کد خبر: ۷۷۹۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

ژنرال میلی: حمله چین به تایوان قریب‌الوقوع نیست

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا حمله چین به تایوان را قریب‌الوقوع ندانست، اما گفت کشورش از نزدیک تحولات این زمینه را رصد می‌کند.
ژنرال میلی: حمله چین به تایوان قریب‌الوقوع نیست
آفتاب‌‌نیوز :

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای تاکید کرد که حمله چین به تایوان قریب‌الوقوع نیست، اما آمریکا "بسیار از نزدیک" وضعیت را زیر نظر دارد.

ژنرال مارک میلی به بی.بی.سی گفت که چین به وضوح در حال توسعه قابلیت‌های جنگی‌اش با هدف دست زدن به حمله در یک مقطع است اما اتخاذ تصمیمش برای انجام این کار یک انتخاب سیاسی خواهد بود.

چین اعلام کرد که تایوان را یک استان جدا شده خود می‌داند که باید و در صورت لزوم با توسل به زور دوباره با سرزمین اصلی چین متحد شود. این کشور آمریکا را به حمایت از استقلال تایوان متهم کرده و متعهد شده است که هرگونه تلاشی در این راستا را "قاطعانه سرکوب کند."

اخیراً تنش قابل توجهی بین چین و آمریکا، قدرتمندترین متحد تایوان، بالا گرفته است.

چین در مدت اخیر چندین بار تعداد زیادی هواپیمای جنگی خود را به منطقه دفاع هوایی تایوان گسیل داشته، در حالی که آمریکا کشتی‌های نیروی دریایی خود را به آب‌های تایوان فرستاده است.

در ماه مه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که چین با پرواز هواپیماهای جنگی خود در نزدیکی تایوان، "خطر را تحریک می‌کند." او متعهد شد که در صورت حمله به این جزیره، از آن حمایت نظامی به عمل آورد.

پکن با متهم کردن آمریکا به "نقض وعده خود در مورد تایوان" و "مداخله" در امور چین به آن واکنش نشان داد و افزود که این کشور در راستای ممانعت از اعلام رسمی استقلال از سوی تایوان "در جنگیدن تردید نخواهد کرد."

ژنرال میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند چین به تایوان حمله خواهد کرد یا خیر به بی‌.بی‌.سی گفت: کلماتی نظیر ممکن است، باید یا می‌تواند؛ اینها کلماتی کلیدی هستند.

او ادامه داد: از نقطه نظر توانایی، من فکر می‌کنم چین به وضوح در حال توسعه این توانمندی است. شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به این موضوع در مجامع عمومی و در سخنرانی‌هایش اشاره کرده است، این که او ارتش آزادی‌بخش خلق چین را برای توسعه توانایی برای دست زدن به حمله به تایوان در یک مقطع به چالش کشیده است.

میلی اظهار داشت: و چه آن‌ها این کار را بکنند یا نکنند، این یک انتخاب سیاسی است، این یک انتخاب مربوط به سیاست است که اساسش این است که چینی‌ها چه دیدگاهی به آن به لحاظ منافع، ریسک، هزینه داشته باشند.

ژنرال میلی افزود: در این مقطع هیچ نشانه یا هشداری در مورد اتفاقی قریب‌الوقوع وجود ندارد. اما باز هم، ما آن را بسیار بسیار از نزدیک در نظر داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین