کد خبر: ۷۷۹۴۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۸
تحلیل گاردین از نتیجه گفتگوهای جلیلی-سولانا-برنز:

دو هفته برای یک پاسخ صریح: آری یا نه!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین الملل: به ایران دو هفته مهلت داده شده است تا برنامه غنی‌سازی خود را به حالت تعلیق درآورد و یا با انزوای بین‌المللی بیشتری مواجه شود.

پس از یک روز گفت‌وگوی نافرجام در ژنو، تیم شش نفره مذاکره کننده به نماینده ایران اخطار کردند که صبر آنان به پایان رسیده و تنها از ایران توقع شنیدن پاسخ «آری یا نه» به پیشنهادی دارند که پنج هفته پیش به ایران ارائه شد.

براساس این پیشنهاد که از سوی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز حمایت می‌شود، ایران برنامه غنی‌سازی خود را توسعه نخواهد داد و در عوض جامعه جهانی نیز تحریم‌های بیشتری را علیه ایران به تصویب نمی‌رساند. این فاز، شش هفته طول می‌کشد که احتمالا صرف زمان برای تعلیق غنی‌سازی و گفت‌وگوهای بیشتر خواهد شد.

عدم توفیق در دستیابی به توافق احتمالا آغازگر تحریم‌های تازه‌ای از سوی اروپا و سازمان ملل شده، همچنین باعث ایجاد تنش در خلیج‌فارس خواهد شد.

رد این تقاضا از سوی ایران همچنین سبب ایجاد مانع برای مصالحه از سوی ایالات متحده خواهد گشت که نمونه آن را در حضور دیپلمات ارشد این کشور در گفت‌وگوهای ژنو شاهدیم. «ویلیام برنز» پس از سه دهه قطع ارتباط میان ایران و آمریکا برای نخستین‌بار در مذاکرات با ایران حضور یافت.

خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست تیم مذاکره کننده غرب را برعهده دارد، اگر چه روز نخست این گفت‌وگوها را سازنده توصیف کرد با این همه افزود: «ما جوابی را که انتظارش را داشتیم از سوی ایران دریافت نکردیم. با این همه امیدواریم جواب صریحی را در مورد پیشنهادی که پنج هفته پیش به ایران ارائه کردیم طی دو هفته آتی این مذاکرات دریافت نماییم».

سولانا البته تصریح نکرد که در صورتی که پاسخ ایران به این تقاضا مثبت نباشد چه عواقبی رخ خواهد داد، اما از گفت‌وگوهای دیپلمات ها چنین برمی‌آید که در صورت رخ دادن چنین احتمالی، این اجماع در نزد روسای شش کشور بزرگ جهان از جمله روسیه و چین وجود دارد که دور جدیدی از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به تصویب برسد.

یک مقام رسمی در این باره می‌گوید: «این را در آخرین دیدار به شما گفته‌ایم. ما این کار را دوبار نخواهیم کرد. به تهران بروید. شما یک یا دو هفته وقت دارید که به ما جواب صریح «بله یا نه» بدهید.

یک منبع غربی دیگر که در این مذاکرات حضور دارد در این باره می‌گوید: «موجی از ناشکیبایی در میان حضار این گفت‌وگوها وجود دارد که خواهان جواب صریح و روشن آری یا نه هستند».

در کنفرانس خبری که پس از این اجلاس تشکیل شد، رئیس هیات مذاکره کننده ایران، سعید جلیلی از دادن پاسخ صریح درباره پیشنهاد توقف غنی‌سازی احتراز کرد: «ما در این باره ساعت‌ها صحبت کرده‌ایم». 

جلیلی در ادامه گفت: «آنچه برای ما بسیار مهم است داشتن رویکردی سازنده و آوردن آن به پای میز مذاکره است. بعد از آن ما می‌توانیم نگرانی‌های مشترکمان را حل نماییم».

یک مدرک بحث‌برانگیز که در این مذاکرات توسط جلیلی عرضه شد و به رویت خبرنگار «آبزرور» نیز رسید به طور مبهم و ناواضحی درباره همکاری‌های آینده سخن می‌گفت و اشاره مستقیمی به فعالیتهای اتمی ایران نمی‌کرد.

در روزهای آتی اتحادیه اروپا در جهت تایید تحریم‌های تازه‌ای علیه سیستم بانکی تهران پیش خواهد رفت.

این تحریم‌ها احتمالاً توسط دور تازه‌ای از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در ماه سپتامبر دنبال خواهد شد اگرچه روسیه و چین اعلام کرده‌اند که با برخورد رادیکال با ایران موافق نیستند.

آمریکا و بریتانیا همچنین خبر از احتمال توقیف صنعت نفت ایران از جمله ممنوعیت صادرات و واردات فراورده‌های نفتی از ایران و به ایران داده‌اند. همچنین شکست این گفتگوها احتمال پررنگ‌ شدن اوج گرفتن جنگ طلبهای اسرائیل را در عملیاتی پیش دستانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران قوت خواهد بخشید.

منابع رسمی غربی در ژنو می‌گویند مشوقهایی که به نمایندگی از سوی آنها از جمله روسیه و چین و توسط آقای خاویر سولانا به ایران عرضه شده است تلاشهایی است که جلیلی را به سوی تمرکز به پیشنهاد «تعلیق در برابر تعلیق» سوق دهند. 

این دیدار در قصری متعلق به قرن 16 میلادی در شهر ژنو و درهمان اتاقی که سازمان صلیب سرخ جهانی تاسیس شد انجام گرفت. همچنین در این اتاق تاریخی نخستین کنوانسیون نحوه رفتار با مجروحان جنگی در سال 1864 به تصویب رسیده است.

اکنون چه روی می‌دهد؟ آیا این نقطه پایان گفتگوهاست؟

دقیقاً نه. به مذاکره کننده ایران گفته شده است که ایران دو هفته برای تایید یا رد این پیشنهاد فرصت دارد. برای ایران روشن شده است که تنها یک پاسخ «آری» می‌تواند مانع تحریم‌های بیشتر و انزوا گردد.

اگر ایران پاسخ مثبت بدهد چه روی می‌دهد؟

ایران گسترش غنی‌سازی اورانیوم را متوقف می‌نماید که این بدین معناست که ایران 3000 سانتریفوژ جدید را در نیروگاه نطنز با تزریق گاز اورانیوم تجهیز نکرده و سوخت هسته‌ای تولید نمی‌نماید.

اگر ایران پاسخ منفی بدهد چه رخ خواهد داد؟

به احتمال بسیار زیاد تحریم‌های بیشتری علیه ایران تصویب می‌گردد که این شامل بانکها، مسافرت و سرمایه‌های مسئولان ایران خواهد بود. هنوز مشخص نیست که روسیه و چین با تحریم‌های سازمان ملل موافقت خواهند کرد یا خیر.

با اینهمه آنها گفته‌اند که با تحریم‌های بسیار شدید و سنگین موافقت نخواهند کرد. این تحریم‌های سنگین می‌تواند شامل وابستگی ایران به پالایشگاه‌های خارجی برای مصارف سوخت باشد؛ چیزی که بسیار مورد علاقه آمریکا و بریتانیاست.

آیا جنگ اینک محتمل است؟

بله، با اینهمه راه زیادی تا بروز عملیات مخاصمه جویانه داریم. ادامه این مسیر فرصت را برای جنگ‌طلبانی چون «دیک چنی» در واشنگتن گسترده کرده و انگیزه بیشتری به رهبرانی در اسرائیل می‌دهد که اعتقاد دارند تنها عملیات نظامی است که می‌تواند ایران را متوقف نماید. با اینهمه در حال حاضر میانه‌رو‌های آمریکایی در موقعیت برتر قرار دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۰
0
0
آن چيز كه مسلم است اگر جنگي رخ دهد اين مردم هستند كه بايد تاوان پس بدهند . اگر تحريمها بيشتر شود - باز مردم تاوان مي دهند. خانه ها و كاخهاي شما ضد موشك حسابهاي بانكيتان پر تر از اين حرفهاست كه مشكلي برايتان ايجاد شود . بيچاره مردم . ضمنآ مي دانم كه طبق معمول نظر مرا در سايتتان اعلام نمي كنيد.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۰
0
0
و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
مشكل استکبار اين است كه معني "لبيك" را نمي‌‏دانند . ما به خاطر عمل به وظيفه شرعي و حق امت در داشتن دانش هسته‌اي اين همه ترديد و ارعاب مي‌شويم و آنها چنگ و دندان به ما نشان مي‌دهند حق تائيد شده امتي را كه مي‌خواهد از دانش روز بهره‌گيري كند، نمي توان ناديده گرفت. آرمان ها و ارزش های انقلاب و نظام پويا و مترقي جمهوري اسلامي و وجود عنصر گوهر بار و ارزشمند ولايت فقيه بحمدالله به جهان صادر و امروز پیروزی‌های پی در پی نصیب امت در اقضی نقاط جهان می شود. استکبار جهانی پشمشان ريخته هارت و پورت می کنند و نعره مي‌‏زنند. اسلام نياز به زبان وپول بين‌المللي دارد و بايد زبان عربي و پول اسلام يعني دينار را بين‌المللي كنيم.حدود و دیات را با دینار اسلام معرفی کرده اند و دعا را به زبان عربی آورده اند، یعنی این دو مقوله پول و زبان بین المللی شماست. اگر نمی توانیم پول بین المللی اسلامی را احیا کنیم نباید آن را انکار کنیم و بگوییم اسلام پول بین المللی ندارد. اين روز‌ها در مسايل سياسي و بين‌المللي با آزمايش‌هايي روبرو هستيم؛ اميدواريم خداوند به بركت حضرت سيد الشهدا(ع) به ملت ايران توفيق دهد تا از عهده اين آزمايش‌ها به خوبي برآييم.پايان پرونده هسته اى به ظهور حضرت ولى عصر (عج) منجر مى شود حزب فقط حزب علي، رهبر فقط سيد علي.
ناشناس
|
-
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
در جواب این دوست عزیز باید بگویم که اگر دست از فعالیت های
صلح آمیز اتمی خود برداریم و به یک معاهده ذلت بار همانند معاهده پاریس که بخشی از خاک ایران را از ایران جدا کرد تن دهیم
آنوقت می گویید مقامات ایران همانند قاجار ها بی لیاقت بودند و اگر مقاومت کنیم و از حقوق ملت ایران دفاع کنیم جواب مارا
همانطور که در بالا داده اید می دهید.(درود بر نادر شاه کبیر...)
ناشناس
|
-
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
ايا اين منطقي كه ما پس از حدود 20 سال سرمايه گذاري ودادان تاوان بسيار برمسپله انرژي هسته اكنون همه چيز را دو دستي تقديم كنيم .وتازه برسيم به نقطه شروع .ويا اصلا عقب گرد .بله گفتن به طرفهايمان يعني تسليم
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
جالبه ها . نمي دونستم دولتمردن داراي حسابهاي خارجي هستن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بابامن فكر مي كردم اونا هم مثل من فقط تو بانك سر خيابانمان حساب دارند.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
باسلام:
اميدوارم طوري نشه كه در گوشه رينگ تصميم بگيريم
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
واقعا در صورت ادامه تحريم ها واحتمال بروز جنگ تنها فقط وفقط مردم مظلوم ايران ضرر خواهند كرد وبي صدا به قهقرا خواهيم رفت ولي سران خيالي راحت از نظر امنيت اقتصادي وجاني براي خود و خانواده هايشان خواهند داشت
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
علاوه بر جنگ طلبان آمريكايي و اسراييلي متاسفانه مشكل بزرگ ما جنگ طلبان ايراني هستند كه ادامه حيات خود را در برپايي جنگ مي بينند و چون قدرت تامين رفاه و سازندگي و اداره كشور پر شرايط عادي را ندارند و نمي توانند مطالبات انساني شهروندان را تامين نمايند تمايل به جنگ افروزي دارند. حقيقتا انرژي هسته اي از بقاي يك ملت با اهميت تر است؟ و به چه قيمتي بايد آن را به دست آورد؟ اصولا حاصل اين ادعاها چيست؟
جز آن كه شرايط زندگي در ايران روز به روز دشوارتر ميشود و البته كك آقايان نمي گزد. چون تافته جدا بافته اند. همه داراي حساب بانكي پر و پيمان كه اگر جنگ شود هم بهتر از آب گل آلود ماهي مي گيرند. من با نظر دوستمان موافقم كه تاوان سنگين هر نوع اظهار و نظر و عملكرد نابخردانه سردمداران را مردم بيگناه بايد بپردازند. اصلا نمي شود انرژي هسته اي را به رفراندوم بگذارند و در يك انتخابات آزاد ميزان علاقه مردم به داشتن انرژي هسته اي را برآورد كنند؟ افراطيون هم به طالبان در افغانستان بپيوندند و با عمليات انتحاري يك راست به بهشت برين بروند. ما را در اين به زعم خودشان جهنم دنيوي به حال خودمان بگذارند !!!!
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
باتوجه به اينكه امريكا در چند كشور درگير جنگ است وبرايش
منافع اي كه ميخواسته ايجاد نشده وهم نيروهاي نظامي وهم
مردم امريكا از جنگ خسته شده اندواينكه مردم ايران اصولا با هر
تفكري اجازه حمله به غير رانميدهند واز طرفي وسعت ايران زياد
بوده وجنگ براي امريكا بسيار سخت وطولاني خواهند شدواينكه
امريكا بايد در تمام جهان با ايران بجگد واز طرفي روسيه هم براي
امنيت خودش هم كه شده اجازه حمله همه جانبه رابه ايران نميدهد ونيز قدرت نظامي ايران بيشتر از هر زماني ميباشد
واينكه جامعه امريكا بيشرتر از اين توان اقتصادي ندارد كه
هزينه جنگي كه به مراتب سهمگين تر از جنگهاي امروزه خواهدبود
راندارد نتيجه اينكه غعلا ايران ابزار بهتري در دست دارد
ضمن مذاكر واعتمادسازي به هيچ وجه از حق خود كوتاه نيايد
اگر اسراپيل وامريكا توان حمله به ايران راداشتند لحظه اي درنگ نميكردند ما مردم اماده دفا ع ازكشور هستيم
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
با سلام.سرانجام عقلاي نظام تصميم درست يعني همكاري و عدم تقابل با دنيا را برخواهند گزيد فقط بفرماييد اين همه هزينه در سه سال را بايد به حساب چه كسي گذاشت تا لااقل درس عبرت آيندگان باشد.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
مستكبران و زور گويان جهان در محاسبات خود همه چيز را به حساب مي آورند به غير از خداوند خالق اين جهان را همان خدايي كه در زمان رياست جمهوري كارتر باد هاي كويري را مامور در هم شكستن هواپيماهايشان كرد.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
غني سازي اورانيم براي مصرف در كدامين نيروگاه است
نيرو كاه بوشهر را كه تعهد داده ايم سوختش را تا 30 سال از روسها بگيريم وتفاله اش را هم آنها از ايران خارج كنن.!!
قرار بود پاييز پس از سالها تاخير راه اندازي شود باز هم نميشود ؟!
ساخت نيروگاه جديد هم كه حداقل 10 سال اگر كمكمان كنند طول خواهد كشيد پس چرا اين هزينه كمر شكن را مردم بايد بپردازند؟
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
سياست گذاران ما زرنگ تر از اين حرفها هستند كه كار را به جنگ بكشانند غربيها هم هنوز تاوان دو جنگ قبلي را بايد بپردازند بنظر من مذاكرات و كش و قوسها تا زمان بر سر كار آمدن دموكراتها ادامه دارد بعدش هم كه معلومه!
ناشناس
|
-
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
روزنامه افتاب شما چرا از آري بودن يا نبودن آن ذوق زده هستيد شما متنتان را آماده كرديد تا در هر صورت بزنيد اره ؟؟؟؟
خيلي منافقيد
خيلي
ناشناس
|
-
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
براي مردمي كه همه هستي خود را براي حفظ آرمانهاي خود حاضرند قرباني كنند ترسي وجود ندارد . ما شهيد داديم باز هم خواهيم داد وتا آخر خواهيم ايستاد .
ناشناس
|
-
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
ما كه آب از سرمون گذشته. حالا آمريكا و اروپا و ... هر كاري كه مي‌خواهند انجام بدهند.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
ما را از چه مي ترسانيد .ما هماني هستيم كه جلوي خمپاره و توپ تانك ايستاديم در زماني كه اقازاده ها در جاده كرج با پول اين مردم حال مي كردند
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
آقا خبر از ديپلماسي ايراني ندزديد بسه خراب كريدن اين آفتابو
==================================
آفتاب: !!!!؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
سلام در تحليل هاي سياسي جاي مكر خدا در برابر مكر دشمنان ناديده گرفته ميشود . خلاصه كلام آنكه ما انجام تكليف مكنيم وتكليف ما ايستادگي در مقابل ظالم است ، بقيه امور به خدا وا گذار ميشود.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۸۷/۰۴/۳۱
0
0
عجب نظرات عجيبي مي دهيد ملت ! آفتاب اين متن را خودش ننوشته بلكه ابتداي امر گفته كه نقل مطلب است پس منافق چيست كه گفتيد ؟ واقعيت اين است كه بايد تلاش كنيم انتخابي انجام دهيم كه بيشتري بهره برداري را ازان داشته باشيم ... سياست با غرور متناقض است > هرجا منافع ايجاب كند و پاي حفظ نظام و كشور باشد خود آقا انقدر باهوش هستند كه تشخيص درست بدهند و ما هم آماده قبول تصميم ايشان هستيم ... يادتان باشد كه در جنگ هم ما به فرمايش امام جنگيديم و به فرمايش آقا صلح كرديم الان هم همان است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین