنید».

وی افزود: «مشخصاً ظهرها، خبر ساعت یک شبکه خبر را می بینم که بین آن هم اذان پخش می شود، بقیه برنامه ها را هم تا آنجا که پیش بیاید می بینم».

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «در منزل، چون دیر می رسم تلویزیون نمی‌بینم اما اگر هم باشد شبکه خبر را می بینم و استفاده می کنم و فکر می کنم شبکه خبر مطالب متقنی را مطرح می کند که قابل عرضه به دنیا و داخل است».

در پایان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه یک رابطه اعتمادی بین شبکه خبر و مردم وجود دارد تاکید کرد: «از این سرمایه استفاده کنید و بیشتر حرف بزنید». 







{$old_album_77831}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۸۷/۰۴/۲۸
0
0
من روزگاري از مخالفين آقاي هاشمي بودم.حالا هر چه بيشتر زمان مي گذرد ابعاد شخصيت و مواضع منطقي و متعادل ايشان بيشتر برايم آشكار مي شود.البته فكر مي كنم كه آقاي هاشمي نيز در كوران حوادث روزگار كامل تر و پخته تر شده اند. حقيقت آن است كه ايشان به ويژه در دوران سازندگي تا حدي از توجه به آراي مخالف خود ابا داشتند و همين مساله از محبوبيت ايشان كاست اما امروز چهره ديگري از خود به نمايش گذاشته اندكه نشانگر روحيه آزادگي و رعايت تعادل و پيشبرد گام به گام امور كشور است.اگر روزي ايشان را از نزديك ببينم صورتشان را مي بوسم .سلام مرا به آقاي هاشمي برسانيد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین