کد خبر: ۷۷۹۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
کاهش محسوس دما در برخی استان ها

هواشناسی ۱۴۰۱/۰۵/۱۰؛ هشدار طوفان گردوخاک در ۸ استان

سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به وقوع طوفان گردوخاک در ۸ استان و خطرات ناشی از آن از کاهش محسوس دما در استان‌های نوار شمالی و نیمه شرقی کشور خبر داد.
هواشناسی ۱۴۰۱/۰۵/۱۰؛ هشدار طوفان گردوخاک در ۸ استان
آفتاب‌‌نیوز :

مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی تا روز دوشنبه در شرق کشور وزش باد شدید و گردوخاک پدیده غالب است. در سه روز آینده در استان‌های خوزستان، ایلام و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

از روز یکشنبه کاهش محسوس دما در استان‌های واقع در نوار شمالی و نیمه شرقی کشور روی می‌دهد. در بعدازظهر شنبه و روز یکشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل بارندگی، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود و دریای خزر در این مدت مواج خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی گاهی گردوخاک پیش‌بینی شده است. همچنین طی ۵ روز آینده خلیج‌فارس و دریای عمان مواج هستند.

*توصیف سامانه: افزایش سرعت باد

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۱

زمان پایان: یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۲

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج ۱ الی ۱.۵ متر

منطقه اثر: منطقه شمال و مرکزی خلیج فارس و استان‌های بوشهر و خوزستان و غرب استان هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تور‌های صیادی، خسارت به قایق و شناور‌های کوچک.

توصیه: احتیاط در شنا، احتیاط در تردد‌های دریایی بویژه تردد با شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط فعالان دریایی.

* توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید (در نیمه شرقی در اواخر شب و صبح)، خیزش گردوخاک، در مناطق مستعد طوفان گردوخاک و در بستر رودخانه‌های خشک شده طوفان شن

منطقه اثر:

پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۰۹: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی و نیمه جنوبی خراسان رضوی، نوار شرقی سمنان، شمال شرق کرمان.

جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۱۰: خراسان جنوبی، نیمه جنوبی و نوار شرقی خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، نیمه غربی خوزستان و نوار غربی ایلام.

شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۱: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان رضوی، نیمه شرقی سمنان، شمال شرق اصفهان، نیمه غربی خوزستان و غرب ایلام.

اثر مخاطره: کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان کهنسال و نهال‌ها، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال آسیب به صنایع حساس به گردوخاک.

توصیه: اجتناب از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، مستحکم کردن سازه‌های موقت، استفاده از بادگیر و قیم در باغات، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین