کد خبر: ۷۷۹۷۶
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۴
نماینده سابق مجلس:

طرح حذف یارانه سوخت، مشابه طرح مدارس غیرانتفاعی است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: حسین نوش‌آبادی گفت: «اگر ساز و کار طرح تحول اقتصادی فراهم باشد، این طرح می‌تواند نقطه عطفی در اقتصاد کشور تلقی شود».

حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب در مورد ارزیابی خود از طرح تحول اقتصادی اظهار داشت: «در صورتی که دولت مسائل راهبردی این طرح را پیش‌بینی کرده و همچنین بحث اجرای مسائل مالی و مدیریتی نیز هماهنگ شده باشد، می‌تواند در هدفمند کردن یارانه‌ها موثر واقع شود». 

نماینده اصول‌گرای مجلس هفتم، ادامه داد: «در شرایط کنونی گرانی و تورم روی طبقه متوسط به بالای جامعه تاثیر چندانی ندارد چرا که آنها به خاطر شرایط مالی خوبی که دارند، می‌توانند خود را با هر شرایطی وفق دهند و در نتیجه بیشتر مشکلات متوجه اقشار کم‌درآمد جامعه است که از حداقل امکانات برخوردارند».

وی اضافه کرد: «طرح تحول اقتصادی اگر بتواند در اجرا، این نگرانی را از بین ببرد به طوری که دهک‌های پایین جامعه هم بتوانند طعم شیرین رفاه و عدالت را احساس کنند، این کار یکی از بزرگترین اقدامات انجام شده خواهد بود».

نوش‌آبادی اظهار داشت:‌«امیدواریم دولت با همکاری مجلس این طرح را به اجرا درآورد تا شاهد فواید و آثار مثبت آن باشیم».

وی در پاسخ به این سوال که برداشت شما نسبت به عدم پاسخگویی رئیس جمهور با توجه به درخواست‌های مکرر مجلس و اقتصاددانان مبنی بر تشریح جزییات این طرح و شفاف‌سازی آن چیست، گفت: «معمولا در هر طرحی ابتدا کلیات آن مشخص می‌شود تا بازخوردهای اجتماعی آن مشخص شود و همچنین در قبال کلیات آن طرح، نوع واکنش‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن سنجیده شود، بعد از آن به سراغ جزئیات می‌روند».

نوش‌آبادی ادامه داد: «در مجلس هم ابتدا کلیات طرح‌ها و لوایح مطرح می‌شود بعد به سراغ جزئیات و تبصره‌های آن می‌روند. رئیس جمهور هم کلیات طرح را مطرح کرده‌اند حال باید در مورد جزئیات آن همه صاحبنظران نظرات خود را ارائه دهند».

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت بدون بیان جزئیات طرح تحول اقتصادی در حال اجرای آن است، گفت: «این طرح قرار است که اجرا شود و با توجه به زمانبندی که دولت ارائه می‌دهد ابتدا باید در مجلس بررسی شده و بحث‌های کارشناسی روی آن انجام گیرد تا جزئیات آن نیز مشخص شود».

نوش‌آبادی افزود: «مکانیزمی برای حذف یارانه‌ها مخصوصا سوخت بایستی تعریف کرد تا در صورت حذف آن‌ مستقیما به اقشار کم‌درآمد جامعه آسیب وارد نشود».

نوش‌آبادی با بیان اینکه لازمه چنین کاری دادن یارانه به طور مستقیم است، گفت: «دهک‌های پایین جامعه باید از نظر مالی به گونه‌ای توانمند شوند تا در صورت آزادسازی سوخت و به تبع آن افزایش نرخ حمل‌ونقل این قشر از عهده هزینه‌های جاری زندگی خود برآمده و زیر فشار افزایش قیمت‌ها بیش از این آسیب نبینند».

وی ادامه داد: «این طرح یک کار پیچیده اقتصادی است که باید همه جوانب آن را در نظر گرفت در صورتی که یارانه مستقیم پرداخت شود وقیمت‌ها کنترل شوند می‌توان شاهد آثار مثبتی در اقتصاد کشور بود».

نوش‌آبادی اضافه کرد: «در غیر این صورت اگر یارانه‌ها حذف شده، قیمت کالاها و خدمات کنترل نشود و تورم هم افسار گسیخته به سمت جلو در حال حرکت باشد، قطعا کشور با بحران‌های شدید اقتصادی مواجه خواهد شد».

وی با اشاره به اینکه ظاهرا در این طرح کنترل و نظارت پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: «هر طرحی در ابتدای آن با یک شوکی همراه است و اگر این شوک اولیه را دولت بتواند کنترل کند در کوتاه مدت می‌توانیم نظاره‌گر تبعات مثبت آن باشیم به شرط آن که دولت در اجرای آن کوشا بوده و آن را ادامه دهد».

نوش‌آبادی با بیان اینکه هدف از حذف یارانه‌ها از بین رفتن تبعیض است، اظهار داشت: «پرداخت یارانه‌ها به طور مساوی عین بی‌عدالتی است. آنهایی که از یارانه سوخت استفاده می‌کنند بیشتر از اقشار مرفه جامعه هستند یعنی کسانی که بیشترین امکانات را در اختیار دارند سوخت بیشتری هم مصرف می‌کنند».

وی طرح حذف یارانه سوخت را مشابه طرح مدارس غیرانتفاعی دانست و گفت: «مدارس غیرانتفاعی این امکان را برای کسانی که پول بیشتری دارند فراهم می‌کند تا از آن استفاده کنند و از طرفی هم مدارس دولتی خلوت‌تر شده و فضا برای قشر ضعیف جامعه بازتر می‌شود».

نوش‌آبادی افزود: «در حال حاضر مساله بنزین مشکل اساسی کشور است زیرا یارانه‌های آن بالا بوده و اگر این یارانه حذف شود و به طور معقول به افراد نیازمند داده شود و دیگر ضرورتی ندارد تا افراد برخوردار از بنزین لیتری 100 تومان استفاده کنند».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین