کد خبر: ۷۷۹۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

ایران بیشترین افزایش سالانه تولید نفت جهان را ثبت کرد

ایران - که در جایگاه هشتم قرار دارد - بیشترین افزایش سالانه تولید نفت را به ثبت رسانده است، به گونه‌ای که عرضه آن در سال ۲۰۲۱ با ۱۷.۴ درصد افزایش به ۳ میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه در روز رسید، این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۰ معادل ۳ میلیون و ۸۴ هزار بشکه بوده است.
ایران بیشترین افزایش سالانه تولید نفت جهان را ثبت کرد
آفتاب‌‌نیوز :

ایالات متحده با افزایش کمتر از یک درصدی در تولید نفت خام خود، در فهرست ۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده نفت در سال ۲۰۲۱، همچنان پیشتازی خود را حفظ کرد.

بر اساس بررسی آماری سالانه شرکت نفت بریتانیا BP در ژوئن ۲۰۲۲، فهرست ۱۰ کشور برتر شاهد تغییر قابل توجهی در ترتیب کشور‌ها از نظر تولید نفت طی سال گذشته (۲۰۲۱) نبوده است.

تولید نفت خام در ۴ کشور از فهرست ۱۰ کشور برتر تولیدکننده نفت جهان کاهش یافت و در ۶ کشور به پیشتازی ایران که بیشترین نرخ رشد را در سال گذشته (۲۰۲۱) ثبت کرد، افزایش یافت.

مجموع عرضه نفت توسط ۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده در سال ۲۰۲۱ به حدود ۶۵.۰۴۳ میلیون بشکه در روز رسید که ۷۲.۴ درصد از کل تولید جهانی نفت خام را تشکیل می‌دهد.

در این میان؛ تولید نفت آمریکا در سال گذشته (۲۰۲۱) حدود ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۶.۵۸۵ میلیون بشکه در روز رسید تا جایگاه اول را بدون رقیب به خود اختصاص دهد.

عربستان سعودی و روسیه برای رتبه‌های دوم و سوم فهرست ۱۰ کشور برتر تولیدکننده نفت جهان دست و پنجه نرم می‌کنند، چون تولید آن‌ها در سال ۲۰۲۱ به ترتیب حدود ۱۰.۹۵۴ و ۱۰.۹۴۴ میلیون بشکه در روز بوده است.

بر اساس داده‌های BP، تولید نفت عربستان در سال گذشته (۲۰۲۱) ۰.۸ درصد کاهش یافت، در حالی که تولید نفت روسیه ۲.۶ درصد افزایش یافت.

در عین حال، تولید عراق - که جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده - در سال گذشته (۲۰۲۱) با کاهش ۰.۳ درصدی و تولید امارات - که رتبه هفتم را دارد - با کاهش ۰.۷ درصدی داشته است.

برزیل که در جایگاه ماقبل آخر فهرست ۱۰ کشور برتر تولیدکننده نفت در سال ۲۰۲۱ قرار دارد، پس از کاهش ۱.۴ درصدی تولید نفت خام، بیشترین کاهش را به ثبت رساند.

رتبه بندی کشور‌های تولیدکننده نفت در سال ۲۰۲۱

ایالات متحده: ۱۶.۵۸۵ میلیون بشکه در روز

عربستان سعودی: ۱۰.۹۵۴ میلیون بشکه در روز

روسیه: ۱۰.۹۴۴ میلیون بشکه در روز

کانادا: ۵.۴۲۹ میلیون بشکه در روز

عراق: ۴.۱۰۲ میلیون بشکه در روز

چین: ۳.۹۹۴ میلیون بشکه در روز

امارات: ۳.۶۶۸ میلیون بشکه در روز

ایران: ۳.۶۲۰ میلیون بشکه در روز

برزیل: ۲.۹۸۷ میلیون بشکه در روز

کویت: ۲.۷۶۰ میلیون بشکه در روز

این امر همراه با افزایش تولید جهانی نفت با حدود ۱.۶ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۸۹.۸۷۷ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۸۸.۴۹۴ میلیون بشکه در سال قبل (۲۰۲۰) می‌رسد.

با این حال، تولید جهانی نفت کمتر از سطح قبل از همه‌گیری بود که در سال ۲۰۱۹ به ۹۴.۹۱۴ میلیون بشکه در روز ثبت شده بود.

لازم به ذکر است که ارقام تولید نفت مورد نظارت بریتیش پترولیوم شامل تولید نفت خام، نفت شیل، ماسه‌های نفتی، میعانات گازی و مایعات گاز طبیعی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین