کد خبر: ۷۷۹۴۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

بورل: توافق برجام باید در اسرع وقت منعقد شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ریسک عدم حصول توافق با ایران گفت باید احیای برجام هرچه سریعتر انجام شود.
بورل: توافق برجام باید در اسرع وقت منعقد شود
آفتاب‌‌نیوز :


«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پیامی توییتری مدعی شد احتمال دارد طرف‌های برجامی با ریسک عدم حصول توافق روبه‌رو شوند و خواستار منعقد شدن هرچه سریعتر توافق شد.

بورل در این پیام نوشت: «پس از بیش از یک سال مذاکره، ریسک عدم رسیدن به خط پایان را داریم. ما باید در اسرع وقت توافق را منعقد کنیم و به اجرای کامل برجام بازگردیم.»

او در بخش بعدی پیام ارجاعی به سخنان نماینده‌اش در شورای امنیت سازمان ملل داد.

«اولوف اسکوگ» نماینده بورل در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل به عنوان جانشین او سخنانی درباره برجام و رویکرد بورل به این توافق مطرح کرد.

اسکوگ در ابتدا با بیان آن‌که به جای بورل در این نشست شرکت می‌کند، از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، قدردانی کرد و گفت: «تمایل دارم از آنتونیو گوترش و رزماری دی کارلو و تیم آن‌ها در دبیرخانه به دلیل تعهد و پشتکار در کارشان در رابطه با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و به ویژه گزارش تهیه شده برای بحث امروز تشکر کنم. از زمان آخرین گزارش اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ همه شرکت‌کنندگان برجام و آمریکا به مذاکرات فشرده خود در وین برای بازگرداندن برجام ادامه دادند.»

نماینده بورل ادامه داد: «این مذاکرات بیش از یک سال پیش در آوریل ۲۰۲۱ آغاز شد. تا ماه مارس امسال، متنی از چالش‌های سخت را در دست داشتیم و فقط تعداد کمی از موضوعات در آن حل نشده باقی مانده بود، این متن اقدامات لازم برای بازگشت به برجام را شرح می‌داد. مذاکرات در ۱۱ مارس به دلیل عوامل خارجی متوقف شد و به ایران و آمریکا این فرصت داده شد تا آخرین مسائل دوجانبه باقی مانده را بررسی کنند. برای این منظور، تلاش‌های اتحادیه اروپا برای میانجی‌گری برای توافق و بازگرداندن برجام ادامه یافت.»

او در ادامه بدون اشاره به بدعهدی‌های کشور‌های اروپایی درباره برجام، مدعی شد: «اتحادیه اروپا به بازگرداندن برجام متعهد است. اما ضروری است که پس از بیش از یک سال مذاکره و با توجه به مسیر نگران‌کننده هسته‌ای ایران و همچنین ادامه تحریم‌های جدید آمریکا، این توافق را در اسرع وقت منعقد کرده و به اجرای کامل برجام ادامه دهیم. این برای اروپا، ایران، منطقه و همچنین برای کل جهان که اکنون بیش از هر زمان دیگری به امنیت و ثبات نیاز دارد، مهم است.»

نماینده مسئول سیاست خارجی اروپا افزود: «از دیدگاه هماهنگ‌کننده این مذاکرات، پس از بیش از یک سال مذاکرات فشرده چندجانبه، ما معتقدیم که توافق خوبی برای بازگرداندن برجام روی میز داریم. این یک توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست، بلکه برای رسیدن به تعادل ظریف کنونی در متن، باید همه شرکت‌کنندگان برجام و آمریکا انتخاب‌های سیاسی بسیار سختی انجام می‌دادند. این معامله اکنون تقریباً نهایی شده است، اما نگرانیم که نتوانیم آن را نهایی کنیم، اما پیام ما این است که از این فرصت استفاده کنید و بر اساس متنی که روی میز است، معامله را به نتیجه برسانید. زمان غلبه بر آخرین مسائل باقی‌مانده، انعقاد توافق و بازگرداندن کامل برجام اکنون فرا رسیده است.»

اسکوگ در بخشی دیگر از سخنانش مدعی شد: «تحولات هسته‌ای ایران به‌ویژه درباره تداوم انباشت اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد و ۶۰ درصد و نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر و بیشتر، نگرانی جدی ما است. البته ما کاملاً اذعان داریم که ایران پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه با پیامد‌های اقتصادی بسیار جدی و منفی مواجه شده است و ما عمیقاً متأسفیم. ما همچنین از همه اعضای شورای امنیت می‌خواهیم از اقدامات و اظهاراتی که تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث تشدید تحرکات نظامی در منطقه و فراتر از آن شود، خودداری کنند.»

در انتها نماینده جوزپ بورل مدعی شد اتحادیه اروپا کاملاً متعهد به دیپلماسی چندجانبه است و افزود: «دیپلماسی که برای چندین دهه موفق بوده است، تنها راه است. ما منافع مشترکی در اجرای برجام، به ویژه در فضای بین‌المللی کنونی داریم. اجازه دهید این کار را با هم انجام دهیم، و اجازه دهید ما آن را به سرعت انجام دهیم.»

این در حالی است که مقام‌های کشور‌های مختلف در نشست عصر امروز (پنجشنبه) در شورای امنیت سازمان ملل ادعا‌های جدیدی درباره ایران و اقدامات کشورمان در راستای مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها مطرح کرده‌اند.

البته پیش از این نشست تروئیکای اروپایی بیانیه‌ای منتشر کرده و مدعی شدند روند احیای برجام از ماه مارس دوباره از سرگرفته شد، اما ایران از این فرصت استفاده نکرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین