کد خبر: ۷۷۸۷۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
رشد ابر‌های همرَفتی در برخی استان‌ها

هواشناسی ۱۴۰۱/۰۴/۰۶؛ جولان گرد و خاک در آسمان ایران و هشدار برای گروه‌های حساس

سازمان هواشناسی با اشاره به استقرار هوای گرم در کشور از ورود توده گردوخاک از عراق به کشور خبر و برای گروها‌های حساس هشدار صادر کرد.
هواشناسی ۱۴۰۱/۰۴/۰۶؛ جولان گرد و خاک در آسمان ایران و هشدار برای گروه‌های حساس
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، برخی مناطق گیلان، مازندران، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان افزایش ابر، رگبار باران، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

آسمان نوار غربی کشور به دلیل نفوذ گردوخاک از کشور عراق و وزش باد غبارآلود است که در برخی مناطق باعث کاهش کیفیت هوا و دید افقی می‌شود.

فردا سه‌شنبه در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان در ساعات بعدازظهر رگبار پراکنده انتظار می‌رود. طی ۲ روز آینده وزش باد در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب سمنان و شرق تهران افزایش یافته که باعث افزایش غلظت گردوغبار و کاهش کیفیت هوا در این مناطق می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی چهارشنبه و پنجشنبه در سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر وزش نسبی باد روی می‌دهد و در شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید باعث خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،همچنین طی روز پنجشنبه در سواحل دریای خزر و خراسان رضوی وزش باد، کاهش نسبی دما، ابرناکی و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود. روز جمعه وزش باد گاهی همراه با گردوخاک در نوار شرقی و بخش‌هایی از سمنان و شرق تهران پیش‌بینی شده است.

*توصیف سامانه اول: رشد ابر‌های همرَفتی (به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب) و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۶: خراسان شمالی، هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، وزش باد شدید موقت، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان آب به‌طور محدود، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال سقوط اشیاء از ساختمان‌های نیمه‌کاره و کاهش شعاع دید.

توصیه: عدم اتراق اطراف رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

*توصیف سامانه دوم: وزش باد و گردوخاک

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید، خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۶: ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، قزوین، قم، لرستان، همدان.

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، احتمال تأخیر و لغو پرواز.

توصیه: اجتناب از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، عدم پارک خودرو‌ها کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلو‌های تبلیغاتی و غیره.

*توصیف سامانه اول: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۶: نواحی مرکزی و غربی خلیج فارس و نواحی مرکزی و شرقی تنگه هرمز و دریای عمان، در مناطق ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تور‌های صیادی، خسارت به قایق و شناور‌های کوچک

توصیه: احتیاط در شنا، احتیاط در تردد‌های دریایی به‌ویژه تردد با شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی

*توصیف سامانه دوم: افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر

زمان شروع: اواخر وقت دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۶

زمان پایان: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۸

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج

منطقه اثر: دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران، گلستان

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تور‌های صیادی، خسارت به قایق و شناور‌های کوچک.

توصیه: احتیاط در شنا، احتیاط در تردد‌های دریایی به‌ویژه تردد با شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط فعالان دریایی.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران نیز مخاطرات وضع هوا از خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور و غبارآلودگی آسمان غرب کشور به دلیل نفوذ گرد و خاک از کشور همسایه خبرداد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور به خبرگزاری ایسنا: طی ۲۴ ساعت آینده در شمال آذربایجان غربی،آذربایجان شرقی، اردبیل، برخی مناطق گیلان و مازندران، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان افزایش ابر در بعضی ساعات رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود .آسمان نوار غربی کشور به سبب نفوذ گردوخاک از کشور عراق و وزش باد غبار آلود است که در برخی مناطق موجب کاهش کیفیت هوا و دید افقی می‌شود.

وی افزود: سه‌شنبه(۷ تیرماه) در نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان در ساعات بعدازظهر رگبار پراکنده انتظار می‌رود. طی دو روز آینده وزش باد در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب سمنان، شرق تهران افزایش می‌یابد که سبب افزایش غلظت گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا چهارشنبه و پنجشنبه( ۸ و ۹ تیرماه) در جنوب سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر بارش پراکنده رخ می‌دهد و در شمال شرق و شرق کشور به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید سبب خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا می‌شود و طی روز پنجشنبه در سواحل شمالی کشور و خراسان شمالی وزش باد، کاهش نسبی دما و ابرناکی و رگبار پراکنده رخ می‌دهد. جمعه(۱۰ تیرماه) وزش باد گاهی همراه با گردوخاک در نوار شرقی و بخش‌هایی از سمنان و شرق تهران پیش‌بینی می‌شود.

به گفته ضیاییان تا چهارشنبه خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۷ تیرماه) صاف وگاهی وزش باد و در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۸ و حداکثر دمای ۴۲ درجه سانتیگراد و طی ‌چهارشنبه (۸ تیرماه) صاف ودر بعد از ظهر وزش بادشدید با حداقل دمای ۲۹ و حداکثر دمای ۴۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۶ و ۷ تیرماه) اهواز با دمای ۴۵ و ۴۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۹ و ۱۰ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین