کد خبر: ۷۷۹۷۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴

رویترز: غرب هنوز ده‌ها غول تسلیحاتی روسیه را تحریم نکرده است

براساس گزارش تفصیلی رویترز، تعداد قابل توجهی از عواملی که گمان می‌رود در تقویت نیروی جنگی روسیه در اوکراین نقش دارند، هنوز از سوی غرب هدف تحریم قرار نگرفته‌اند.
رویترز: غرب هنوز ده‌ها غول تسلیحاتی روسیه را تحریم نکرده است
آفتاب‌‌نیوز :

 در شرایطی که ارتش روسیه همچنان اوکراین را با موشک‌ها و دیگر تسلیحات مرگبار هدف قرار می‌دهد، کشورهای غربی تا حدی با هدف قرار دادن صنعت دفاعی روسیه از طریق تحریم‌ها واکنش نشان داده‌اند. تازه‌ترین دور تحریم‌ها روز سه‌شنبه اعمال شد، زمانی که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه برخی از تولیدکنندگان و مدیران تسلیحاتی اعمال کرد که گمان می‌رود در کانون آنچه "ماشین جنگ" ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نامیده می‌شود، قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اما بررسی رویترز از شرکت‌ها، مدیران اجرایی و سرمایه‌گذاران در زیربنای بخش دفاعی روسیه نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از عوامل هنوز بهایی نپرداخته‌اند؛ بیش از سی تن از رهبران شرکت‌های تسلیحاتی روسی و حداقل ۱۴ شرکت دفاعی از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا یا انگلیس تحریم نشده‌اند. بررسی رویترز همچنین نشان می‌دهد، علاوه بر این تحریم‌ها علیه سازندگان و غول‌های تسلیحاتی روسیه به دست این متحدان عضو ناتو به ‌طور متناقضی اعمال شده‌اند و صرفا برخی از دولت‌ها مجازات وضع می‌کنند و مابقی خیر.

از جمله غول‌های تسلیحاتی که از سوی هیچ یک از این سه کشور تحریم نشده‌اند، «آلن لوشنیکوف» بزرگترین سهامدار کلاشنیکف، کنسرن جی‌اس‌سی، سازنده سلاح تهاجمی معروف AK-۴۷ است. بر اساس آخرین سوابق تجاری که رویترز بررسی کرده است، لوشنیکوف ۷۵ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

خود این شرکت در سال ۲۰۱۴ از طرف ایالات متحده تحریم شد؛ سالی که روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین را مورد حمله قرار داد و آن را ضمیمه روسیه کرد. اتحادیه اروپا و انگلیس امسال تحریم‌های خود را علیه شرکت کلاشنیکف اعمال کردند.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت و آخرین گزارش سالانه کلاشنیکف، این شرکت ۹۵ درصد از تولید مسلسل، تفنگ تک تیرانداز، تپانچه و سایر سلاح‌های گرم دستی و ۹۸ درصد از مسلسل‌های دستی نظامی روسیه را به خود اختصاص داده است. تسلیحات آن شامل تفنگ تهاجمی AK-۱۲، نسخه به روز شده AK-۴۷ است که برخی از آنها به دست سربازان اوکراینی از نیروهای روسی گرفته شده است. کنسرن کلاشنیکف همچنین موشک‌هایی تولید می‌کند که می‌توانند از هواپیما یا زمین شلیک شوند.

آلن لوشنیکوف سابقا معاون وزیر حمل و نقل روسیه بود و زمانی برای «گنادی تیمچنکو» دوست دیرینه پوتین و غول داد و ستد کالاهای اساسی کار می‌کرد. آمریکا در سال ۲۰۱۴ و به دنبال تحرکات روسیه در شبه جزیره کریمه، تیمچنکو را تحریم کرد و او را بخشی از "حلقه نزدیکان" کرملین نامید.

لوشنیکوف، تیمچنکو و شرکت کلاشنیکف به درخواست برای اظهار نظر پاسخی ندادند.

وضعیت مشابهی در رابطه با شرکت دفاعی مستقر در مسکو تحت عنوان «آلماز-آنتی کنسرن» که متخصص در تولید موشک و سیستم‌های ضد هوایی است، صدق می‌کند. این شرکت از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و انگلیس تحریم شده است، اما «یان نوویکوف» مدیر عامل این شرکت مجازات نشده است.

در وب‌سایت شرکت آلماز-آنتی، شعار "آسمان آرام حرفه ماست" دیده می‌شود. این شرکت موشک‌های «کالیبر» را می‌سازد که وزارت دفاع روسیه از آن‌ها برای نابودی تأسیسات نظامی اوکراین استفاده کرد. این وزارتخانه ماه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه موشک‌های دوربرد کالیبر را به سمت یک پست فرماندهی اوکراین در نزدیکی روستای شیروکا داچا در شرق اوکراین شلیک کرده است و طبق اعلام این وزارتخانه، بیش از ۵۰ ژنرال و افسر ارتش اوکراین در جریان آن کشته شدند.

رویترز به صورت مستقل قادر به تایید این ادعا نیست. همچنین شرکت آلماز-آنتی و مدیر اجرایی آن به درخواست برای اظهارنظر پاسخی ندادند.

سخنگوی کرملین در پاسخ به فهرستی از سوالات ارسالی رویترز درباره تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت: «شدت و منطق اعمال تحریم‌ها و همچنین قانونی بودن اعمال این محدودیت‌ها، سوالی است که باید مستقیماً از کشورهایی پرسید که آنها را ارائه کرده‌اند.»

یافته‌های خبرگزاری رویترز در شرایطی منتشر می‌شود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین تاکید کرد که تحریم‌های کنونی غرب علیه روسیه "کافی نیست" و اینکه نیروهای روسی در حملاتشان علیه مناطق شرقی اوکراین شامل لوهانسک و دونتسک به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.

شرکت‌های دیگری در صنعت دفاع روسیه که رویترز آنها را شناسایی کرده و از طرف ایالات متحده، اتحادیه اروپا یا انگلیس تحریم نشده‌اند، شامل کارخانه «وی.ای دگتیارف» می‌شود؛ تاسیساتی در ۱۶۵ مایلی شمال شرق مسکو که مسلسل، سلاح‌های ضد تانک و ضد هوایی تولید می‌کند و به ارتش روسیه می‌فروشد. از جمله سلاح‌های آن می‌توان به مسلسل‌های کلاشنیکف پی‌کی‌ام و پی‌کی‌تی‌ام و همچنین تفنگ و مسلسل کورد اشاره کرد که برخی از آنها بر روی خودروهای زرهی نصب می‌شوند.

کارخانه دگتیارف به درخواست برای اظهارنظر پاسخی نداد.

از دیگر شرکت‌های تسلیحاتی سرشناس روسی که نامشان در فهرست کشورهای غربی دیده نمی‌شود می‌توان به کارخانه مهمات‌سازی «کلیموفسک» در جنوب مسکو اشاره کرد. این کارخانه تسلیحات‌سازی هم واکنشی به درخواست اظهارنظر نشان نداد.

خبرگزاری رویترز ماه گذشته، نظر مقامات بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده را در رابطه با یافته‌های این خبرگزاری مبنی بر اینکه آنها در مجازات گروهی شرکت‌ها و غول‌های دفاعی روسی که به تلاش‌های جنگی پوتین کمک می‌کنند، شکست خورده‌اند، خواست. به عنوان بخشی از این روند، رویترز فهرست مفصلی از بیش از ۲۰ شرکت و بیش از ۳۰ تن را که از تحریم‌ها جان سالم به در برده بودند، به مقامات غربی ارائه کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین