کد خبر: ۷۷۹۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
شی جینپینگ: رویکرد "یک کشور، دو نظام" کارآمد است

حاکم جدید هنگ‌کنگ سوگند یاد کرد

رئیس جمهور چین در اظهاراتی در جریان سفرش به هنگ کنگ تاکید کرد که رویکرد "یک کشور، دو نظام" که از سوی پکن در قبال هنگ کنگ اعمال شده کارآمد است.
حاکم جدید هنگ‌کنگ سوگند یاد کرد
آفتاب‌‌نیوز :

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در یک سخنرانی در ضمن سفرش به هنگ کنگ طی امروز جمعه در حالی که ناظر بر اجرای جشن‌های بیست و پنجمین سالگرد واگذاری حاکمیت این دولتشهر از انگلیس به چین بود، تاکید کرد که دموکراسی شکوفا شده است.

به گزارش روزنامه گاردین، رئیس‌جمهور چین بعد از حضور در مراسم تحلیف جان لی، رئیس اجرایی جدید هنگ کنگ، طی یک مراسم رسمی در امروز جمعه، چشم‌انداز خود را در قبال این دولتشهر و مدیران آن بیان کرد.

شی جینپینگ که دست به اولین سفر خود به خارج از سرزمین اصلی چین از زمان شروع همه‌گیری کرونا زده، قول داد که رویکرد "یک کشور، دو نظام" - یک مدل حکومتی که بر اساس آن وعده برخورداری هنگ‌کنگ از سطحی از خودمختاری و آزادی‌ها برای مدت ۵۰ سال داده شد - دوام خواهد آورد.

شی جینپینگ در سخنرانی‌اش با اشاره به این رویکرد گفت: در قبال این نوع نظام خوب، دلیلی برای تغییر آن وجود ندارد، باید برای درازمدت حفظ شود.

او خاطر نشان کرد: "پس از آشوب‌های زیاد، مردم این درس دردناک را آموختند که هنگ‌کنگ نمی‌تواند بی‌نظم باشد و بی نظمی را تحمل کند."

رئیس جمهور چین در جریان این سخنرانی که رسانه‌های دولتی چین آن را یک "سخنرانی مهم" توصیف کردند، از شهروندان هنگ کنگ خواست تا در "احیای بزرگ نژاد چینی" مشارکت کنند و تاکید کرد که پکن همیشه "به نفع هنگ کنگ" عمل کرده است.

در عین حال، لی رئیس اجرایی جدید هنگ کنگ که یک وزیر امنیتی سابق این دولتشهر بوده، در یک سخنرانی جداگانه اعتراضات چند وقت پیش در هنگ کنگ را چالشهایی که این شهر توانسته بر آنها غلبه کند توصیف کرد. این در حالی است که شی جینپینگ گفت که اعمال قانون امنیت ملی و نظام انتخاباتی اصلاح شده "فقط میهن پرستان" از حقوق دموکراتیک مردم هنگ کنگ محافظت کرده است.

در این مراسم ادای سوگند، همه مقامات از جمله شی جینپینگ ماسک به صورت زده و حداقل یک متر از هم فاصله داشتند و با یکدیگر دست ندادند. شی جینپینگ بعدازظهر امروز پس از کمتر از ۲۴ ساعت اقامت در هنگ کنگ به سرزمین اصلی چین باز می گردد.

قبل از شروع این مراسم برخوردار از تدابیر فراوان، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفتند که پکن در رعایت رویکرد "یک کشور، دو نظام" به عنوان رویکرد حاصل از توافقی که به حاکمیت استعماری انگلیس بر هنگ کنگ در سال ۱۹۹۷ پایان داد، شکست خورده است.

جانسون با تعهد به این که کشورش از هنگ‌کنگ "چشم پوشی" نمی کند بیان داشت: این وضعیت امور، وضعیتی است که هم حقوق و آزادی‌های هنگ‌کنگی‌ها و هم پیشرفت و رفاه مستمر خانه آنها را تهدید می‌کند."

همچنین بلینکن گفت، امروز جمعه قرار بوده به عنوان وسط راه دوره ۵۰ ساله خودمختاری وعده داده شده تحت رویکرد یک کشور، دو نظام باشد، "اما اکنون آشکار است که مقامات هنگ کنگ و پکن دیگر مشارکت دموکراتیک، آزادی های اساسی و رسانه های مستقل را جزئی از این چشم انداز نمی دانند."

بلینکن اظهار کرد: "مقامات اپوزیسیون را زندانی کرده اند، به سازمان های رسانه ای مستقل حمله کردند، نهادهای دموکراتیک را تضعیف کردند، انتخابات را به تعویق انداختند. آنها همه این کارها را انجام داده اند تا هنگ کنگی ها را از آنچه به آنها وعده داده شده محروم کنند."

او با بیان اینکه قانون امنیتی سختگیرانه ای که در سال ۲۰۲۰ توسط پکن بر هنگ کنگ اعمال شد منجر به "تضعیف خودمختاری" آن شد، گفت: "ما برای همبستگی کنار مردم هنگ کنگ ایستاده ایم و درخواست‌های آنها را برای بازگرداندن آزادی‌های وعده داده شده برای آنها تقویت می کنیم."

رویدادهای مربوط به این سالگرد تحویل با یک مراسم کوتاه برافراشتن پرچم در مرکز همایشها و نمایشگاه‌های هنگ کنگ، محلی که توسط موانع پلیسی بزرگ احاطه شده بود، آغاز شد. پیش از آن، تعدادی از فعالان هنگ کنگی در خارج از محل برگزاری مراسم تجمع کرده بودند اما پلیس امنیت ملی هنگ کنگ به آنها هشدار داده بود که امسال اعتراض نکنند. تدابیر امنیتی نیز در زمان برگزاری این مراسم در سطح شهر شدید بود.

در طی این مراسم تحلیف، هم شی جینپینگ و هم لی بر لزوم جذب سرمایه های خارجی برای هنگ کنگ تاکید کردند.

روز پنجشنبه، شی جینپینگ به جمعیتی منتخب در هنگ کنگ گفت که این منطقه "از خاکستر برخاسته است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین