کد خبر: ۷۷۹۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲

مرعشی: احمدی نژاد می‌خواست مقابل رهبری بایستد، رئیسی این گونه نیست

دبیر کل حزب کارگزاران درباره رایزنی اصلاح طلبان با شورای نگهبان برای حل و فصل مساله رد صلاحیت ها گفت: شورای نگهبان کاره‌ای نیست و تصمیم در جای دیگری گرفته می شود. رایزنی با شورای نگهبان بی فایده است چرا که شورای نگهبان تصمیم گیری نمی کند.
مرعشی: احمدی نژاد می‌خواست مقابل رهبری بایستد، رئیسی این گونه نیست
آفتاب‌‌نیوز :

هم به دولت انتقاد دارد که مذاکرات احیای برجام را دیر آغاز کرده است، هم از اصلاح طلبان و برخی اعتدالیون گلایه دارد چرا از عبدالناصر همتی در انتخابات ۱۴۰۰ حمایت نکردند.

به گزارش قرن نو حسین مرعشی، دبیر کل حزب کارگزاران ، گریزی هم به رایزنی اصلاح طلبان با شورای نگهبان می زند و می گوید:« شورای نگهبان کاره‌ای نیست و تصمیم در جای دیگری گرفته می شود. باید با رهبری وارد رایزنی شویم.»

او با قاطعیت از مجلس دهم حمایت می کند و می گوید:« بزرگترین اشتباه مجلس دهم، رقابت بین آقای لاریجانی و آقای عارف بود. درحالی که می توانست آقای عارف نائب رئیس شود و چند دستگی ایجاد نشود. آقای واعظی نیز اشتباه کرد که فراکسیون مستقلان را تشکیل داد و مجلس را سه فراکسیونی کرد.»

مرعشی پیش بینی می کند عمر دولت رئیسی به ۴ سال نرسد و البته این را هم می گوید که ایران و آمریکا توافق می کنند حتی بدون توافق بر سر خروج سپاه از لیست تروریستی.

خلاصه گفتگوی حسین مرعشی، دبیر کل حزب کارگزاران را بخوانید؛

***************

- نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ از پیش معلوم بود و می دانستیم که آقای رئیسی رئیس جمهور می شود. ایشان سابقه اجرایی نداشت و اساسا برنامه ای ارائه نکرد.

- به دولت نمره ای تعلق نمی گیرد چرا که کاری تا به الآن انجام نداده است. دولت باید در اولین اقدام خود یک لایحه را به مجلس می فرستاد و جلوی کسری بودجه را می گرفت اما در نهایت ما در لایحه بودجه دیدیم که به کسری بودجه اضافه شد. همچنین باید به سرعت مذاکرات احیای برجام را آغاز می کرد. البته دولت به آن می گوید رفع تحریم ها اما ما می گوییم احیای برجام. با این حال، دیدیم که این اقدام بسیار دیر انجام شد. آقای رئیسی سابقه کار اجرایی ندارد و مشخصا دولت تا به الآن کاری انجام نداده است.

- آقای احمدی نژاد سابقه اجرایی داشت که آقای رئیسی ندارد. آقای احمدی نژاد خیلی حواسش جمع است حتی با وجود سیاست های غلطی که دارد. احمدی نژاد وارد بازی خطرناکی شده است. او می خواست با دادن پست مقام به مردم و سپاه آن ها را با خود همراه کند و مقابل رهبری بایستد. او می خواهد شخص اول مملکت شود که آقای رئیسی این گونه نیست.

- من جراحی اقتصادی ندیدم و اسم این اقدام را جراحی اقتصادی نمی گذارم. مردم ۸ سال با تورم ۴۰ درصدی زندگی کردند و حال نمی توان با دادن یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به آنان گفت که باید با تورم ۶۰ درصدی زندگی کنید. چناچه که دولت با حذف ارز ترجیحی، کسری بودجه را افزایش داد.

- ما خیلی دیر به سمت برجام رفتیم و باید زودتر این اتفاق می‌افتاد. اما در آخر توافق می کنند. حتی بدون خروج سپاه.

- ما هیچ راهی جز صندوق رای نمی شناسیم. تنها راه اصلاحات صندوق رای و انتخابات است. شرکت نکردن در انتخابات همانند رد صلاحیت ها دو لبه قیچی هستند که هر کدام از آن ها نباشد می تواند خطرناک باشد. ما در انتخابات ۹۴ مجلس، همراهی مردم را داشتیم و از قبل تلاش و برنامه ریزی کردیم که عواملی مانند تکرار آقای خاتمی در این مورد موثر بود اما در انتخابات ۹۸ برای تفریح در انتخابات شرکت نکردیم.

- گاهی ممکن است شما با کاندیدایی مانند آقای جهانگیری در انتخابات شرکت کنید گاهی هم ممکن است از بازیکنان ذخیره استفاده کنید. کاندیداهای ما در انتخابات ۹۸ بازیکنان ذخیره بودند.

- من یکبار این حرف را زدم و حال تکرارش می کنم، بزرگترین اشتباه مجلس دهم، رقابت بین آقای لاریجانی و آقای عارف بود. درحالی که می توانست آقای عارف نائب رئیس شود و چند دستگی ایجاد نشود. آقای واعظی نیز اشتباه کرد که فراکسیون مستقلان را تشکیل داد و در مجلس ۳ فراکسیون ایجاد شد.

- چه کسی از آقای عارف خواست که نماینده مجلس بشود، ایشان نمی خواستند بیایند اما یک سری عوامل باعث روی کار آمدن ایشان شد. حال آقای لاریجانی کجاست؟ آقای عارف کجاست؟زمانی که آقای هاشمی رد صلاحیت شد، ایشان آمدند و از آقای روحانی حمایت کردند. ایشان خیلی در نظام جمهوری اسلامی ماندگار هستند و حتی در زمان انقلاب برخی فرمان ها و امضاها توسط ایشان انجام می شود. اما یک نقدی که وجود دارد، این است که آقای لاریجانی، آقای جهانگیری، آقای محمد شریعتمداری، آقای محسن هاشمی در انتخابات ۱۴۰۰، رد صلاحیت شدند اما این دوستان چرا نیامدند از آقای همتی حمایت کنند؟ اگر این افراد پای کار می آمدند ممکن بود مانند خرداد ۷۶، نتیجه را به نفع خودمان تمام کنیم.

- ما آدرس غلط به مردم می دهیم. برخی ها می گویند آقای طائب به آقای همتی گفت برو کاندیدا شو. من این موضوع را رد نمی کنم. همان گونه که آقای رئیسی آدم نظام است، آقای همتی نیز آدم همین نظام است.من قبل از انتخابات پیش آقای محقق داماد رفتم که ایشان را برای کاندیداتوری متقاعد کنم، ایشان پاسخ مهمی دادند. آقای محقق داماد گفت که بگذارید همه چیز دست خودشان باشد. وقتی دست خودشان باشد، FATF درست می شود، برجام درست می شود، گشت ارشاد از بین می رود. اما الآن یک سالی هست که از دولت، مجلس و قوه قضائیه دست خودشان است. البته من به این افراد اصولگرا نمی گویم و انقلابی هستند.با این حال هنوز نه FATF درست شده، نه برجام درست شده و سر هر خیابانی یک ماشینی ایستاده به خانم های بد حجاب پیامک می فرستد. موضوع این است که ما آدرس غلط به مردم می دهیم.

- فرایند انتخابات باید از یک سال قبل آغاز شود و ما در انتخابات ۱۴۰۰ زمان را از دست دادیم و در روزهای آخر وارد شدیم. انتخابات مانند یک قطار است و ما در چند روز مانده به انتخابات درباره این که به آقای همتی رای بدهیم یا نه بحث می کردیم. در حالی که باید برای افکار عمومی شرایط را از قبل مهیا کرد.

- آقای روحانی در دو هفته مانده به انتخابات، وارد شد. اما، ما شرایط را از قبل برای آمدن آقای هاشمی آماده کرده بودیم. آقای هاشمی بارها در مصاحبه ها و گفتگوها درباره آن که کاندید می شوند یا خیر صحبت کرده بودند که پس از رد صلاحیت ایشان، آقای روحانی انتخاب شدند. شرایط از قبل آماده بود . آقای خاتمی نیز تقریبا چند وقت یکبار با دانشجویان دیدار و گفتگو داشت.

- شورای نگهبان کاره‌ای نیست و تصمیم در جای دیگری گرفته می شود. رایزنی با شورای نگهبان بی فایده است چرا که شورای نگهبان تصمیم گیری نمی کند. باید با رهبری وارد رایزنی شویم.من معتقد هستم که باید با رهبر انقلاب دیدار داشته باشیم.

- اضافه شدن ناطق نوری جریان سازی نمی شود چرا که این دیدارها بیشتر گعده های آخوندی است. آقای ناطق نوری هم با اطلاع می گویم که آمادگی بازگشت به سیاست را ندارد . آقای خاتمی هم همواره پشت سر جریان اصلاحات حضور دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین