کد خبر: ۷۷۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۵

گزارش الجزیره از قنطار و 4 اسیر آزاده شده لبنانی

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: الجزیره در گزارشی به معرفی 5 اسیر لبنانی که هفته گذشته از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شده‌اند، پرداخته است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، برجسته‌ترین این 5 اسیر آزاد شده، سمیر قنطار است که اسرائیل به خاطر سه مورد قتل وی را به پنج بار حبس ابد، مجموعاً به مدت 540 سال محکوم کرده بود. 

همراه با قنطار چهار تن دیگر از اسرایی که در جریان حمله سال 2006 به لبنان توسط سربازان اسرائیلی دستگیر شده بودند نیز به لبنان بازگشته‌اند: «ماهر کورانی»، «محمد سرور»، «حسین سلیمان»، و «خضر زیدان».


با سابقه ترین زندانی اسرائیل
سمیر قنطار متولد 20 جولای 1952، (30 تیر 1331)، از آن زمان که او و سه مبارز دیگر در سال 1979 در اسرائیل نفوذ و برای عملیاتی در شمالی‌ترین شهر ساحلی نهاریه برنامه‌ریزی کردند، زندگی دشواری را گذرانده‌است.

یک دادگاه اسرائیلی قنطار را به جرم عضویت در سازمان آزادیبخش فلسطین، قتل یک پلیس و آدم ربایی یک مرد و کودک 4 ساله‌اش و قتل آنها خارج از منزلشان، به سه بار حبس ابد محکوم کرد.

دادگاه به این نتیجه رسیده بود که وی دختر را با خردکردن سرش با قنداق تفنگ به قتل رسانده‌است! ادعایی که از سوی قنطار تکذیب شد، چرا که او معتقد بود دخترک در اثر خمپاره‌ای که به سمت پایگاه اسرائیلی‌ها شلیک شده به قتل رسیده است.

آن‌طور که اسرائیلی‌ها مدعی‌اند، مادر آن دختر نیز از ترس آن که قنطار آنها را پیدا کند به کنجی از خانه خزیده و در حالی که دخترش را در آغوش داشت، پنهان شده بود.

هرچند قنطار از سلک دروزی‌ها محسوب می‌شود و شیعه اثنی عشری نیست، ولی حزب‌الله آزادی قنطار را در مرکز خواسته‌هایش قرار داده و در همین راستا وی را در نخستین فهرست تبادل اسیران با اسرائیل در سال 2004 جهت اعمال عفو معرفی کرده بود.

قنطار در زمان حمله‌اش به اسرائیل 17 ساله بود.

ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، از قنطار به عنوان آخرین راهکار برای مذاکره درباره خلبان اسرائیلی، ران آراد، که در سال 1986 در لبنان مفقود شده است، نام برده‌بود.

در جریان تبادل روز چهارشنبه، چهار اسیر دیگر نیز از زندان اشمرت که در نزدیکی شهر ساحلی نتانیا واقع است، آزاد شدند. این 4 تن از زمان دستگیریشان در جریان جنگ 33 روزه سال 2006 در این زندان نگهداری می‌شدند

کورانی متولد سال 1981 در روستای جنوبی یاتر می‌باشد. او در 29 جولای 2006 در شهر جنوبی شیهین در نزدیکی ناقوره توسط نیروهای اسرائیل به اسارت در آمد.

سلیمان، دیگر مبارز حزب‌الله، متولد 1985 و ساکن حومه جنوبی بیروت است که او هم در جریان جنگ 33 روزه اسرائیل-حزب‌الله اسیر شد.

خضر زیدان نیز دیگر مبارز حزب‌الله است که متولد 1982 و ساکن شهر مروانیه در جنوب لبنان است. او نیز به همراه محمد سرور در جریان یورش اسرائیل به لبنان دستگیر شده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین