کد خبر: ۷۷۹۶۸
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۹
فدراسیون جهانی بازار سهام اعلام کرد:

بورس تهران سودآورترین بورس جهان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فدراسيون جهانی بازار سهام طی گزارشی اعلام كرد بورس تهران و امان با رشد 4/9 درصدی در شاخص خود طی ماه خرداد سودآورترين بورس‌های جهان در اين ماه شناخته شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی آفتاب به نقل از فارس، از ميان 53 بورس مهم دنيا در خرداد ماه تنها دو بورس خاورميانه‌ای تهران و امان(اردن) بودند كه با رشد شاخص مواجه شدند. 

بورس‌های تهران و امان در اين ماه با رشد 4/9 درصدی در شاخص خود نسبت به ماه قبل از آن به عنوان سودآورترين بورسهای جهان در اين ماه شناخته شده‌اند.

بورس‌های مصر با رشد 202 درصدی و سا پائولو با رشد 85 درصدی به ترتيب رتبه‌های دوم و سوم را از اين نظر به خود اختصاص داده‌اند.

شاخص بورس تهران در ماه ارديبهشت 10744 واحد بود كه در ماه خرداد با رشد 4/9 درصدی به رقم بی‌سابقه 11757 واحد رسيد. اين شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود 29 درصد رشد داشته است.

به جز اين دو بورس ساير بورس های جهان در ماه خرداد با افت شاخصی از يک درصد تا 23 درصد مواجه شده‌اند.

بورس شنزن با افت 23 درصدی در شاخص خود زيان ده‌ترين بورس جهان در اين مدت شناخته شده است. ميزان افت شاخص در برخی ديگر از بورس های مهم جهان عبارت است از نسدگ امريكا 9 درصد، يورونكس 11 درصد، شانگهای چين 20 درصد، بمبئی هند 18 درصد، توكيوی ژاپن 6 درصد، پاريس 11 درصد و لندن 7 درصد.

بر اساس اين گزارش بورس تهران از نظر رشد سرمايه در ماه خرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل نيز رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است. كل سرمايه بورس تهران در ماه خرداد 59 درصد نسبت به خرداد سال قبل افزايش يافت و به 61 ميليارد دلار رسيد.

بورس لوگزامبورگ با رشد 96 درصدی در سرمايه خود رتبه نخست و بورس كلمبيا با رشد 75 درصدی رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

از نظر رشد ارزش سهام مبادله شده نيز بورس تهران توانسته است در جايگاه سوم جهان قرار گيرد. ارزش سهام مبادله شده در اين بورس از ابتدای سال 2008 ميلادی تا ماه ژوئن به 9/5 ميليارد دلار رسيد كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 68 درصد رشد داشته است.

بر اساس اين گزارش در شرايطی كه اقتصاد كشورهای صنعتی وارد بحران شده و بورس‌های جهان از اين وضعيت تاثير پذيرفته‌اند بورس تهران كه كمترين تاثير را از شرايط اقتصاد جهانی می‌پذيرد به يكی از مناسبترين بورس‌ها برای سرمايه گذاری تبديل شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین