کد خبر: ۷۷۹۲۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷

وزارت صمت: سیمان ارزان شد

به دنبال آنکه چند روز پیش دبیر انجمن سیمان از کاهش قیمت‌ها در بازار سیمان نسبت به هفته‌های گذشته خبر داد، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرد به دلیل فزونی عرضه هفتگی سیمان نسبت به عرضه در بازار، قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی از ۴۳ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است.
وزارت صمت: سیمان ارزان شد
آفتاب‌‌نیوز :

چند روز پیش دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از افزایش عرضه و کاهش قیمت سیمان در بازار خبر داد و گفت: به دنبال شایعه پراکنی کمبود برق واحد‌های سیمانی، قیمت سیمان در بورس کالا و سپس در بازار آزاد با افزایش مواجه شد؛ اما با توافق وزارت نیرو، برق سیمانی‌ها برای تولید پنج میلیون تن در ماه مدیریت شده تامین خواهد شد.

این مدیریت توزیع علاوه بر اینکه می‌توانیم کوره‌ها را مدیریت کنیم تا متوقف نشود نیز می‌توان به میزانی که قابلیت تولید وجود دارد، سیمان تولید کنیم. بر این اساس علاوه بر اینکه تولید بر روی روال افتاد، در بورس کالا نیز، با توجه به افزایش عرضه و معاملات، عرضه و تقاضا متعادل شده که منجر به کاهشی شدن قیمت‌ها شده است. در هفته جاری حدودا ۲۰ الی ۳۰ درصد نسبت به هفته گذشته قیمت‌ها کاهشی شده‌اند.

هر کیسه سیمان ٧٠٠٠ تومان ارزان شد

امروز (چهارشنبه) نیز سیف‌الله امیری- مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت- نیز در این رابطه اعلام کرد: در حالیکه تقاضا برای سیمان ۸۵۰ هزار تن بود، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در بورس کالا عرضه شد. همچنین قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی از ۴۳ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان کاهش یافت. قیمت هر تن سیمان فله نیز امروز از ۸۰۷ هزار تومان به ۵۹۵ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: بنابراین قیمت سیمان به طور کامل کاهش پیدا کرده است. ضمن اینکه با توجه به شرایط موجود، برنامه‌ریزی‌شده تا در هفته‌های آینده سیمان در بورس کالا عرضه شود تا تولیدکنندگان محصولات سیمانی مشکلی پیدا نکنند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ضمن اشاره به خرید سیمان در هفته گذشته از سوی برخی که حاضر شدند با توجه به شرایط، معامله خود را باطل کرده و جریمه آن را به بورس کالا پرداخت کنند، گفت: شرایط پیش آمده برای سیمان، ناشی از عدم کنترل تقاضا و همچنین شایعه قطع برق واحد‌های سیمانی بود که سبب افزایش تقاضای کاذب شد؛ اما خوشبختانه با افزایش عرضه در بورس کالا و کنترل تقاضاها، شاهد کاهش چشمگیر قیمت سیمان بودیم.

امیری ضمن تاکید بر اینکه افرادی که طی هفته‌های گذشته معدل شفافیت آن‌ها برای یک ماهه بورس کالا، ۷۵ تا ۸۰ درصد باشد، می‌توانند خرید کنند در غیر اینصورت سامانه اجازه خرید از بورس کالا به آن‌ها نمی‌دهد، اظهار کرد: همچنین برای فروش‌های سه ماهه آن‌هایی که شفافیتشان ۹۰ درصد باشد، در هفته‌های آینده فاکتورهایشان را ثبت کنند تا بتوانند از بورس کالا خرید کنند.

این مقام مسئول در وزارت صمت با بیان اینکه از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سیمان تقاضا داریم تمامی خرید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، گفت: علاوه بر این آن‌هایی که کدنفت دریافت نکرده‌اند، نسبت به کدنفت اقدام و فاکتور‌های خود را جایگذاری کنند، چرا که در غیر اینصورت در هفته‌های آینده با مشکل خرید سیمان در بورس کالا روبه‌رو خواهند شد.

امیری ضمن اشاره به جلسات مشترک با وزیر صمت، خاطرنشان کرد: در این جلسات دستورالعمل‌هایی نوشته شد که با دستور وزیر صمت اکنون اجرا می‌شود و سبب کاهش قیمت سیمان و ثبات آن شد. در شرایط گذشته دلالان بازار را متشنج و بی‌ثبات می‌کردند، اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه برق کارخانه‌های سیمان از ساعت ۱۲ شب تا هشت صبح بطور کامل وصل است و تولید سیمان به اندازه کافی انجام می‌شود و می‌تواند در بورس کالا عرضه شود، گفت: حدود یک میلیون و ۳۵۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن میزان عرضه را به بورس کالا اعلام کرده‌ایم تا به صورت هفتگی به فروش برسانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین