کد خبر: ۷۷۹۷۲۷
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸

بازگشت طرح صیانت

نمایندگان مجلس از قول قالیباف گفته‌اند که طرح صیانت از فضای مجازی تا دو هفته آینده در دستور کار جلسات علنی قرار می‌گیرد
بازگشت طرح صیانت
آفتاب‌‌نیوز :

در روز‌هایی که خبر‌های استیضاح در مجلس یازدهم و لایحه وزارت بازرگانی توجه‌ها را به خود معطوف کرده بود و کمتر کسی دیگر سراغی از طرح صیانت می‌گرفت دوباره خبر رسید که این طرح تا دو هفته آتی دوباره در دستور کار جلسات علنی قرار خواهد گرفت. پس از آن‌که در یک رای‌گیری استمزاجی مجلس یازدهم بررسی این طرح را از فرم اصل ۸۵ و بررسی در کمیسیون ویژه طرح صیانت خارج کرده بود طرح برای بررسی و بیان پیشنهادات به شورای عالی فضای مجازی رفته بود.

ابتدا برخی تاکید می‌کردند که طرح دیگر از دست مجلس خارج شده و این شورای عالی فضای مجازی است که باید در این‌باره تصمیم نهایی را اتخاذ کند. این رویه البته از نظر قانونی مشکلاتی داشت چراکه طرحی که در مجلس تدوین شده باید در درون مجلس تصویب یا رد شود، اما در هر صورت مخالفان طرح به اندازه‌ای از خارج شدن آن از دست کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت خوشحال بودند که حاضر بودند برای باز نگشتن طرح مجلس، حتی به صحن مجلس این تخطی قانونی را نادیده بگیرند. حالا، اما صحبت‌های نمایندگان حکایت از بازگشت به مجلس دارد.

زهرا اللهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با طرح صیانت از فضای مجازی بیان کرد: ما مکرراً پیگیر طرح صیانت در مجلس هستیم و رئیس مجلس قول داده است که تا دو هفته آینده این طرح در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است که «علت اینکه نسخه اولیه طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده، این است که شورای عالی فضای مجازی یک شورای بالادستی است و باید در این مورد اعلام‌نظر کند، بنابراین طرح صیانت در مجلس مسکوت نشده است.»

وی همچنین گفته است که «تا چندی پیش «طرح صیانت از فضای مجازی» در جامعه انعکاس پیدا کرد، در حالی که عنوان دقیق آن «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» است، با موافقت نمایندگان، طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی به جای بررسی در صحن علنی مجلس، در کمیسیون مشترک بررسی شد. همین مسئله باعث شد عده‌ای بگویند مجلس نمی‌خواهد قانون‌گذاری درباره فضای مجازی در منظر و دیدگاه عموم انجام شود.»

در روز‌های اخیر اگرچه نام طرح صیانت و موضوع بررسی آن در مجلس در صدر اخبار نبود، اما بسیاری از رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای از اجرای چراغ خاموش این طرح می‌گفتند که مشخصا منظور آن‌ها اعمال محدودیت‌های زیاد برای سرعت اینترنت و استفاده از فیلتر‌شکن‌ها بود.

با این حال به نظر می‌رسد اراده‌ای جدی برای اعمال محدودیت‌های ارتباطی بر بستر اینترنت وجود دارد و گواه آن کاهش مداوم کیفیت و سرعت اینترنت و در روز‌های اخیر، اختلال شدیدی است که اعتراض کاربران را به دنبال داشته. حالا حدود یک هفته است که بسیاری از کاربران به اختلال و قطعی گسترده سرویس‌های فیلترشکن و در نهایت کیفیت اینترنت، معترض هستند.

برخلاف آنچه مردم در ماه‌های اخیر حس کرده‌اند عیسی زارع‌پور دوشنبه‌شب گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید کرد که کیفیت اینترنت در یک سال گذشته کاهش پیدا نکرده و دولت سیزدهم به دنبال ارتقای کیفیت اینترنت به کمک شاهراه‌های جدید فیبر نوری است. او در این مورد گفت: «کسی که برنامه دارد تا فیبرنوری را در خانه مردم ببرد، هیچ‌وقت به دنبال این نیست که سرعت اینترنت را کم کند. سال گذشته فرکانس ۲۳۰۰ را به اپراتور‌های همراه واگذار کردیم. طبق گزارشی که از سرعت اپراتور‌های همراه منتشر شد، مشخص است که اپراتوری که تجهیزات را وارد و نصب کرده، در سه ماه اخیر توانسته سرعت بیشتری را در اختیار کاربرانش قرار دهد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین