کد خبر: ۷۷۸۳۱۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶

فیلم سیمرغ‌دار رضا عطاران هم توقیف شده؟!

در روزگاری که فهرست فیلم‌های توقیفی و مشکل‌دار سینما هر روز سنگین‌تر می‌شود و خروجی "مثبت" از شورای پروانه نمایش با قطره‌چکان بیرون می‌آید، علاوه بر کارگردان‌ها باید از بازیگرانی نام برد که نتیجه کار و هنرشان اسیر خاک کمد مدیران می‌شود؛ بازیگرانی که تعداد فیلم‌های توقیفی آن‌ها رو به افزایش است.
فیلم سیمرغ‌دار رضا عطاران هم توقیف شده؟!
آفتاب‌‌نیوز :

در بین بازیگران سینما چهره‌های زیادی هستند که دست‌کم یک فیلم توقیفی دارند مثل لیلا حاتمی (قاتل و وحشی)، امین حیایی (قاتل و وحشی)، فاطمه معتمدآریا (صد سال به این سال‌ها)، مریلا زارعی (خرس و گزارش یک جشن)، پرویز پرستویی (خرس و صد سال به این سال‌ها)، رضا کیانیان (گزارش یک جشن و صد سال به این سال‌ها)، طناز طباطبایی (ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا و گزارش یک جشن)، نیکی کریمی (خیابان‌های آرام) و اخیرا ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی (برادران لیلا). در میان این اسامی تقریبا می‌توان گفت که پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا رکورددار هستند و در طول دوران کاری‌ خود بیشتر با توقیف فیلم‌هایشان مواجه شده‌اند و حالا به نظر می‌رسد رضا عطاران را هم که در سال‌های گذشته، حضورش در یک فیلم فروش آن را تضمین می‌کرد باید به این اسامی اضافه کرد.

سال ۱۳۹۹ و در بحبوحه شیوع کرونا رضا عطاران دو فیلم «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «روشن» را به کارگردانی روح‌الله حجازی در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر داشت؛ اولی یک فیلم کمدی و دومی یک فیلم اجتماعی، اما گویا «روشن» که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای عطاران به همراه آورد وارد فهرست توقیفی‌ها شده است.

رضا عطاران در اختتامیه جشنواره فجر/ بهمن ۱۳۹۹

فیلم سیمرغ‌دار رضا عطاران هم توقیف شده؟!

رضا عطاران در این دو فیلم بویژه در «روشن» نقشی متفاوت داشت و بایگانی شدن آن‌ها در حالی مطرح است که «شیشلیک» در دولت دوازدهم پروانه نمایش گرفته بود. پیگیری‌های ایسنا حاکی از این است که در جلسه‌های مدیران سینمایی از چند فیلم نام برده می‌شود که بایگانی شده و مشکل نمایش آن‌ها صرفا با حذف چند سکانس برطرف نمی‌شود چرا که کلیت این فیلم‌ها از دید مسئولان فعلی به دلایلی همچون تلخ بودن، تشبیه مشکلات کشور به بعضی کشورهای خاص و همچنین مسائل سیاسی و جغرافیایی، مسئله‌دار است و قابل نمایش نیستند.

در این بین به جز فیلم «برادران لیلا» که سازمان سینمایی در اقدامی قابل تأمل به طور رسمی توقیف آن را اعلام کرد، درباره باقی فیلم‌های مجوزدارِ منتظرِ اکران یا متقاضی دریافت پروانه نمایش، صرفا اطلاعاتی در دست است که یا در گفت‌وگوهای احتمالی با صاحبان فیلم‌ها مطرح شده یا از صحبت‌های برخی مدیران درز کرده است. اما نکته جالب توجه، بعضی اظهارات متناقض مسئولان سینمایی است که تاکید دارند سازمان سینمایی در پی توقیف و ایجاد مانع برای اکران فیلم‌ها نیست اما در عمل اجازه‌ی اکران آن‌ها صادر نمی‌شود، حتی آن‌هایی که از دولت قبل پروانه نمایش دارند مثل «چپ، راست» و «شیشلیک».

از زمانی که مدیران جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی مستقر شدند این سوال مطرح شد که آیا قفل کمد فیلم‌های توقیفی در دولت سیزدهم شکسته می‌شود!؟ در آن مقطع نام فیلم‌های «کاناپه» کیانوش عیاری، «صد سال به این سال‌ها» سامان مقدم، «خیابان‌های آرام» کمال تبریزی، «خرس» خسرو معصومی و «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا که از گذشته به جا مانده بودند، بیشتر مطرح بود، اما نه تنها مشکل این فیلم‌ها حل نشد بلکه پروانه برخی فیلم‌های مجوزدار هم لغو شده و بعضی هم که در انتظار مجوز بودند مثل «خرس» و «قصیده گاو سفید» قاچاق شدند و بدون اکران عمومی در کشور، سر از سایت‌های اینترنتی و کانال‌های تلگرامی درآوردند!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین