کد خبر: ۷۷۸۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۵
جزئیات طرح دولت همچنان در پشت پرده

احمدی نژاد مطلب جدیدی نمی‌گوید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد اظهارات جدید رئیس جمهور در خصوص طرح اقتصادی دولت گفت: «رئیس جمهوری در سخنان دوشنبه شب خود مطالب و جزئیات تازه‌ای از طرح اقتصادی دولت عنوان نکرد». 

دکتر فرهاد خرمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: «در عین حال آقای احمدی‌نژاد اشاره درستی به اهداف طرح اقتصادی دولت داشت و تا حدی در مورد ابزارهای اجرایی سخن گفت».

وی افزود: «7 محور طرح اقتصادی باید به عنوان یک مجموعه در نظر گرفته شود چراکه هر یک از این 7 محور به هم تاثیرگذار و از هم تاثیرپذیر هستند». 

به اعتقاد این استاد اقتصاد، دولت هنوز طرح عملیاتی خود را تهیه نکرده‌است بنابراین نمی‌تواند در مورد آن اطلاع‌رسانی کند.

وی گفت: «آنچنانکه از سخنان رئیس جمهور بر می‌آمد دولت با تشکیل کار گروههایی در صدد تهیه جزئیات و طرح عملیاتی خود است اما اگر این کار گروهها پیوستگی نداشته باشد مشکلات بسیاری در اجرای 7 محور مذکور ایجاد خواهد شد».

دکتر خرمی با اشاره به جمع آوری اطلاعات اقتصادی از طریق سازمان آمار برای پرداخت مستقیم یارانه نیز تصریح کرد: «جمع آوری اطلاعات در اجرای این طرح بسیار اهمیت دارد اما سازمان آمار نمی‌تواند اطلاعات دقیقی از وضع اقتصادی گروهها به دست آورد و دهک‌ها و گروههای هدف را شناسایی کند».

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی از آنجا که در اقتصاد ایران شفافیت لازم وجود ندارد و بخشی از فعالیت‌های اقتصادی به صورت مخفی انجام می‌شود ارائه اطلاعات از سبد مردم به جز اطلاعات ثبت شده مبنای صحیحی برای اجرای طرح پرداخت یارانه‌ها نخواهد‌بود».

وی توضیح داد: «به طور مثال درباره میزان درآمد خانوارها از آنجا که افراد دو شغله و چند شغله در ایران وجود دارند امکان محاسبه آن به طور شفاف و دقیق وجود نخواهد داشت».

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین درباره بخشی از اظهارات رئیس جمهور درباره استفاده دولت از اقتصاددانان در اجرای طرح تحول اقتصادی گفت: «روشی که دولت در این ارتباط پیش گرفت و از برخی اقتصاددانان برای اظهارنظر در مورد طرح دعوت کرد بسیار ناشیانه بود».

خرمی تاکید کرد: «چگونه اقتصاددانان بدون دسترسی به اطلاعات و جزئیات یک طرح اقتصادی می‌توانند در یک جلسه چند ساعته اظهارنظر درستی داشته باشند. علاوه بر این مبنای دعوت دولت از 100 اقتصاددانان کاملاً مشخص است».

وی در پاسخ به اینکه آیا شما به عنوان اقتصاددان به این جلسه دعوت شدید یا خیر گفت: «نه تنها من بلکه بسیاری از اقتصاددانان مطرح مثل برخی از اقتصاددانان دانشگاه شهید بهشتی به این جلسه دعوت نشدند که البته حضور ما نیز در این جلسه بدون اطلاعات کافی نتیجه‌ای نداشت».

خرمی ادامه داد: «اگر قصد دولت استفاده از علم اقتصاددانان بود باید پیش از دعوت جزئیات طرح را منتشر می‌کرد و آنگاه از اقتصاددانانی که تمایل شرکت در بحث را داشتند می‌خواست تا سوابق و تخصص خود را به نهاد ریاست جمهوری ارسال کنند و بعد با توجه به این سوابق و نوع تخصص از اقتصاددانان دعوت به عمل می‌آمد تا در بررسی دقیق و ارائه راهکارهای اجرای طرح مشارکت داشته باشند».

به اعتقاد او این دعوت تنها جنبه تبلیغاتی برای دولت داشت تا به طرح خود نوعی اعتبار دانشگاهی دهد.

خرمی تاکید کرد: «واقعیت این است که در جلسه دولت با اقتصاددانان اتفاق مهمی رخ نداد و حتی به جز تعداد اندکی، آنان امکان اظهارنظر نداشتند. بنابراین این جلسه فاقد شرایط لازم برای نظرخواهی از کارشناسان اقتصادی کشور بود».

وی درباره بخشی از اظهارات رئیس جمهور مبنی بر کاهش اتکای بودجه به نفت از 67 به 51 درصد نیز گفت: «مبنای محاسبات دولت در این مورد درست نیست و اتکای بودجه و به طور کلی اقتصاد ایران به نفت به هیچ وجه کاهش نیافته است».

وی با بیان اینکه دولت نقشی در تعیین قیمت نفت در بازارهای جهانی ندارد افزود: «با افزایش قیمت نفت درآمد میزان کمتری از این کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این به معنای کاهش اتکای بودجه به نفت نیست».

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: «بودجه کشور از منبع نفت و مالیات تامین می‌شود. حال باید دید که آیا درآمدهای کشور از راه مالیات افزایش داشته که دولت اتکای بودجه به نفت را در حال کاهش می‌داند؟».

وی افزود: «بر اساس اطلاعات موجود درآمد مالیاتی دولت تغییر چندانی نداشته است بنابراین میزان اتکای بودجه به نفت همچنان پابرجاست».

خرمی امکان دیگر کاهش اتکای بودجه به نفت اشاره کرد و گفت: «در صورت کاهش هزینه‌های جاری و عمرانی در بودجه نیز می‌توان از کاهش اتکا بودجه به نفت سخن گفت اما به طور طبیعی این هزینه‌ها در بودجه 87 افزایش داشته است پس از این طریق نیز نمی‌توان اتکای بودجه به نفت را کمتر از گذشته اعلام کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین