کد خبر: ۷۷۹۸۸
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۸
یک خبر تأسف برانگیز و تکان‌دهنده دیگر از کودک‌آزاری

کودکان زنجانی داغ شدند

سپرست بهزیستی زنجان: این قبیل کارها در مراکز سابقه دارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سید شفیع مصطفوی: بر روی بدن، زهرا، مریم و محمدمهدی، از کودکان یتیم «مرکز نگهداری کودکان مهر» زنجان، که از مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی است، داغ گذاشته شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب، درعکس‌هایی که از این کودکان منتشر شده، به وضوح مشاهده می‌شود که بر اثر داغی که بر بدن این کودکان گذاشته شده، صورت زهرا و پای مریم و گردن محمدمهدی سوخته شده است! 

اظهارات ضد و نقیض
در حالی که قائم مقام معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی از تنبیه و داغ کردن این 3 کودک اظهار بی‌اطلاعی کرده و چنین اتفاقی را غیر‌ممکن دانسته‌است، سرپرست بهزیستی استان زنجان با تأیید این خبر گفت: «این اقدام صورت گرفته ولی مشخص نیست که مسئول انجام این کار چه کسی بوده است».

نبی‌الله عشقی ثانی قائم مقام معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی گفته‌است: «از چنین اتفاقی هیچ خبری ندارم و به همین علت هیچ توضیحی نمی‌توانم بدهم، مربیان و مسئولان در مراکز نگهداری کودکان که از سازمان بهزیستی مجوز دارند حتی حق یک پشت دستی زدن به کودکان را ندارند و هرگز در این مراکز تنبیهی انجام نمی‌شود و به طور کلی تنبیه در مراکز بهزیستی ممنوع است». 

وی گفت: «چنین موضوعی تاکنون سابقه ندارد و اگر اتفاق افتاده باشد مربی و مسئولان مربوطه در آن مرکز حتماً به کمیته تخلفات بهزیستی احضار می‌شوند و اگر ثابت شود با آنها برخورد قانونی می‌شود».

این در حالی است که رسول سیدی فرد، سرپرست بهزیستی استان زنجان، ـ با بیان اینکه تعداد کودکان آزاردیده دو نفر بوده است، گفت: «آثار سوختگی در ناحیه صورت و کمر دو کودک پنج و شش ساله مشاهده شده است».

وی افزود: «تصویر کودک سوم که آثار سوختگی بر روی پای آن دیده شده، مربوط به آزارهایی است که توسط خانواده این کودک و قبل از تحویل به مرکز بهزیستی، انجام شده بود». 

متهمان اصلی خدمه مرکز هستند
وی با بیان این که کودکانی که در مرکز بهزیستی، مورد آزار قرار گرفته‌اند،‌ یک دختر پنج ساله و یک پسر شش ساله هستند، اظهار کرد:‌ «در زمان وقوع حادثه، مربی شیفت که دارای کودکی پنج ماهه است، جهت استفاده از مرخصی شیردهی خود از مرکز خارج شده و کودکان در آن ساعت توسط خدمه مراقبت می‌شدند». 

رسولی فرد خاطر نشان کرد: «گفته می‌شود که خدمه این مرکز دست به این کار زده‌اند، ولی هنوز این امر نیز محرز نشده است. این خانم خدمه در آستانه بازنشستگی است و بیش از 18 سال سابقه دارد». 

به گفته سیدی فرد، این خانم در مدت فعالیت خود حتی یک سیلی هم به کودکان نزده است.
سرپرست سازمان بهزیستی استان زنجان ادامه داد: «با بررسی به عمل آمده از طریق دفتر ارزیابی سازمان بهزیستی و اعمال تدابیر لازم، خدمه حاضر در شیفت، ضمن کتمان سوزاندن کودکان، اظهار کردند که در آن زمان در حین رسیدگی و نظافت نوزادان بوده و این دو کودک در آشپزخانه به همدیگر آسیب رساندند». 

سیدی فرد با اشاره به اینکه امروز گزارش کامل، اظهارات و گفته‌های خاطیان در این پرونده به تهران ارجاع داده شده است افزود: «تهران در این زمینه نظرنهایی را خواهد داد». 

مسؤول مرکز برکنار شد
وی با اشاره به اینکه مسئول مرکز از این سمت به دلیل عدم نظارت دقیق کنار گذاشته شده است گفت: «مربی شیفت نیز از کار معلق شده است تا در این زمینه پاسخگو باشد همچنین خانم خدمه نیز به مراجع ذیصلاح معرفی شده است». 

سرپرست بهزیستی استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه این قبیل کارها در مراکز اتفاق می‌افتد تصریح کرد: «بسیاری از مواقع اتفاقاتی این چنینی هرگز گفته نمی‌شود». 

وی کودکان آزار دیده را بد سرپرست معرفی کرد و نه بی سرپرست افزود: «یکی از کودکان در اظهارات خود اعلام کرده که این عمل یعنی داغ کردن را چندین بار از سوی پدرش شاهد بوده است».

سیدی‌فر ادامه داد: «در پرس‌وجو از کودکان، نیز این کودکان پاسخ‌های متفاوتی در زمینه چگونگی سوختن خود ارائه کردند،‌ به طوری که یک‌بار خدمه و بار دیگر مربی مرکز را عامل سوزاندن خود معرفی کردند».

وی گفت:‌ «علی‌رغم اثبات نشدن جرم و احساس تخلف، در گام اول با خدمه، مسوول مرکز، مربیان و کارشناسان مربوطه برخورد و نسبت به جابجایی آنان اقدام شده است و در حال حاضر این موضوع توسط مراجع ذی‌صلاح در دست پیگیری است».

سیدی‌فر خاطر نشان کرد: «از وقوع این حادثه که موجب جریحه‌دار اذهان عمومی‌ شده، پوزش می‌طلبیم و امیدواریم با اتخاذ تدابیر لازم از وقوع چنین حوادثی در آینده پیشگیری کنیم». 


رسیدگی به این پرونده، با فوریت انجام خواهد شد
مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی، نیز گفت: «در پی گزارش تخلف در شیرخوارگاه بهزیستی زنجان، مبنی بر آزار و اذیت سه کودک، این موضوع ظرف چند روز گذشته در دستور کار فوری کارشناسان دفتر بازرسی سازمان قرار گرفته و در این رابطه مسوول مرکز، مربی و کارگر خدماتی متهمان اصلی هستند».

سید حسین خادم الحسینی ، ضمن بیان این مطلب افزود: «برای رسیدگی بیشتر، این افراد به هیات تخلفات اداری سازمان بهزیستی معرفی شده‌اند».

وی با بیان این که با توجه به نادر بودن چنین حوادثی، رسیدگی به این پرونده، با فوریت انجام خواهد شد، تصریح کرد:‌ «در صورت اثبات بروز حادثه، ‌علاوه بر برخورد در سطح اختیارات هیات تخلفات سازمان بهزیستی، موضوع در مراجع قضایی نیز مطرح می‌شود و بهزیستی به عنوان شاکی، خواستار برخورد با متهمان خواهد بود».

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی کشور با اذعان به اینکه فردا تیم بازرسی برای بررسی میدانی حادثه به استان زنجان می‌رود، تاکید کرد: «بهزیستی به عنوان وکیل مدافع این سه کودک، با تمامی متخلفان در سطح مسوولیتشان برخورد می‌کند و در صورت اثبات سهل‌انگاری از سوی مسوولان رده‌های بالاتر، نیز ‌این برخورد انجام می‌گیرد». 


اطلاعیه بهزیستی استان زنجان
سازمان بهزیستی استان زنجان در این زمینه اطلاعیه‌ای به این شرح منتشر نموده‌است: 

«1- بیش از75 درصد از فرزندان مقیم آن مرکز بدسرپرست هستند یعنی فرزندانی که به علت عدم صلاحیت والدین ناشی از اعتیاد، جرم، زندان، همچنین بچه‌های طلاق هستند که در فضای خانوادگی، دارای خشونت‌های فردی و خانوادگی بوده که شاهد تنبیهات قهری همسران با خود و فرزندان خود بوده و با این خشونت زندگی کرده‌اند. تقلید رفتارهای والدین برای فرزندان در این سنین تقریباً طبیعی به نظر می‌رسد که نگهداری چنین فرزندانی در مراکز استیجاری و فاقد استانداردهای لازم و همچنین محدودیت منابع و عدم امکان تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بر وقوع چنین حوادثی بی‌تأثیر نخواهد بود. 

2- بعد از وقوع حادثه سوختگی بلافاصله کارشناس مسئول بخش معاون مربوطه و دفتر مسئول ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در مرکز حضور پیدا کرده که بر اساس گزارشات و پیگیری‌ها مشخص شده در زمان وقوع حادثه مربی شیفت مربوطه جهت استفاده از پاس شیر که دارای نوزاد 5 ماه بوده در مرکز حضور نداشته و مرکز با حضور خدمه در آن ساعت از فرزندان مراقبت می‌شده است که با بررسی به عمل آمده از طریق دفتر ارزیابی و اعمال تدابیر لازم خدمه حاضر در شیفت ضمن کتمان اقدام سوختگی از سوی خود اظهار می‌دارد در حین رسیدگی به نظافت و بهداشت نوزادان 2 کودک در آشپزخانه به هم دیگر آسیب رسانده‌اند و این موضوع کاملاً جدی در دستور کار واحد ارزیابی و حراست سازمان بوده که دقیقاً قانون در مورد افراد خاطی در صورت اثبات اعمال خواهد شد، اما علی‌رغم عدم اثبات و احراز تخلف خاطیان در اقدام اول با خدمه مسئول مرکز و مربیان و کارشناسان مربوطه برخورد و نسبت به جابجایی آن اقدام شده و این موضوع توسط سازمان بهزیستی استان زنجان تا فرجام توسط مراجع ذی‌صلاح پیگیری می‌شود. 

در پایان بهزیستی استان از حادثه و اتفاقی که به وقوع پیوسته و موجب درد عمیق و جریحه دار شدن اذهان عمومی و مردم عزیز و شهید پرور شده پوزش طلبیده و از خداوند کریم طلب بخشش کرده و امیدواریم با اتخاذ تدابیر لازم از وقوع چنین اتفاقاتی پیشگیری کنیم و با کمک اصحاب رسانه و مردم نوعدوست و سخاوتمند استان در ادای دین نسبت به جامعه هدف این سازمان با همراهی و همیاری آنان موثر واقع شویم».




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۱
0
0
حتما اگر باز هم از اين شكنجه ها به كودكان معصوم بدهند آنها را جابجا خواهند كرد!!!!!
آقايان مدعي العموم كجا تشريف دارند؟

بايد بر اين اوضاع گريست. چه مواردي كه افشا نشده است.
ناشناس
|
-
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۱
0
0
وحشتناكه عامل اينكار در صورت اثبات عمدي بودن بايد بايد بايد اعدام شود
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۱
0
0
تصور سوزاندن يك بچه معصوم هم بسيار سخت و درد آور است .
چه رسد به اينكه محقق شده باشد
از مسولين درخواست میكنم با خاطي شديدآ برخورد شود
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۱
0
0
سلام .......وقتی دم از عدل علی گونه میزنیم و همه چیز به تظاهر میگذرد باید دخترانمان دبی فروخته شود و کودکانمان سوزنده شود.
منتظر باشیم تا نتیجه را در این دنیا و در ان دنیا ببینیم .
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۱
0
0
بايد بالاترين مقام مسيول بدون فوت وقت استعفا كند . اين حداقل كاري است كه ميتوان انجام داد
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۱
0
0
با سلام وقتي اين خبر وعكس را ديدم چشمهايم پراز اشك شد وقتي كه فرقي نداره ازبلاترين شخص دولت تا پاپين ترين آنها اگر درمقابل اين موضوع وديگر موضوعات اين چنين ساكت بمانيم وديگر به هم رحم نكنيم نبايد از خدا انتظار داشته باشيم كه به ما رحم كند اين يك جنايت به تمام معناست اگر عدالتي وجود دارد بايد حق اين كودكان را بگيرد ودر غير اين صورت آنهاي كه ادعاي مسلماني دارند بايد در آخرت پييش علي(ع) چه جوابي خواهند داد خدا مي داند.ما كه اسم خود را مسلمان گذاشتيم بايد به جاي باران سنگ بر سر ما ببارد چون شايد لايق سنگ هم نباشيم بايد آتش ببارد تا اين گناهان را شايد خدا ببخشد.ديگر انسانيت مرده ............
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۱
0
0
با استاندارد امروزي حد اقل وزير مربوطه پس از اين حادثه بايد استعفا بدهد و با معيار حكومت عدل علي كل دولت ......
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۱
0
0
بر پدرومادرتون لعنت به چه فكر مي كنيد اگه با بچه شما اين رفتار مي شد چكار مي كرديد
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۱
0
0
خواهش ميكنيم افراد ي كه باعث همچين ننگي و خيانتي شدند
را محاكمه علني كنيد تا حساب كار دست بقيه هم بيايد در غير اينصورت اين هم يك سنت و عادت ميشود سازمان بهزيستي بايد
نظارت كامل داشته باشد لطفا فوري متهمان را بدون توجيهات بي اساس محاكمه كنيد.متشكرم
ناشناس
|
-
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۱
0
0
لعنت و نفرين خدا بر او باد كه فراموش كرد يتيمان سفارش شده خداوند متعال و رسول او هستند. فراموش كرد يتيمان سفارش شده اسلام و امامان معصوم اند. تنها چيزي كه ميتوانم بگويم به عنوان مادري 53 ساله آن است كه خداوند داغ اين اطفال را بر دلش گذارد و هيچگاه آرامش به خود نبيند. آنقدر اشكهايش جاري شوند تا چشمانش از بي آبي خشك و قلبش چون كوره آتش داغ و سوزان و پيكرش چون آهني گداخته در جهنم دنيا و آخرت ذوب شود.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۱
0
0
واقعا جاي تاسف است اگر اين اتفاق در كشورهاي ديگر ميافتاد ما با هزاران دليل انها را متوحش دانسته و با هزاران مقاله محكومشان ميكرديم اما چرا مسوول سازمان بهزيستي كشور ويا بقيه دست اندر كاران مسوول ارام بر صندلي خود تكيه زدند سووالي بي پاسخ است
ناشناس
|
-
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۰
0
0
خيلي ناراحت كننده بود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین