کد خبر: ۷۷۸۷۹۵
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱

کشف راهی برای خلاصی از شر آکنه‌ها

گروهی از محققان اخیرا روشی را برای خلاص شدن از شر آکنه‌ها و جلوگیری از جوش‌هایی که ممکن است بعدها ایجاد شود، ابداع کرده‌اند.
کشف راهی برای خلاصی از شر آکنه‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

 ممکن است فکر کنید جوش‌ها در گذشته باقی مانده‌اند و در خاطرات دبیرستان شما دفن شده‌اند اما واقعیت تاسف‌بار این است که آکنه بزرگسالان هنوز یک مسئله است. خوشبختانه، خبرهای خوبی وجود دارد. یک گروه بین‌المللی از محققان روشی را برای خلاص شدن از شر آکنه و جلوگیری از جوش‌هایی که ممکن است در آیند ظاهر شوند، ایجاد کرده‌اند.

به گزارش اس اف، عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود و درمان آن را سخت کند. یکی از رویکردها، مقابله با گونه باکتریاییCutibacterium acne (C. acnes) است که در افراد دارای آکنه و بدون آکنه به مقدار زیاد روی پوست یافت می‌شود. تفاوت اصلی بین افرادی که چهره شفافی دارند و افرادی که دچار آکنه هستند، تعادل میکروبیوم پوست است. به عبارت دیگر، کسانی که مرتبا با آکنه سروکار دارند، دارای تعداد غیرطبیعی گونه‌های خاصی از C. acnes هستند که این امر تعادل میکروبیوم را از بین می‌برد.

یکی از روش‌های امتحان شده و شکست خورده استفاده از آنتی بیوتیک است. در حالی که آنتی بیوتیک‌ها از شر C. acnes خلاص می‌شوند اما نمی‌توانند بین سایر باکتری‌های پوست تمایز قائل شوند. از بین بردن باکتری‌های مفید می‌تواند به عدم تعادل بیشتر در میکروبیوم پوست منجر شود.

در این مطالعه برای جلوگیری از برهم زدن تعادل میکروبیوم، محققان از ویروس‌هایی به نام باکتریوفاژ استفاده کردند. این ویروس‌ها باکتری‌ها را آلوده می‌کنند و با برخی تغییرات می‌توانند به تنظیم تعداد آنها کمک کنند.

باکتریوفاژها(باکتری‌خوارها) یا به اختصار فاژها، ویروس‌هایی هستند که به باکتری‌ها حمله می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. این ویروس‌ها برای باکتری‌ها اختصاصی هستند و نمی‌توانند به یوکاریوت‌ها حمله کنند.

"مارک گوئل"(Marc Güell) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما در مطالعه خود نشان دادیم که از طریق باکتریوفاژ درمانی می‌توان ترکیب سویه‌های C. acnes را در طول زمان تعدیل کرد. ما می‌توانیم سویه‌های مرتبط با آکنه را بدون تاثیر بر روی گونه‌هایی که ویژگی‌های مفید دارند کاهش دهیم.

در ادامه محققان تعدادی باکتریوفاژ از پوست برداشتند و دی.ان.ای آنها را دستکاری ژنتیکی کردند. انجام این کار به باکتریوفاژ اجازه می‌دهد تا مواد ژنتیکی خود را در مقابل ژن‌های دیگر تشخیص دهد. ما با استفاده از باکتریوفاژهای خاص به سویه‌های بیماری زا که این استراتژی دفاعی را ندارند، حمله می‌کنیم.

"ناستازیا نادلدر"(Nastassia Knödlseder) از دیگر محققان این مطالعه گفت: سویه‌های مفید دارای این سیستم دفاعی در برابر باکتریوفاژها هستند، بنابراین در برابر عفونت محافظت می‌شوند.

گوئل می‌گوید این کار می‌تواند به آنها کمک کند تا میکروبیوم را به طور مؤثرتری هم برای حذف سویه‌های ناخواسته و هم برای تسهیل معرفی درمان‌های جدید تعدیل کنند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "PLOS Pathogens" منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین