کد خبر: ۷۷۹۲۷۷
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
نشست دوحه هم تأثیری در از بین رفتن بن‌بست مذاکرات نداشت

پایان مذاکرات دوحه؛ مذاکرات برجامی دوباره شکست خورد؟| مورا: پیشرفتی حاصل نشد

انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام از عدم پیشرفت در مذاکرات دوحه خبر داد. مورا در توییتی نوشت: دو روز مذاکرات فشرده در دوحه درباره برجام. متأسفانه، هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده این مذاکرات نسبت به آن امیدوار بود، به دست نیامده.
پایان مذاکرات دوحه؛ مذاکرات برجامی دوباره شکست خورد؟| مورا: پیشرفتی حاصل نشد
آفتاب‌‌نیوز :

مذاکرات احیای برجام پس از حدود چهار ماه وقفه، دیروز در دوحه، پایتخت قطر، بدون حضور کشورهای ۵+۱ و بین ایران و آمریکا برگزار شد. اما نکته جالب اینکه مقامات ایران و آمریکا به صورت رودرو و مستقیم مذاکره نمی‌کنند بلکه در دو اتاق جداگانه نشسته و نماینده اتحادیه اروپا پیام‌های آنها را رد و بدل می‌کند! 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ اخبار منتشر شده از این مذاکرات تاکنون مثبت نبوده است. خبرگزاری تسنیم در همین خصوص نوشته است: نشست علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قطر که قرار بود هفتم و هشتم تیرماه برگزار شود، به پایان رسید.

این خبرگزاری به‌نقل از منابع آگاه در مذاکرات، مدعی شده است: در جریان این دور از گفتگو‌ها که به‌صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برگزار شد و اتحادیه اروپا نقش میانجی و انتقال‌دهنده پیام را به‌عهده داشت، ایران مجدداً بر لزوم دستیابی به یک توافق پایدار تأکید کرد. آن چیزی که مانع از به نتیجه رسیدن این دور از گفتگو‌ها شده، پافشاری طرف آمریکایی بر متن طرح پیشنهادی خود در وین ۷ است که شامل «تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران» نمی‌شود، در واقع واشنگتن به‌دنبال احیای برجام به‌منظور محدود کردن ایران بدون دستاورد اقتصادی برای کشورمان است. همین مسئله باعث شده است به‌دلیل ضعف دولت بایدن و عدم توانایی در تصمیم‌گیری نهایی، احیای توافق هسته‌ای که صرفاً نیاز به پذیرش خط قرمز ایران در انتفاع اقتصادی از این رویداد از سوی آمریکا دارد، نشست دوحه هم تأثیری در از بین رفتن بن‌بست مذاکراتی نداشته باشد. همین مسئله باعث شده است نماینده ارشد اتحادیه اروپا هم از این رویکرد آمریکا در عدم تلاش برای احیای برجام، انتقاد کند.

در همین حال، سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشته است: شروع این مرحله از مذاکرات با گفتگوی «علی باقری» مذاکره کننده ارشد کشورمان و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کلید خورد. اطلاعات رسیده از اتاق مذاکرات حاکی است؛ در اولین روز، گفتگوها بر سر موضوعات باقی مانده با «رویکردی فنی و با جدیت» دنبال شده است. فضای حاکم بر مذاکرات با تمرکز بر «ابعاد تخصصی» هر یک از گروه‌های مورد گفتگو پیگیری شده است. گرچه انریکه مورا به نمایندگی از اتحادیه اروپا نقش هماهنگ کننده مذاکرات و انتقال دهنده دیدگاه‌های طرف‌های ایرانی و آمریکایی را بر عهده دارد لیکن در مذاکرات شب گذشته صرفا گفتگوها میان او و علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران جریان داشته است. تهران پیشتر اعلام نموده که «هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نخواهد شد» و انریکه مورا پیام‌های طرفین را به یکدیگر انتقال می‌دهد.

این سایت افزوده است: در حالی که موضوعات باقی‌مانده از نظر عددی قابل توجه نیست اما به دلیل تاثیرگذاری مستقیم آن بر شکل‌گیری توافق قوی، پایدار و قابل اتکاء، موجب کُند شدن فرآیند دستیابی به توافق شده است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز گذشته بدون اشاره به موضوعاتی که در دستور کار مذاکرات است اظهار داشت: «خطوط قرمزی که در مذاکرات ترسیم شده در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در کشور مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی است و این موضوعی است که نسل‌های بعدی در مورد آن قضاوت خواهند کرد. جمهوری اسلامی از خطوط قرمز خود به هیچ وجه عبور نخواهد کرد. اگر آمریکا نیت جدی داشته باشد توافق در این دور از مذاکرات در دسترس است.»

در پایان روز اول مذاکرات، هنوز نمی‌توان چشم‌اندازی در خصوص «بازه زمانی گفتگوها» مشخص کرد.

خبرگزاری دولت: گفتگوهای دوحه بر سر موارد باقیمانده ادامه دارد

در همین حال، خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت نوشته است: یک منبع آگاه در مذاکرات دوحه در مورد چگونگی روند مذاکرات و در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر پایان این دور از مذاکرات دوحه گفت: مذاکرات دوحه در روز دوم همچنان ادامه دارد و هنوز به پایان نرسیده است. در این دور از مذاکرات، طرف اروپایی نیز مشغول ایفای نقش خود بوده اما مواردی که بین دو طرف بوده، همچنان در حال پیگیری و گفت‌وگو است.گفت‌وگوها از ابتدا دو روزه طراحی شده بود و این دور از مذاکرات امروز به پایان می‌رسد.

مذاکرات دوحه در فضایی حرفه‌ای درحال برگزاری است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره گزارش منتشر شده مبنی بر پایان مذاکرات اظهار دشت: مذاکرات دو روزه هنوز به انتها نرسیده و عصر امروز نشست دیگری میان باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفتگو‌ها برگزار خواهد شد. گفت‌وگوها در دوحه از ابتدا دو روزه برنامه‌ریزی شده بود و در طول رایزنی‌های دیروز و امروز طرف‌ها در مورد موضوعات باقی‌مانده به تبادل پیشنهادها و دیدگاه‌های خود پرداختند. مذاکرات دو روزه دوحه در فضایی حرفه‌ای و جدی در حال برگزاری است.

مقام امریکایی: ایران مسائل قدیمی که ماه هاست حل شده را مطرح کرد

اکسیوس نوشت: یک مقام ارشد آمریکایی گفت که دور جدید مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای با هدف احیای برجام روز چهارشنبه بدون هیچ پیشرفتی پایان یافت. این گفتگوها ممکن است آخرین فرصت برای طرفین برای دستیابی به توافق است.

یک مقام ارشد امریکایی گفت: ایرانی ها هیچ احساس اضطراری از خود نشان نداده‌اند، مسائل قدیمی را که ماه‌هاست حل و فصل شده را مطرح کردند و حتی مسائل جدیدی را مطرح کرده‌اند که با توافق هسته‌ای 2015 ارتباطی ندارد. اگر طرفی وجود دارد که نیاز به تصمیم گیری دارد، این ایران است.

همچنین خبرنگار وال استریت ژورنال در توئیتی با اشاره به پایان مذاکرات در قطر نوشته است که مذاکرات چندان مثبت نبوده است.

انریکه مورا: متاسفانه پیشرفتی که نسبت به آن امیدوار بودیم، رخ نداد

انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام نیز از عدم پیشرفت در مذاکرات دوحه خبر داد و نوشت: دو روز مذاکرات فشرده در دوحه درباره برجام. متأسفانه، هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده این مذاکرات نسبت به آن امیدوار بود به دست نیامده. ما با فوریت بیشتری به کار برای احیای یک توافق کلیدی برای عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای ادامه خواهیم داد.

تشریح روند مذاکرات دوحه از زبان کنعانی؛ باقری و مورا در تماس خواهند بود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امشب (چهارشنبه) هشتم تیر ماه در توئیتر درباره روند مذاکرات دوحه نوشت: در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت‌وگوهای فشرده‌ای طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با وساطت انریکه مورا در دوحه برگزار شد. نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد. در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
4
73
کاش یک مقدار عزت نفس داشتید و شهامت و رو در رو مذاکره می کردید نه در کشوری عربی که به خلیج فارس میگویند خلیج عربی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
5
80
واقعا مسخره بازی شده عین بچه ها رفتار می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
این بچه بازی چهار و سه سال است که یخه این ملت بدبخت را گرفته.
عجب
|
France
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
5
29
نیاز به گاز باعث شده فعلا کوتاه بیان!
این توافق از توافق قبلی هم شکننده تر و غیر قابل اعتمادتر خواهد بود.
چرا که هیچ یک از مسایل مورد بررسی قرار نگرفته و فقط یک نیاز کوتاه مدت این مساله رو رقم زده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
2
52
مثل بچه ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
5
57
من موندم این مذاکره کننده ارشدبا کدام سوادمیخوادمذاکره کنه اصلا یک کلمه زبان انگلیسی میفهمه؟؟؟؟
پاسخ ها
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
به همون اندازه که آقای ظریف میدونست کافیه...
«اصلا کلمه تعلیق در برجام نیامده»
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
شما با کدام سواد قضاوت میکنی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
5
56
مستقیم مذاکره کنید این کارها در آینده باعث تمسخر قرار می‌گیرد. ۸ سال با عراق جنگ کردید الان بنیاد شهید هر دو با هم همکاری میکنید مسخره بازی در نیاورید و لجبازی جوابی برای شما نداشته است
حسین
|
United States of America
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
3
23
در مذاکره در دقیقه ۹۰ بایستی امتیاز بدی و چیزی دستت رو نگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
4
34
خدایا گمک کن در مذاکره بین ایران و امریکا توافق صورت گیرد و مردم مظلوم ایران از این فلاکت اقتصادی رهایی یابند . آمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
8
35
بابا توافق کنید تا ماهم از این بدبختی ها و گرانی ها رها بشیم اصلن ثروت آمریکا به حدی زیاد هست که بعید میدونم به فکر غارت اموال ایران باشه اخه کشوری که ۳۳درصد ثروت کل جهان رو داره چرا باید به دنبال اشغال کشوری باشه که ۱۴صدم درصد کل دارایی های جهان رو داره پس ما نباید ترس کنیم و یابد بین باشیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
مگه بعد برجام از گرانی رها شدیم؟! ایران از برجام خارج شد یا امریکا؟! یادتون رفته؟ یا مشکل منطقی دارید؟ بعید می دونی به فکر غارت باشه ؟!!! تاریخ خوندی؟! نفت ایران رو انگلیس و آمریکا با کمترین قیمت می بردن یا من ؟!! در ذخایر گاز و نفت چندم جهانیم؟! موقعیت منطقه ای چی؟ این ۳روت رو آمریکا از کجا آورده !!؟؟؟
خداییش اهل مطالعه باشید بعد نظر بدید ....
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
نیاز است یک دوره آمریکا شناسی بگذرانید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
کلی پارامتر اقتصادی وجود داره که میگه اقتصاد آمریکا فروپاشیده و یک قلمش فقط بدهی های خارجی آمریکاست که اگر اون رو که حدودا ۳۰ تریلیون دلار از داشته هاش کم کنی میبینی آمریکا تا الآنم داشته با داشته های کشورهای دیگه زندگی می‌کرده و خودش رو باد می‌کرده و این رو علم اقتصاد میگه نه تخیلات شخصی شما و موضوع بعدی اینکه فقط انباشت ثروت ملاک قدرت در اقتصاد نیست و گردش اونه که مهمه ، گردش در بازار اتفاق میوفته و آمریکا تمامی بازارها اعم از بنادر مهم رو از دست داده در این چند سال اخیر پس آمریکا اتفاقا کفگیرش به ته دیگ خورده و در حال فروپاشیه و شما میتونی وارونه ببینی ولی واقعیتها رو نمیتونی وارونه جلوه بدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
التماس های بایدن رئیس جمهور مفلوک آمریکا در خصوص بنزین را ندیدی و نشنیدی؟
آمریکا خودش در مشکلات اقتصادی داره دست و پا می زنه.
تازه به فرض محال اگر او هم با ما کاری نداشته باشه ما با ظلم او و استکبارش کار داریم و می خواهیم ظالم نباشه
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
5
51
روسیه به اوکراین تجاوز کرده خاکش رو اشغال کرده مردمش رو کشته و میلیونها نفر رو آواره کرده ، خیلی راحت مستقیم مذاکره میکنن بعد ما عین بچه ها پشتمون کردیم بهم و میگیم بهش اینو بگو و ... واقعا متاسفم ... سیاست به معنای تدبیر عاقلانه امور را با خصومت شخصی اشتباه گرفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
آمریکا و غرب به ویتنام عراق افغانستان لیبی و .... تجاوز کرده خاکشون رو اشغال کرده منابعشان رو به غارت برده و میبینیم امروز خیلی راحت هنوز که هنوزه گردن کلفتی میکنی ، واقعا باعث تاسفه که در قرن حاضر و با وجود این همه شعارهای دموکراتیک هنوز که هنوزه گردن کلفتی حاکمه و سیاست به معنای تدبیر عاقلانه امور با زیاده خواهی و گردن کلفتی های شخصی اشتباه گرفته شده و آنهایی که این روشها رو تایید میکنن بویی از آزادی و آزادگی نبردند و برده غربی ها می‌خوان باشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
شهروند جان با روسیه (پوتین) مذاکره نمی کنند ، دستور می گیرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
آمریکا از بمب اتمی استفاده کرده ولی روسیه هنوز استفاده نکرده پس آمریکا در حال حاضر از روسیه بدتر است
فقط خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
0
17
اگر مردم نامحرم نیستند، مفاد برجام را به اطلاع ملت و کارشناسان داخلی برسانید. تا برای همه روش شود، کدام طرف راست می گوید. اغلب مردم گرسنه اند و این موضوع بسیار خطرناک است. زمان شعب ابی طالب ۳ سال بود، الان مردم دهها سال است در تحریم و فشار زندگی می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
0
8
اگر مذاکرات دوران آقای جلیلی رامرور کنید .آن موقع هم جلیل مطلبی را می گفت وادامه جلسه درکشوردیگری ادامه می یافت ونتیجه ای هم نداشت.به قول خانم شرمن نماینده امریکا می گفت آقای جلیلی به جای پرداختن به اصل وماهیت جلسه. بقیه اعضا رانصیحت می کرد.درپایان جلسه هم زمان دیگری رابرای ادامه جلسه درکشور دیگری تعیین می کردند.کار راباید به کاردان وگذار کرد.اگر ظریف همچنان ادامه دهنده مذاکرات می بود چه اتفاق خاصی می افتاد.ایشان مگر ایرانی نبود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
14
1
مذاکره کننده فقط ظریف که فرق تعلیق با لغو رو نمیدونست :))))))
پاسخ ها
واقع بین باشید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
...این همه بدبختی مردم بخاطر تحریم رو نمیبینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
حداقل مثل اینا ...نبود و چار کلمه مستقیم میتونست حرف بزنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
0
14
شاید مستقیم صحبت نکردید این وسط خبرها را درست و صحیح منتقل نکردند زبان انگلیسی هم که درست نمی‌دانید چگونه اطمینان کردید خبرها را وارونه به اتاق کناری ندهند به آمریکایی ها بچه حداقل یک مترجم با پیک بفرست اتاق کناری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
0
19
باید
ملت
اول کاسبان تحريم را سیر کند
سه چهار تا چاه نفت به اسمشان
سند بزنه
تا رضایت بدهند که
تحريم ملت برداَشته
شود ؟؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
0
18
ملت را گذاشتند سرکار به خاطر منافع چند نفر کاسب تحریم که بسیار قدرت هم دارند کمر این مردم را زیر تحریم دارند خرد می کنند شفاف سازی کنید اگر این مردم محرم هستند بگید در مذاکره چه پیشنهاد دادید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
0
21
جناب امیر عبداللهیان! آیندگان در مورد همه رفتار ما قضاوت خواهند کرد، مخصوصا در مورد این فرمایش شما که ایران را مستعمره روس نشان دادید و گفتید که روسیه هم باید از منافع برجام بهره ببرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
برد برد را چه کسی مطرح کرد؟
دیدیم که ظریف و روحانی چنان مذاکره کردند که آمریکا همه را برد. ... آنها که معتقد به برد دشمن بودند و حق او دانستند و الان باید سنگ آنها را از چاه دربیاورند مذاکرکنندگان غیور ما.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
0
18
شما که اینقدر سنگ ملت‌ را به سینه می‌زنید یک نظر سنجی و یا رفراندوم درباره برجام بکنید ببینید مردم راضی هستند برای اینهمه هزینه برای هسته‌ای
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین