کد خبر: ۷۷۸۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵

باکتری که برق تولید می‌کند

یک باتری زیستی باکتریایی سه لایه برای هفته‌ها برق تولید می‌کند.
باکتری که برق تولید می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

تنوع بخشیدن به منابع انرژی بخش مهمی از کاهش اتکای ما به سوخت‌های فسیلی است و یکی از احتمالات جالب استفاده از باکتری‌های تولید کننده برق است. مهندسان دانشگاه بینگهمتون اکنون یک باتری زیستی ساخته اند که شامل سه لایه از گونه‌های مختلف باکتری است که با هم نور خورشید را جذب کرده و الکتریسیته تولید می‌کنند.

این جدیدترین باتری زیستی از مجموعه طولانی پروژه‌های پروفسور سئوکهون چوی است که سال‌ها با باتری‌های کاغذی مبتنی بر باکتری‌ها آزمایش می‌کرد.

این باتری شکل کتاب‌های کبریت، ستاره‌های نینجا، کاغذ‌های تا شده آکاردئونی و حتی پارچه‌های پوشیدنی کشیده را به خود گرفته‌اند.

به گزلرش سایت نیواطلس، باکتری‌هایی که معمولاً برای این دستگاه‌ها استفاده می‌شوند، به عنوان محصول جانبی تنفس، تغذیه از مواد مغذی در محیط خود یا مواد زائدی که دفع می‌کنند، الکتریسیته تولید می‌کنند.

با این حال، یکی از نکات منفی که آن‌ها با آن روبه رو هستند، طول عمر است؛ بنابراین برای مطالعه جدید، پروفسور تصمیم گرفت با ترکیب چندین گونه باکتری که از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند، باتری‌های زیستی با ماندگاری بیشتری بسازد. این تیم محفظه‌های حاوی باکتری‌های متمایز را در سه لایه روی هم قرار دادند.

لایه بالایی باکتری‌های فتوسنتزی را در خود جای داده بود که انرژی خود را از نور خورشید به دست می‌آوردند و مولکول‌های آلی تولید می‌کردند که حشرات لایه‌های زیرین را تغذیه می‌کنند.

باکتری موجود در لایه زیرین، باکتری است که از خوردن آن مواد مغذی با کمک برخی از مواد شیمیایی تولید شده توسط باکتری‌های لایه میانی، الکتریسیته تولید می‌کنند.

تیم نسخه‌هایی از این باتری‌های زیستی را با اندازه ۳ سانتی‌متر مربع (۰.۵ اینچ) آزمایش کردند و دریافتند که می‌توانند برای هفته‌ها در یک زمان برق تولید کنند.

این طرح می‌تواند برای اجرای حسگر‌های کوچک یا وسایل الکترونیکی در مناطق دورافتاده، بدون نظارت انسان مفید باشد.

نسخه فعلی باتری زیستی مقدار زیادی برق تولید نمی‌کند، اما تیم می‌گوید می‌توان با افزودن واحد‌های بیشتر، خروجی را افزایش داد.

چوی می‌گوید که کار بر روی نسخه‌های آینده بر روی شناور کردن آن‌ها روی آب و در صورت آسیب‌دیدگی، قابلیت خود ترمیمی در این مدل بانری باکتریایی است.

این تحقیق در ژورنال منابع قدرت منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین