کد خبر: ۷۷۹۵۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۳
آماده باش کامل نیروهای امدادی در استان هرمزگان

زلزله‌های شدید ۶.۱ ریشتری در هرمزگان| تاکنون ۵ کشته و ۸۴ نفر مصدوم شدند

زلزله ۶.۱ ریشتری در غرب هرمزگان سبب وارد شدن خساراتی به مردم شده است. بعد از آن نیز دو زمین‌لرزه با شدت ۶.۱ و ۶.۳ ریشتر استان هرمزگان را لرزاند. تاکنون ۵ نفر کشته (سه زن و دو مرد) و ۸۴ تن مصدوم شدند. ۱۲ نفر نیز در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.
زلزله‌های شدید ۶.۱ ریشتری در هرمزگان| تاکنون ۵ کشته و ۸۴ نفر مصدوم شدند
آفتاب‌‌نیوز :

زلزله ۶.۱ ریشتری بامداد امروز شنبه حوالی ساعت ۲:۰۲ منطقه مهران را در مرز میان بندرخمیر و خلیج فارس و شهرستان بندرلنگه لرزاند. این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد. بعد از آن نیز دو زمین‌لرزه بزرگ با شدت ۶.۱ و ۶.۳ ریشتر استان هرمزگان را لرزاند.

** از مناطق زلزله زده خبر می‌رسد که ریزش کوه در مناطق مختلفی از محور بندرخمیر به بندرلنگه رخ داده است.

** همچنین گزارش شده که زلزله بدلیل شدت بالا باعث خساراتی به منازل مردم روستایی شده، اما ارزیابی دقیق میزان خسارات نیازمند زمان بیشتری است.

** به گفته مدیرکل هلال احمر هرمزگان، ۴ تیم ارزیاب به منطقه اعزام و به دیگر واحد‌های امدادی هلال احمر نیز اعلام آماده باش شده است.

** شدت زلزله به حدی بود که در بندرعباس، میناب، رودان و حتی تا راس الخمیه امارات نیز احساس شده است.

۳ نفر کشته و ۱۹ تن زخمی شدند

فواد مراد زاده فرماندار بندرلنگه بامداد امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای از زخمی شدن چندین نفر در اثر زلزله در روستای سایه خوش خبر داد.

همچنین محمد بیانبانرو، عضو شورای اسلامی روستای سایه خوش نیز تأیید کرد که ۳ نفر جانباخته از زیر آوار در این روستا خارج شده است.

در روستای سایه خوش ۱۹ نفر اکنون زخمی منتظر انتقال توسط تیم‌های امدادی هستند.

برق در چندین روستای کانونی زلزله هنوز قطع است و اولین گروه‌های امدادی به منطقه رسیده‌اند.

مهدی ولیپور، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به ایسنا گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته تاکنون سه تن در پی وقوع زمین لرزه جان خود را از دست داده‌اند. بررسی های برای مشخص شدن سایر خسارت های جانی و مالی این زمین لرزه ادامه دارد.

وی همچنین از آماده‌باش هلال احمر استان‌های بوشهر، کرمان، فارس و سیستان و بلوچستانبه عنوان استان‌های معین خبر داد و گفت: تاکنون نیازی به کمک از استان‌های معین نشده اما این استان‌ها به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

به گفته رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر براساس گزارش تیم‌های ارزیاب، تعداد قابل توجهی از منازل در روستای سایه خوش از توابع شهرستان بندرلنگه تخریب شده است.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز مرگ سه تن در این زلزله را تاکنون تایید کرد و از مصدومیت ۱۹تن دیگر تا به این لحظه خبر داد. او گفت: جمعیتی که در حلقه اصلی زمین لرزه تحت تاثیر هستند حدود ٣ هزار و ۵٠٠ نفر هستند. متاسفانه تاکنون سه تن جان خود را ازدست داده و ۱۹ تن نیز مصدوم شدند که حال دو نفر از آنان وخیم گزارش شده است.

خالدی افزود: همچنین ممکن است در برخی از محورهای جاده‌ای شاهد بسته شدن راه باشیم و گفته می‌شود که منطقه سایه خوش نیز برق ندارد. اورژانس بندرعباس در آماده‌باش کامل است و رییس اورژانس بندرعباس به سمت محل وقوع زمین لرزه حرکت کرده است. تمام استعداد وزارت بهداشت برای بررسی وضعیت این زمین لرزه و رسیدگی به مصدومان احتمالی به کار گرفته خواهد شد.

زلزله‌های شدید ۶.۱ ریشتری در هرمزگان| تاکنون ۵ کشته و ۲۰ نفر مصدوم شدند

اعلام آمادگی سپاه برای امدادرسانی

به نوشته فارس، سردار علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه گفت: امکانات و تجهیزات منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در بندرلنگه آماده خدمات رسانی به مردم مناطق زلزله زده بخش مهران این شهرستان است. واحد‌های مهندسی این نیرو نیز در آماده باش هستند تا در صورت نیاز دستگاه‌های مرتبط پای کار امدادرسانی بیایند.

همچنین سردار اباذر سالاری فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان نیز از اعزام نیرو‌های امدادی بسیج و سپاه به مناطق خسارت دیده زلزله هرمزگان خبر داد.

آماده باش کامل بیمارستان‌ها و هلال احمر هرمزگان

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به منطقه سایه‌خوش و سایر روستا‌های اطراف بندرلنگه اعزام شده‌اند. تمامی نیرو‌های اورژانس و کادر درمان در حالت آماده‌باش بوده و جلسه اضطراری مدیریت درمان تشکیل شده است. تمام بیمارستان‌های استان هم در آماده‌باش کامل هستند.

همچنین بنابر اعلام شبکه بهداشت و درمان بندرعباس، ۶ آمبولانس نیز به همراه امکانات کامل خدمات اورژانس از بندرعباس به بخش مهران اعزام شده است.

مجید سلحشور مدیرکل هلال احمر هرمزگان نیز بامداد امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: ۴ تیم ارزیاب در منطقه حضور دارند و شدت زلزله بیشتر در منطقه سایه خوش، کنخ، دژگان، چاه احمد و ... بوده است. تمام نیرو‌های جمعیت هلال احمر به حالت آماده باش درآمده‌اند.

وقوع ۱۱ پس لرزه تاکنون

گزارش مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران حاکی از آن است که تاکنون ۱۱ پس لرزه این مناطق را لرزانده است.

محمدحسن نامی در گفت‌وگو با ایسنا، دراین‌باره گفت: برابر اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله‌ای به بزرگی۶.۱ ریشتر در ساعت ۲:۰۲ بامداد امروز حوالی بندرخمیر در مرز خلیج فارس و هرمزگان را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داده است.

وی با بیان اینکه کانون این زلزله در۳۴ کیلومتری بندر خمیر بوده است، گفت: همچنین کانون زلزله۴۱ کیلومتر تا شهرستان کنگ و۴۸ کیلومتر تا بندر لنگه فاصله دارد و در نقاط مختلفی از احساس شده است. همچین این محل ۱۰۷ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد.

نامی ادامه داد: در پی وقوع این زلزله تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی به حالت آماده باش درآمده و تیم‌های ارزیاب از سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها و ... نیز به مناطق متاثر از حادثه اعزام شده‌اند و گزارش بررسی‌های آنان به زودی اعلام خواهد شد.

زلزله‌ ۶.۱ ریشتری مجدد

زلزله‌ای با شدت ۶.۱ ریشتر برای بار دوم هرمزگان را لرزاند.

این زلزله ساعت ۳:۵۴ در حوالی کنگ استان هرمزگان رخ داده است.

این زلزله ۶.۱ ریشتری مجدد، علاوه بر بیش از ۱۲ زمین لرزه بالای ۳ و ۴ ریشتر است که از زمان زمین لرزه ۶.۱ ریشتری اول هرمزگان را لرزاند.

زلزله‌ ۶.۳ ریشتری

زلزله‌ای با شدت ۶.۳ ریشتر استان هرمزگان را لرزاند. آخرین زمین‌لرزه‌های ثبت شده در استان در ساعت ۳:۵۴ و ۳:۵۵ بامداد به ترتیب با شدت‌های ۶.۱ و ۶.۳ ریشتر به وقوع پیوسته است.

ورود نیروهای امدادی به سایه‌خوش

نیرو‌های امدادی خود را به سایه خوش رسانده‌اند و شماری خودروی امدادی دیگر نیز از جمله چندین آمبولانس از ساعت ۳:۳۰ وارد منطقه بخش مهران شده‌اند.

جست‌وجوی خانه به خانه نیز برای بررسی وضعیت زلزله‌زدگان جریان دارد.

بیش از ۲۰ زخمی نیز تاکنون به منطقه امن منتقل شده‌اند و سه دستگاه آمبولانس نیز در ورودی سایه خوش مستقر شده‌اند.

شدت زلزله سبب تخریب شدید منازل مردم شده است.

روستاهای چاه احمد، دژگان، سایه خوش، کنخ و چاه دراز نیز از این زلزله بشدت آسیب دیده‌اند و خانواده در جست‌وجوی اقوام و آشنایان خویش هستند.

استاندار هرمزگان راهی مناطق زلزله زده شد

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان به منظور ارزیابی دقیق از میزان خسارات و بررسی میدانی نحوه عملیات امداد و نجات راهی مناطق زلزله‌زده شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به تعداد زلزله‌ها امشب با کمک هلال احمر کمپ‌های اضطراری در بندرعباس و سایر مناطق زلزله‌زده دایر خواهد شد؛ مکان آنها به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

دوستی از مردم درخواست کرد ضمن حفظ آرامش خود، از تردد در مسیر مناطق زلزله زده پرهیز کنند و فعلا به این مناطق سفر نکنند.

ادارات استان تعطیل شد/ کنکور برگزار می شود

مدیرکل بازرسی استان هرمزگان گفت: بنابر مصوبه ستاد بحران، تمامی ادارات استان به جز مجموعه‌های خدمت‌رسان، روز شنبه تعطیل هستند.

وی همچنین اعلام کرد که کنکور در زمان مقرر برگزار می شود.

احتمال افزایش مصدومان

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه EOC وزارت بهداشت درپی این زلزله فعال شده است، گفت: احتمال افزایش مصدومان این زلزله وجود دارد و برابر آنچه که فرماندار بندرلنگه خبر داده است ساختار خانه‌ها بسیار آسیب دیده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور افزود: آمبولانس‌هایی از استان‌های فارس و بوشهر در حال اعزام به محل هستند و سعی می‌کنیم که لجستیک اعزامی اورژانس و تیم‌های درمانی به شکلی باشند که در بندرعباس مشکل و کمبودی ایجاد نشود.تمام تلاشمان بر این است که شبکه‌ای را ایجاد کنیم تا مصدومان زودتر به بیمارستان برسند.

مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر نیز از اعزام تیم آنست یا همان سگ‌های جستجو و نجات هلال احمر به مناطق متاثر از زلزله خبر داد و گفت: همچنین ۱۲ خودروی عملیاتی شامل چهار دستگاه آمبولانس، چهار دستگاه خودروی نجات و چهار دستگاه خودرو تخصصی امدادی، یک فروند بالگرد و ۵۰ نیروی امدادی عملیاتی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان اعزام شده‌اند.

افزایش آمار جانباختگان به ۴ نفر

فواد مرادزاده، فرماندار شهرستان بندرلنگه از جان باختن یک نفر دیگر در زلزله های بامداد امروز هرمزگان خبر داد و گفت: تعداد جان‌باختگان به ۴ نفر رسیده است.

وی افزود: این جان‌باختگان همگی در زلزله اول جان خود را از دست داده‌اند و در دو زمین لرزله شدید بعدی به علت بیرون آمدن مردم از منازل به کسی آسیب نرسید.

۵ کشته تاکنون

تعداد فوتی‌های زمین‌لرزه‌های هرمزگان به ۵ نفر افزایش یافت. ۱۲ نفر نیز در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

افزایش شمار مصدومان به ۲۰ تن

همچین جمعیت هلال احمر نیز در گزارشی که از ارزیابی اولیه مناطق زلزله زده منتشر کرد، اعلام کرد که ۲۰ تن درپی این زمین‌لرزه تاکنون مصدوم شده‌اند.

جعفر میعادفر، رییس اورژانس کشور برای نظارت بر روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان راهی بندرعباس شده است. میعادفر پیش از عزیمت به فرودگاه گفته بود که اورژانس کشور تمامی بیمارستان‌های منطقه را به حالت آماده باش درآمده و بالگرد‌های اورژانس نیز در کنار آمبولانس‌ها در آماده باش قرار دارند.

او همچنین در ضمن تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان هرمزگان گفت: در همان لحظات اولیه وقوع زلزله دانشگاه علوم پزشکی در استان هرمزکگان در آماده‌باش قرار گرفت و به همه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی نیز اعلام آماده‌باش شد. آمبولانس‌های اورژانس در اولین فرصت به محل حادثه رسیدند و برابر گزارشی که تا ساعت ۵:١٠ بامداد دریافت کردیم، حدود هفت دستگاه آمبولانس در منطقه سایه خوش حضور داشته و در حال خدمت رسانی‌اند. همچنین از بندر عباس و شیراز اتوبوس آمبولانس و اتوبوس‌آمبولانس به محل اعزام شدند.

میعادفر گفت: اتوبوس آمبولانس‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی لار، فسا و جهرم نیز به محل اعزام شده است و بالگرد‌هایی از شیراز و بندرعباس نیز آماده پرواز هستند تا به محض طلوع افتاب به محل اعزام شوند. بر اساس آماری که تا کنون در دست است حدود ٢٠ نفر مصدوم شدند که به بیمارستان‌ها اعزام شدند. خدمات نیز در حال انجام است و بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم‌پزشکی اطراف نیز در حال آماده‌باش کامل هستند تا در صورتی که نیاز باشد بیماران به این بیمارستان‌ها منتقل و اقدامات لازم انجام شود.

 پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نیز با ابلاغ پیام‌هایی جداگانه به تمامی رده‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر و استان هرمزگان بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و نیرو‌های جمعیت هلال احمر جهت امدادرسانی به متاثرین از وقوع زمین‌لرزه در استان هرمزگان تاکید و تداوم عملیات امداد و نجات تا برگشت آرامش به مناطق زلزله زده و پوشش امدادی و حمایتی از آسیب دیدگان را ضروری دانست.

ارزیابی بیش از ۲۰ منطقه شهری و روستایی از سوی هلال احمر

مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر نیز گفت: تاکنون ۲۳ منطقه شهری و روستایی کانون زلزله مورد ارزیابی قرار گرفته که شدت آسیب در روستا‌های سایه خوش، دژگان، کوشک، حشم حود تایید شده و بررسی‌ها نیز همچنان ادامه دارد. همچنین برای رفاه حال شهروندان بندرعباسی کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه ۲۰ هزار نفری خلیج فارس در حال برپایی است.

مصدومان ۳۹ نفر شدند

۶:۱۲ - خالدی همچنین جزئیات بیشتری از امدادرسانی به مصدومان را تشریح کرد و از افزایش مصدومان به ۳۹ تن خبر داد. او گفت: بر اساس آمار تازه این حادثه تاکنون پنج جان‌باخته و ٣٩ مصدوم داشته است. از میان جانباختگان سه تن در محل و دو تن در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ١٧ مصدوم نیز به صورت سرپایی درمان شده و ٢٢ نفر نیز بستری شده‌اند.

۱۹ پس‌لرزه در هرمزگان

برابر گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران منتشر کرده تا کنون ۱۹ پس لزره هرمزگان را لرزانده است که بزرگترین آنها ۶.۱ و ۵.۹ ریشتر بزرگی داشتند اما عمق وقوع آنها به ترتیب در ۲۶ و ۲۸ کیلومتری از عمق زمین بوده است.

اعزام بالگرد به کانون زلزله هرمزگان

حسین فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: شمار فوتی‌های زلزله سایه خوش به ۵ تن رسید.۳۹ نفر نیز مصدوم تاکنون داشته‌ایم که ۱۷ نفر از آنان پس از دریافت خدمات ترخیص و ۲۲ نفر هنوز بستری هستند.بالگرد امدادی از بندرعباس به پرواز درآمده و سعی می‌کنیم تا مصدومان منطقه را از طریق بالگرد به مرکز استان منتقل کنیم تا بتوانیم خدمات هرچه بهتری به آنان ارائه کنیم.

اولین محموله تجهیزات پزشکی عازم منطقه زلزله زده شد

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بامداد امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای عنوان داشت: اولین محموله تجهیزات پزشکی عازم منطقه زلزله زده شد. ۱۰۱ کارتن انواع سرم و ست سرم به همراه ۸۰۰ بسته ماسک از طریق معاونت غذا و دارو به منطقه زلزله زده فرستاده شده است. به محض مشخص شدن سایر نیاز‌های پزشکی، اقلام مورد نظر به منطقه ارسال خواهد شد.

مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان بامداد امروز اظهار کرد: شمار فوتی‌های زلزله در بخش مهران استان هرمزگان به ۵ نفر رسیده که شامل ۳ آقا و دو خانم هستند. اکنون ۱۲ بیمار نیز بستری هستند و مابقی مصدومان به صورت سرپایی مداوا شدند.

وی با اشاره به ارسال شمار بیشتری از آمبولانس از بندرعباس به کانون زلزله، از مردم خواست تا از تردد بین شهری در محور‌های غربی هرمزگان خودداری کنند تا نیرو‌های امدادی بتوانند امکانات و تجهیزات لازم را به منطقه منتقل کنند. بالگرد امداد هوایی نیز به محض روشن شدن هوا به سمت مناطق زلزله زده به پرواز درخواهد آمد تا هم در انتقال بیماران و هم در انتقال تجهیزات و امکانات لازم به کمک یگان‌های امدادی بیاید.

مدارس استان در اختیار مردم قرار گرفت

آموزش و پرورش استان هرمزگان اعلام کرد: باتوجه به زلزله امشب و پس لرزه‌های آن، شهروندان عزیز هرمزگانی می‌توانند از محوطه‌های مدارس و سالن‌های ورزشی مربوط آموزش و پرورش در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها و مناطقی که پس لرزه‌های زلزله احساس می‌شود به عنوان محل اسکان موقت استفاده نموده و درب این اماکن آموزشی به روی هم استانی‌های عزیز باز است.

در شهر‌های بزرگ خسارتی نداشتیم/ نگران افراد زیرآوار مانده در روستا‌ها هستیم

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه در شهر‌های بزرگ خسارتی نداشتیم، گفت: راه‌های در طول مسیر از بندرعباس تا بندرلنگه آسیب دیده‌اند و نشست‌ها و ترک‌های پل‌ها را نیز شاهدیم، از مردم می‌خواهیم از تردد در مسیر‌های بین شهری خودداری کنند.

دوستی با بیان اینکه در حال حاضر نگرانی ما افراد زیر آوار مانده در روستا‌ها هستند، ادامه داد: تیم‌های مربوطه در حال وصل‌کردن برق ۵۳ روستایی هستند که در این مناطق کانونی زلزله قرار داشته‌اند. برق ۲۷ روستا وصل شده و برق دیگر روستا‌ها نیز به تدریج وصل خواهد شد.

دستور ویژه وزیر بهداشت برای بسیج همه امکانات

بهرام عین اللهی در تماس تلفنی با رییس اورژانس کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله شب گذشته هرمزگان شد.

وزیر بهداشت در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله انجام گیرد.

وزیر بهداشت همچنین به جعفر میعادفر، رییس اورژانس کشور ماموریت داد تا در محل حادثه حاضر شود.

تخریب ۱۰۰ درصدی برخی از منازل مسکونی

فواد مرادزاده فرماندار بندرلنگه بامداد امروز در گفتگو با رسانه‌ها عنوان کرد: عمده خسارات زلزله مربوط به منطقه سایه خوش بود، اما زلزله‌های دوم و سوم ۶.۱ و ۶.۳ ریشتری سبب گسترده شدن دامنه خسارات در منطقه شده است. تخریب ۱۰۰ درصدی بسیاری از منازل مسکونی مردم را شاهد هستیم. شمار زخمی‌ها رو بهه افزایش است.

پی وقوع زمین لرزه ۶.۱ ریشتری در هرمزگان یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال احمر برای بازدید میدانی و بررسی روند امدادرسانی در مناطق زلزله زده و صدور دستورات لازم عازم مناطق زلزله زده هرمزگان شد و در حاشیه بازدید از مناطق گفت: پس از وقوع زمین لرزه در استان هرمزگان بلافاصله تیم‌های ارزیاب و عملیاتی جمعیت هلال احمر به مناطق متاثر از زلزله اعزام شدند.

وی با اشاره به آماده باش استان‌های معین برای حضور در منطقه عملیاتی در صورت نیاز افزود: در حال حاضر ۱۸ تیم عملیاتی و یک تیم آنست در مناطق زلزله زده مستقر هستند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر تاکید کرد: مهمترین اقدام تیم‌های امدادی در مرحله اول، انجام عملیات جست و جو و نجات و اطمینان از عدم گرفتاری افراد در زیر آوار است.

۲۵۰ خانوار به صورت اضطراری اسکان داده شدند

مهدی ولیپور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز اظهار کرد: تیم‌های امدادی این جمعیت برای امدادرسانی در مناطق زلزله زده آماده باش هستند.۲۰ روستا و سه منطقه شهری ارزیابی شده است که متاسفانه برخی از منازل روستایی نزدیک به کانون زمین لرزه در روستای سایه خوش، دژکان، کوشک و.. دچار تخریب شدند.

به گفته ولیپور، دو تیم سگ‌های زنده یاب از استان‌های فارس و دو تیم آنست استان هرمزگان نیز به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه اقلام امدادی و زیستی از شعب جنوب استان فارس به مناطق آسیب دیده ارسال و کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه خلیج فارس شهرستان بندرعباس نیز برپا شده است اظهار کرد: اقلامی جهت پشتیبانی انبار استان و برای جایگزین شدن در انبار استان قرار خواهد گرفت. ۶۰۰ دستگاه چادر، ۴۰۰۰ تخته موکت، ۵۰۰۰ تخته پتو و ۱۰۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته به همین منظور ارسال خواهد شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: تا کنون ۲۵۰ خانوار به صورت اضطراری اسکان داده شدند و اقدامات برای اسکان سایر افراد نیز ادامه دارد.

برق ۳۰ روستا وصل شد

مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان گفت: از ۵۵ روستایی که برق‌شان قطع شده بود، تنها ۲۵ روستا باقی‌مانده و برق ۳۰ روستا وصل شده است.

شمار مصدومان زلزله به ۴۴ نفر رسید

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور گفت: ۴۴ مصدوم و ۵ فوتی در اثر زلزله در غرب هرمزگان داشته‌ایم که ۲۲ نفر به صورت سرپایی درمان شده‌اند و ۲۲ نفر نیز بستری هستند.

وی با بیان این که وضعیت بیمارستان بندرلنگه و بیمارستان بندرخمیر مطلوب است، عنوان کرد: قطعی برق را داشتیم که در حال رفع شدن است.

خالدی تأکید کرد: متخصص ارتوپد نیز به منطقه اعزام شده تا در صورت وجود نیاز، اقدامات لازم صورت گیرد.

استاندار هرمزگان: دیگر کسی زیر آوار نیست

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان که در مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان حضور دارد، گفت: وقوع ۳ زلزله بالای ۶ ریشتر خسارات زیادی به روستای سایه خوش که کانون این زلزله بوده، وارد کرده است.

وی افزود: بحمدالله با تلاش عموم مردم و امدادگران، کسی دیگر زیر آوار نیست و اکنون کار توزیع اقلام امدادی در منطقه آغاز شده است.

دوستی همچنین بیان کرد: برای اسکان اضطراری نیز چادر به منطقه رسیده و کولر‌های مدارس و ادارات دولتی را آزاد می‌کنیم تا بتوانیم کولر در چادر‌ها وصل کنیم و مردم شرایط اسکان مناسب را داشته باشند.

آمادگی ۱۰۰ درصدی پلیس و فعالیت گشت‌های ویژه پلیس پس از وقوع زلزله در هرمزگان

معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: پس از وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری بامداد امروز ، بلافاصله نیروهای گشت‌ کلانتری‌ها جهت تأمین امنیت در مکان‌هایی که افزایش حضور شهروندان را شاهد بودیم، حاضر شدند که این مأموریت همچنان ادامه دارد و پلیس در آمادگی کامل برای تأمین امنیت شهروندان قرار دارد.

سرهنگ موسی عرب اظهار کرد: گشت‌های ویژه ای نیز برای پیشگیری از سرقت منازل در سطح محلات فعال هستند.

وی تاکید کرد: به مردم توصیه می‌شود هنگام حضور در خودرو، مراقبت‌های لازم را داشته باشند و ضمن توجه به توصیه‌های پلیسی، به شایعات توجه نکنند و اخبار را از منابع رسمی و معتبر دنبال کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده انتظامی هرمزگان با بیان اینکه با افرادی که شایعه کنند برخورد قانونی انجام می‌شود، تصریح کرد: آن دسته از افرادی که در فضاهای مختلف با شایعه پراکنی اقدام به تشویش اذهان عمومی و افزایش بار روانی برای شهروندان فهیم استان می‌کنند، مرتکب جرم شده‌اند و قطعاً تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.به شهروندان توصیه می‌کنیم در صورت تصمیم برای حضور در بوستان‌ها یا دیگر مکان‌ها از توقف دوبله و چند ردیفه در حاشیه معابر و مسیرهای عبور و مرور خودداری کرده و از به همراه داشتن اشیا قیمتی و طلاجات پرهیز کنند.

تمامی منازل روستای کلاتو آسیب دیده است

محمد اسفندمهر بخشدار مهران شهرستان بندرلنگه، افزود: زمین لرزه‌های بامداد امروز افزون بر روستای سایه خوش باعث تخریب شماری از منازل مسکونی در روستا‌های کلاتو، حنادان و نرمستان در منطقه دهستان دژگان بخش مهران شده است، همه ۳۵ خانه واقع در روستای کلاتو بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده اند.

فوت دو نفر از مددجویان کمیته امداد در زلزله هرمزگان/ تخریب ۱۰۸ واحد مسکونی مددجویان

به دنبال وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری بامداد امروز استان هرمزگان، مدیرکل کمیته امداد هرمزگان از تخریب کامل ۱۰۸ واحد مسکونیِ مددجویان تحت پوشش و فوت دو نفر از مددجویان خبر داد.

جلیل تراهی با اشاره به خسارات و ارزیابی‌های ناشی از زلزله هرمزگان، بیان کرد: ۱۰۸ واحد از منازل مددجویان تحت پوشش در زلزله هرمزگان به طور کامل تخریب شد که ۸۰ واحد مسکونی مربوط به روستای سایه خوش و ۲۸ واحد مربوط به روستای برکه سفلین بوده است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تاکنون ۲ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در پی وقوع این زمین لرزه جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان با اشاره به اقدامات این نهاد برای خدمات‌رسانی به مددجویان تحت پوشش آسیب‌دیده نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: سرکشی از منازل مددجویان و جمع‌بندی آمار شروع شده و ادامه دارد. همچنین خدمت‌رسانی و ارائه بسته‌های معیشتی نیز آغاز شده و چادر‌های هلال احمر در حال توزیع میان آسیب‌دیدگان است.

استقرار یک تیم ویژه از مسئولان قضایی استان در محل کانونی وقوع زلزله

در پی وقوع زمین‌لرزه در برخی نقاط استان هرمزگان، رئیس دستگاه قضا طی تماسی با رئیس کل دادگستری استان هرمزگان بر همکاری و مساعدت با سایر دستگاه‌ها در راستای بسیج امکانات و تأمین امنیت و کمک به رفع گرفتاری و کاهش مشکلات حادثه‌دیدگان تاکید کرد. پیرو تماس و پیگیری رئیس قوه قضاییه، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به همراه هیئتی از مسئولان قضایی این استان از مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان بازدید به عمل آورد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در همین ارتباط گفت: بلافاصله پس از وقوع زلزله بامداد امروز، با پیگیری حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا، یک تیم ویژه از مسئولان قضایی استان هرمزگان شامل رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان و سایر مقامات قضایی، در روستا‌های سایه‌خوش و کنخ از توابع شهرستان بندرلنگه که محل کانونی زلزله هستند، حاضر شدند.

قهرمانی افزود: رئیس قوه قضاییه همچنین دستورات لازم را جهت پیگیری مطالبات قانونی زلزله‌زدگان و همچنین نظارت بر توزیع عادلانه امکانات و خدمات میان حادثه‌دیدگان صادر کرد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به ابلاغ دستورات ویژه قضایی برای برقراری نظم و امنیت در محل وقوع زلزله اظهار کرد: نیرو‌های پزشکی قانونی استان هرمزگان نیز با حضور در محل کانونی وقوع زلزله، اقدام به شناسایی اجساد جانباختگان و صدور دستورات لازم برای تحویل پیکر‌های متوفیان به خانواده‌هایشان کردند.

قهرمانی همچنین از دیدار‌های مقامات قضایی استان هرمزگان با خانواده‌های متوفیان زلزله بامداد امروز در غرب این استان و ابراز همدردی با خانواده‌های جانباختگان خبر داد و گفت: در جریان این زلزله ۵ نفر جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز مصدوم شدند.

احمد وحیدی، وزیر کشور و محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران لحظاتی پیش در محل کانون زلزله در غرب استان هرمزگان حضور یافتند

خسارات وارده به سایت پرورش میگو سایه خوش بسیار بالا است/نیاز فوری به برق رسانی و ماشین آلات راهسازی

مدیر کل شیلات هرمزگان امروز به همراه تیم اعزامی شیلات استان در منطقه زلزله زده شهرستان‌های بندرلنگه و خمیر به منظور ارزیابی خسارت حضور یافت.

عبدالرسول دریایی افزود: در پی وقوع زلزله ۶.۳ دهم ریشتری بامداد امروز در مناطق غربی استان مجموعه شیلات هرمزگان از همان ساعات ابتدایی با حضور تیم اعزامی شیلات استان در محل، ضمن کمک به امداد رسانان، اقدام به ارزیابی اولیه خسارت وارده به تاسیسات آبزی پروری و شیلاتی این شهرستان کردند.

مدیر کل شیلات هرمزگان در پایان اضافه کرد: در بررسی اولیه خسارات وارده به سایت پرورش میگو سایه خوش بسیار بالا و در حال حاضر نیاز فوری به تعمیر پایه‌های برق و ماشین آلات راه سازی است.

۴۵۰ منزل مسکونی در سایه خوش به طور کامل از بین رفته است

شهریار نوری زاده مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان اظهار کرد: در پی این زلزله که کانون آن در سایه خوش بوده، ۴۵۰ واحد مسکونی ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند.

وی افزود: چند روستای در اطراف نیز همچون کنخ و دژگان نیز خساراتی دیده‌اند که در حال بررسی میزان خسارات در این روستا‌ها نیز هستیم.

نوری زاده همچنین با بیان این که ۱۰ تیم تخصصی در منطقه در حال بررسی وضعیت منازل مردم و خسارات وارد شده هستند، عنوان کرد: مصمم هستیم تا فردا کار کارشناسی و ارزیابی نهایی را به هیأت دولت ارسال کنیم.

اعطای ۴۰۰ کانکس به خانوار‌های زلزله زده هرمزگان

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی از اعطای ۴۰۰ کانکس به خانوار‌های زلزله زده هرمزگان خبرداد.

احمد جباری افزود: از بامداد امروز که زلزله در غرب هرمزگان رخ داد، تمامی نیرو‌های امدادی، نظامی، انتظامی و اجرایی به کانون زلزله اعزام شدند.

وی با بیان اینکه تصمیمات مناسبی با حضور استاندار هرمزگان در همان دقایق اولیه صورت گرفت، اظهار کرد: مقرر شد سریعأ تیم‌های زنده یاب تک تک منازل آسیب دیده را بررسی و به تمامی زلزله زدگان به اندازه کافی چادر و امکانات مناسب در اختیارشان قرار بگیرد.

جباری ادامه داد: نیرو‌های برق استان هرمزگان در تلاش برای اتصال برق منطقه هستند تا شرایط امدادرسانی به شکل مطلوب تری صورت بگیرد و چادر‌ها برقدار شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی وسایل سرمایشی مدارس مناطق نزدیک به کانون زلزله سریعأ جمع آوری و به چادر‌ها اعطا شود، تصریح کرد: با دستور و پیگیری وزیر کشور، رئیس مجلس شورای اسلامی، استاندار هرمزگان و اعضای کمیسیون عمران برای تک تک خانوار‌ها ۴۰۰ کانکس تهیه و به خانوار‌های زلزله زدگان اعطا شود تا زمینه بازسازی منازل آسیب دیده فراهم شود.

استقرار چهار تانکر برای آبرسانی سیار در سایه خوش و روستا‌های مجاور

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان از آبرسانی سیار به مناطق زلزله زده بویژه روستای سایه خوش تا پایداری وضعیت خبر داد.

عبدالحمید حمزه پور در بازدید از مناطق زلزله زده با بیان اینکه زلزله بامداد امروز شنبه باعث وارد آوردن خسارت به تاسیسات آبفا نیز شده است، تصریح کرد: وزیر نیرو از همان ابتدای حادثه موضوع آبرسانی به مناطق زلزله زده را رصد و دستور بسیج امکانات برای رفع نیاز آبی آن‌ها را داد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر روستای سایه خوش و با هدف تامین نیاز آبی مردم، آبرسانی سیار در حال انجام است.

مدیرعامل آبفا با بیان اینکه مدیریت بحران آبفا پس از وقوع زلزله تشکیل و برنامه ریزی برای تامین نیاز آبی سایه خوش و سایر مناطق زلزله زده در دستور کار قرار گرفت، افزود: در حال حاضر ۴ تانکر برای آبرسانی سیار پیش بینی شده است که با توجه به نزدیکی روستای سایه خوش به بندرخمیر، آب مورد نیاز این روستا بوسیله تانکر‌های آبرسانی از نزدیک‌ترین نقطه که شهر خمیر است، در حال تامین است.

به گفته حمزه پور، آبفا تمام توان خود برای تامین آب سایه خوش تا وصل شدن برق سایت آب شیرین کن، به کار گرفت و اکنون تامین آب این مناطق از طریق سایت آب شیرین کن در حال انجام است.

مدیرعامل آبفا همچنین از حضور چهار اکیپ اتفاقات آب در منطقه زلزله زده خبر داد و گفت: در این زلزله شبکه‌های فرعی و اتصالات آب آسیب دیده اند که نیرو‌های اتفاقات آبفا در حال رفع آن هستند.

به گفته وی، عمده روستا‌های مناطق زلزله زده بصورت مجتمعی آبرسانی می‌شوند که به علت قطعی برق سایت آبشیرین کن در زمان زلزله از مدار خارج شد که با رفع مشکل برق، تولید آب از سر گرفته شد.

حمزه پور ادامه داد: در حال حاضر به دلیل وجود مخازن ذخیره در منازل، مشکلی در توزیع آب نیست و خانوار‌هایی که به آب نیاز پیدا کنند بوسیله تانکر‌های اعزام شده آبرسانی می‌شوند.

مدیرعامل آبفا همچنین از ارسال آب‌های بسته بندی به مناطق زلزله زده خبر داد و افزود: آب‌های بسته بندی شده از بندرعباس در حال بارگیری است که بزودی به این منطقه خواهد رسید.

اتاق بازرگانی هرمزگان با اهدا ۱۲ کانکس به منطقه زلزله زده سایه خوش پیشقدم شد

دبیر کل اتاق بازرگانی هرمزگان گفت: اتاق بازرگانی هرمزگان با اهدا ۱۲ کانکس برای اسکان مردم زلزله زده روستای سایه خوش از توابع بندر لنگه در بحث کمک به مردم آسیب دیده از زلزله پیشقدم شد.

پیام رضایی در این خصوص اظهار کرد: از ساعات اولیه امروز و مشخص شدن میزان خسارات به منازل مسکونی روستای سایه خوش پارلمان بخش خصوصی بنا به وظیفه ذاتی خود و همدردی و کمک به مردم این روستا با تقبل کردن ۱۲ کانکس برای اسکان موقت مردم اقدامات اولیه را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: این تعدادکانکس ظرف دو روز آینده به روستای سایه خوش ارسال خواهد شد.

دبیر کل اتاق بازرگانی هرمزگان ضمن تسلیت و ابراز همدردی جامعه اقتصادی استان با مردم زلزله زده شهرستان بندرلنگه، تصریح کرد: فعالان اقتصادی در تمام برهه‌های سخت و دشوار در کنار مردم استان بوده اند و خواهند بود و جامعه فعالان اقتصادی حمایت‌های لازم را از مردم روستای سایه خوش خواهند داشت.

اعزام گروه‌های جهادی به مناطق زلزله زده غرب هرمزگان/ پخت و توزیع روزانه ۳۵۰۰ پرس غذا در بین زلزله زدگان

دانشمند مدیرکل ستاداجرایی فرمان حضرت امام (ره) در هرمزگان اعلام کرد: در ساعات اولیه وقوع زلزله علاوه بر اعزام گروه‌های جهادی همکار ستاد و استقرار معاونت اجتماعی این ستاد در جهت خدمات رفاهی به خانوار‌های آسیب دیده، نسبت به راه اندازی آشپزخانه اقدام و مقرراست روزانه تعداد ۳۵۰۰ پرس غذا درمرحله اولیه پخت و توزیع شود ومتعاقبا" نسبت به ارسال موادغذایی ۷۲ ساعت و آب معدنی اقدام خواهد شد.

زلزله هیچ خسارتی به زیرساخت‌های بنادر هرمزگان وارد نکرد/عملیات تخلیه و بارگیری در تمامی بنادر بدون وقفه درحال انجام است

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در پی وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری و ده‌ها زلزله و پس لرزه بامداد امروز شنبه در این استان خوشبختانه هیچ خسارتی به زیرساخت‌های بنادر مرکز و غرب این استان وارد نشده است.

دستور فرمانده نیروی دریایی سپاه برای امدادرسانی همه‌جانبه به زلزله زدگان بندرلنگه

دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه بامداد امروز به محض وقوع زلزله در حوالی بندر خمیر استان هرمزگان ضمن تماس با سردار عظمایی فرمانده منطقه پنجم ندسا تأکید کرد سریعأ گروه‌های جهادی، مهندسی و امداد رسان به محل وقوع حادثه اعزام و تلاش کنند از مشکلات و آلام مردم عزیز آن منطقه کاسته و هرگونه کمک رسانی لازم به مردم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: با امداد هوایی توسط بالگرد‌های هوادریا نیروی دریایی سپاه به سرعت مصدومان حادثه به بیمارستان‌های بندرعباس منتقل شوند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه همچنین در تماس با استاندار هرمزگان گفت: نیروی دریایی سپاه با بسیج امکانات و امداد رسانی منطقه پنجم، در حال کمک رسانی است و در صورت نیاز بیشتر آمادگی دارد از ظرفیت مهندسی نیرو هم استفاده کند.

از وضعیت فضا‌های آموزشی پس از وقوع زلزله چه خبر؟

سیدفخرالدین هاشمی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان درپی زلزله‌های بامداد امروز استان هرمزگان به محل کانون زلزله روستای سایه خوش واقع در غرب استان عزیمت کرد و از نزدیک از وضعیت مدارس این منطقه بازدید کرد.

وی در جریان بازدید از این مدارس اظهار کرد: روستای سایه خوش دارای دو مدرسه بوده که یکی از این مدارس که سال ساخت آن ۱۳۴۸ بوده باید مورد تخریب و بازسازی قرارگیرد.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان ادامه داد: واحد آموزشی دیگر نیز به نام مدرسه گلستان دانش در حال حاضر بعنوان پایگاه امدادی منطقه زلزله زده مورد استفاده گروه‌های امدادی است.

ثبت ۵ کشته و ۴۸ مصدوم در زلزله ۶.۱ ریشتری بندر خمیر

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تعداد کشته‌شدگان را همان ۵ نفر اعلام کرد که سه مرد و دو زن هستند.

فاطمه نوروزیان ساعت ۱۰.۳۰ از مصدومیت ۴۸ نفر در زلزله ۶.۱ ریشتری بامداد امروز در بندر خمیر خبر داد و اظهار کرد: از ۴۸ مصدوم منتقل شده به مراکز درمانی ۳۷ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و ۱۱ نفر نیاز به بستری داشتند که از این ۱۱ نفر چهار نفر به بندرعباس اعزام شدند.

به گفته وی از این ۴۸ مصدوم ۳۴ نفر خانم و ۱۴ نفر آقا هستند.

نیروگاه بندرعباس با تمام توان در مدار تولید قرار دارد

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان، از ادامه کار نیروگاه بندرعباس و در مدار بودن تمامی واحد‌ها پس از وقوع زلزله شدید در استان هرمزگان خبر داد.

حسین سلیمی اظهار کرد: باتوجه به زلزله نسبتا شدیدی که حوالی ساعت ۲ بامداد صبح امروز ۱۱ تیرماه در استان هرمزگان، به وقوع پیوست، هم اکنون تمامی واحد‌های این نیروگاه در مدار بوده و هیچ گونه خللی در روند تولید حاصل نشده است.

بازدید رئیس کل دادگستری هرمزگان از مناطق زلزله زده غرب استان هرمزگان

رئیس کل دادگستری هرمزگان ضمن بازدید از مناطق زلزله زده غرب استان، از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گرفت.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان در اولین ساعات وقوع زلزله با حضور در مناطق آسیب دیده غرب استان از نزدیک آخرین وضعیت این مناطق را مورد ارزیابی قرار داد.

وی پس از بررسی میزان خسارات در روستای زلزله زده سایه خوش، بر لزوم تسریع در روند امدادرسانی، اسکان مردم و آواربرداری منازل، مدارس و زیرساخت‌های خسارت‌دیده تأکید کرد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین با حضور در جمع مردم ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های جان باختگان پس از استماع درخواست‌های آسیب دیده گان، دستورات ویژه‌ای را برای رسیدگی به مشکلات مطرح شده صادر کرد.

وی در ادامه از مسئولان قضایی و انتظامی نیز خواست ضمن همکاری با دستگاه‌های اجرایی در روند خدمت رسانی به مردم با اتخاذ تمهیدات لازم جهت حفظ امنیت منطقه و مراقبت از اموال مردم اقدام کنند.

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان با اشاره به صدور دستورات قضایی لازم برای شناسایی اجساد، تصریح کرد: اداره کل پزشکی قانونی استان هرمزگان هم در حالت آماده باش است و با استقرار در محل از شب گذشته تاکنون در حال خدمت‌رسانی به مردم می‌باشد.

قهرمانی با تأکید بر لزوم توزیع عادلانه امکانات در مناطق آسیب دیده اظهار داشت: ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان مکلفند با هماهنگی و هم‌افزایی در انجام امور، خدمات و اقلام امدادی را به صورت عادلانه در مناطق زلزله زده توزیع کنند.

خسارت زلزله‌های پی‌درپی به ۵۰ بادگیر در بافت تاریخی لافت

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان گفت: زلزله‌های بامداد امروز به ۵۰ بادگیر در بافت تاریخی لافت خسارت وارد کرد.

سهراب بناوند با بیان این مطلب گفت: با ارزیابی انجام شده و حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی در کانون‌های زلزله و بررسی‌های اولیه از آثار تاریخی در این مناطق مشخص شد، خساراتی در بافت تاریخی لافت شامل: ریزش و ترک خوردگی ۵۰ بادگیر و ریزش گلدسته مسجد جامع اتفاق افتاده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: به دلیل شدت زلزله‌ها و وقوع پس‌لرزه‌ها کارشناسان میراث‌فرهنگی و عوامل یگان حفاظت به‌طور مداوم در حال بررسی شرایط هستند و در صورت وصول گزارشی دیگر مبنی بر خسارت به آثار و ابنیه تاریخی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه ۶۰۰ دستگاه چادر در منطقه نصب شده و حدود ۷۰ درصد خانواده‌های آسیب‌دیده، چادر امدادی دریافت‌کرده‌اند، افزود: ۴ هزار تخته موکت و ۵ هزار تخته پتو نیز در منطقه توزیع شده و یکهزار بسته غذایی نیز تا ساعات آینده وارد منطقه و میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

دکتر یعقوب سلیمانی که به همراه مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان وارد مناطق زلزله‌زده شده است در تشریح اقدامات جمعیت در زلزله استان اظهار کرد: زمین‌لرزه بامداد امروز در هرمزگان ۲۰ پس لرزه داشته است و ۷ دقیقه پس از وقوع زمین‌لرزه، تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر استان به منطقه حادثه‌دیده وارد شدند.

وی با بیان اینکه دقایق اولیه پس از وقوع حادثه، ارزیابی تلفنی از طریق خانه‌های هلال نیز انجام شد، افزود: ۲۳ منطقه روستایی و شهری تاکنون ارزیابی شده و براساس گزارش تیم‌های ارزیاب، روستا‌های سایه خوش، دژکان و کوشک به ترتیب بیشترین میزان آسیب را از زلزله دیده‌اند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: بلافاصله پس از گزارش تیم‌های ارزیاب اعزامی، به هلال‌احمر استان‌های هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان اعلام آماده باش شد و تقویت و شارژ انبار‌های امدادی شعب از سوی مرکز استان در دستور کار قرار گرفت.

سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه خلیج فارس در شهرستان بندرعباس برپا شده و اقلام امدادی از استان‌های معین در حال ارسال به منطقه است.

به گفته دبیرکل هلال‌احمر، در مجموع با حضور تیم‌های عملیاتی از استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر به مناطق زلزله‌زده، ۲۷ تیم عملیاتی شامل ۱۰۵ امدادگر و نجاتگر در منطقه زلزله‌زده هرمزگان حضور دارند. علاوه بر این، ۲۵ خودروی عملیاتی، ۳ فروند بالگرد و ۴ تیم سگ‌های زنده‌یاب برای عملیات جست‌وجو و نجات و همچنین امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در منطقه حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه ۶۰۰ دستگاه چادر در منطقه نصب شده و حدود ۷۰ درصد خانواده‌های آسیب‌دیده، چادر امدادی دریافت کرده‌اند، افزود: ۴۰۰۰ تخته موکت و ۵۰۰۰ تخته پتو نیز در منطقه توزیع شده و یکهزار بسته غذایی نیز تا ساعات آینده وارد منطقه و میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

مصدومان زلزله هرمزگان از طریق بالگرد به بیمارستان‌های استان اعزام شدند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با تاکید بر اینکه هیچ مصدومی از زلزله در بخش‌های‌ای سی یو بستری نیست گفت: مصدومان زلزله هرمزگان از طریق بالگرد به بیمارستان‌های استان اعزام شدند.

مهرداد حسن زاده مهرداد حسن زاده گفت: عملیات امدادرسانی به مصدومان حادثه دیده زلزله بامداد امروز به خوبی در حال انجام است و مصدومان در حال دریافت خدمات درمانی مناسب هستند. خوشبختانه ما مصدومی که نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشد نداریم و در بخش‌های عادی مصدومان بستری خدمات دریافت می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: ۱۰ نفر مصدوم در بندرعباس به بیمارستان خلیج فارس مراجعه کردند، همچنین سه مصدوم در میناب و یک مصدوم در قشم داشتیم که این مصدومان نیز در حال درمان هستند. مصدومان بندرلنگه و بندرخمیر نیز از راه‌های مختلف از جمله اعزام به وسیله بالگرد به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند و در حال گذراندن روند درمان هستند.

اعزام تیم‌های عملیاتی توزیع برق هرمزگان به مناطق زلزله زده بندرخمیر و بندرلنگه

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان از اعزام تیم‌های عملیاتی و واکنش سریع این شرکت برای ارزیابی خسارت و اصلاح شبکه‌های آسیب دیده در شهرستان‌های بندرخمیر و بندرلنگه خبر داد.

محمد کریمی گفت: در پی وقوع زلزله ۶.۱ دهم ریشتری بامداد امروز در مناطق غربی استان تیم‌های عملیاتی از سراسر استان برای بازسازی تاسیسات آسیب دیده و تامین برق مناطق زلزله زده اعزام شدند.

وی ادامه داد: تیم‌هایی نیز در حالت آماده باش قرار دارند تا در صورت نیاز به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند. به محض وقوع زلزله جلسه اضطراری مدیریت بحران در این شرکت تشکیل و نیرو‌های عملیاتی واکنش سریع از سراسر استان فراخوانده شدند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق از هم استانی‌ها خواست هنگام وقوع زمین لرزه و خروج از ساختمان از قرار گرفتن در مجاورت شبکه و تاسیسات برق به شدت خودداری کنند.

استقرار تیم‌های امداد رسان بنادر غرب استان هرمزگان در روستای سایه خوش

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه و غرب استان هرمزگان از استقرار گرو‌های امدادی و خدمات رسان بنادر غرب استان در روستای سایه خوش به منظور یاری رسانی به هم استانی‌های آسیب دیده در این منطقه خبر داد.

قاسم عسکری نسب دراین باره اظهارکرد: در پی وقوع زمین لرزه مهیب بامداد امروز شنبه در هرمزگان سریعا سطح دو مدیریت بحران بنادر غرب استان با هماهنگی فرمانداری و مدیریت بحران شهرستان در روستای سایه خوش که کانون اصلی زلزله بود حضور یافته و مبادرت به راه اندازی اورژانس صحرایی بمنظور مداوای سرپایی مصدومان کردند.

وی ادامه داد: یک دستگاه خودرو آتش نشانی و آمبولانس همراه با تجهیزات موردنیاز در محل مستقر شده و به خدمات رسانی مشغول اند.

به گفته مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه و غرب هرمزگان؛ با هماهنگی صورت گرفته با اداره آتش نشانی و ایمنی اداره کل، آمادگی‌های لازم برای اعزام تیم‌های آتش نشانی وخدمات پزشکی به منطقه وجود دارد.

خالدی سخنگوی اورژانس کشور گفت: زمین لرزه‌های شدید در غرب هرمزگان تاکنون ۵ کشته و ۴۴ مجروح بر جای گذاشته است. تمام امکانات برای رسیدگی به وضعیت مجروحان بسیج شده است. مصدومان به بیمارستان‌های بندرلنگه و بندرخمیر اعزام شدند.

میرهاشم فرمانداربندر خمیر گفت: تیم‌های امدادی و عملیاتی از ساعت اولیه زلزله جهت کمک به مردم روستای سایه خوش اعزام شده و در محوطه بیمارستان نیاپور این شهرستان هم بیمارستان صحرایی ایجاد شده است.

عباسی سخنگوی شرکت توزیع برق هرمزگان نیز با شاره به اینکه برق ۲۵ تا ۳۰ روستای مناطق زلزله زده شهرستان بندرلنگه قطع است، گفت: این روستا‌ها حدود دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ مشترک برق دارند که تاکنون ۴ پست از ۵ پست از مدار خارج شده به مدار برگشته است و امیدواریم تا پایان امروز برق مناطق زلزله زده وصل شود.

اداره کل فرودگاه‌های استان هرمزگان آمادگی کامل خود را برای کمک رسانی به مناطق زلزله زده استان اعلام کرد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان با ابراز همدردی نسبت به وضعیت مردم در خصوص زلزله‌های اخیر گفت: باتوجه به نزدیکی فرودگاه بندرلنگه به کانون زلزله فرودگاه بندر لنگه و دیگر فرودگاه‌های استان آمادگی کامل جهت کمک رسانی به حادثه دیدگان و مصدومین را دارد.

وی افزود: هیچ گونه آسیب و خسارتی به این فرودگاه‌ها وارد نشده است و فرودگاه‌های استان آماده همکاری با پرواز‌های امدادی می‌باشد.

محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه بازگشایی شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از بازگشایی محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه خبرداد.

مهرداد حسن زاده اظهار داشت: در پی وقوع زمین لرزه شدید بامداد امروز محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه دچار مشکل شده بود که بازگشایی این مسیر مهم در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این مسیر هم اکنون بازگشایی شده و مشکلی برای تردد هم‌وطنان وجود ندارد، پل غار نیز ترمیم شده و در این زمینه هم رفع مشکل صورت پذیرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین از تلاش برای ترمیم چند پل در مناطق زلزله‌زده خبرداد و گفت: تا زمان ترمیم این پل‌ها هم وطنان می‌خوانند از مسیر جایگزین استفاده کنند.

وی همچنین از مردم خواست از هرگونه تردد غیرضروری در مسیر‌های فوق برای تسریع عملیات امدادرسانی به مردم زلزله زده خودداری کنند.

دکتر ایمان زارعی مدیر کل انتقال خون هرمزگان در این خصوص افزود: انتقال خون هرمزگان آمادگی کامل تامین خون بیمارستان‌ها را دارد.

وی با بیان اینکه افزایش ذخایر خون استان هم اکنون در اولویت این اداره کل است، اظهار کرد: تمامی مراکز انتقال خون در شهر‌های بندرعباس، بندرلنگه، قشم ومیناب جهت تامین خون مورد نیاز بیمارستان‌ها ومراکز درمانی امادگی کامل را دارند.

زارعی با اشاره به اینکه با توجه غیر مترقبه بودن حوادث و واحتمالا ت ناشی از زلزله هم‌اکنون به افزایش ذخایر خون به همه گروه‌های خونی نیازمندیم، تصریح کرد: از شهروندان دمی خواهیم بامراجعه به مراکز انتقال خون و اهدای خون، در افزایش ذخایر خونی مشارکت کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با اشاره به مصدومیت ۳۹ نفر در زلزله بامداد امروز گفت: امدادرسانی به مصدومان زلزله هرمزگان با تمام امکانات در حال انجام است.

مهرداد حسن‌زاده اظهار کرد: بعد از وقوع چندین زمین لرزه مهیب در هرمزگان تمام بیمارستان‌های استان هرمزگان به حالت آماده باش کامل درآمدند. کادر درمان و تکنیسین‌های بخش‌های مختلف نیز در حالت آماده باش هستند و کار امداد و خدمات درمانی را انجام می‌دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان تصریح کرد: تاکنون این زلزله ۵ فوتی برجای گذاشته و شمار مصدومان پذیرش شده در بیمارستان‌های بندرخمیر و لنگه به ۳۹ نفر رسیده است.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه مصدومان در حال مداوا هستند و خدمات درمانی لازم به آن‌ها ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: عملیات امدادرسانی در حال انجام است و تیم‌های عملیاتی در مناطق زلزله حاضر هستند.

ادوات و تجهیزات لازم برای آوار برداری به منطقه زلزله زده اعزام شد

استاندار هرمزگان از پایان عملیات جستجو برای یافتن مجروحان احتمالی از زیر آوار خبر داد و گفت: مطابق بررسی به عمل آمده خوشبختانه هیچ کس زیر آوار نمانده است. مهدی دوستی استاندار هرمزگان گفت: سه زلزله شدید با قدرت بالای ۳ ریشتر مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند.

وی افزود: این زلزله‌ها متاسفانه موجب شد شماری از هم‌وطنان جان خود را از دست دهند و شماری نیز مصدوم شدند و خساراتی نیز به منازل مسکونی مردم وارد شده است.

استاندار هرمزگان گفت: تا صبح امروز عملیات نجات و جستجوی افراد مانده در زیر آوار ادامه داشت و اکنون این عملیات با توجه به اینکه دیگر فردی زیر آوار نیست پایان یافت.

وی تصریح کرد: ادوات و تجهیزات لازم برای آواربرداری به منطقه اعزام شده و به سرعت کار آواربرداری از این مناطق آغاز خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
3
8
خداوندا خودت به داد مردم بی پناه برس
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین