کد خبر: ۷۸۰۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
بررسی گزارش فروردین بانک مرکزی / رشد نقدینگی واقعا کاهش یافت؟

استقراض دولت از بانک مرکزی ادامه دارد

گزارش فروردین بانک مرکزی، از کاهش نقدینگی، افزایش پایه پولی و رشد بدهی دولت به بانک مرکزی حکایت دارد، اما سئوالاتی در این زمینه ایجاد شده است.
استقراض دولت از بانک مرکزی ادامه دارد
آفتاب‌‌نیوز :

گزارش فروردین بانک مرکزی، از کاهش نقدینگی(نسبت به اسفندماه ۱۴۰۰)، افزایش پایه پولی و رشد بدهی دولت به بانک مرکزی حکایت دارد.

روز گذشته، بانک مرکزی آمار بخش پولی و بانکی فروردین ماه ۱۴۰۱ را منتشر کرد. کاهش نقدینگی و افزایش مطالبات از دولت، از مهم‌ترین بخش‌های گزارش فروردین بانک مرکزی هستند.

نقدینگی ۰.۲درصد کاهش یافت

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نقدینگی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱، نسبت به اسفند سال گذشته، با ۰.۲درصد کاهش به ۴،۸۲۳هزار میلیارد تومان رسیده است. با این حال، این رقم در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته، ۳۸.۲درصد رشد را به ثبت رسانده است.

از میان اجزای تشکیل دهنده نقدینگی، حجم پول که شامل اسکناس و مسکوکات در دست اشخاص است در طول فروردین ماه ۳.۵درصد کاهش یافت، اما شبه پول با افزایش ۰.۷درصدی همراه شد.

رشد پایه پولی و کاهش ضریب فزاینده

پایه پولی در نخستین ماه قرن، با رشد ۱.۳درصدی همراه شد و به ۶۱۱هزار میلیارد تومان رسید. همچنین پایه پولی در پایان فروردین ماه ۱۴۰۰، در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، ۳۱.۵درصد رشد کرد.

ضریب فزاینده نقدینگی نیز با کاهش ۱.۵درصدی در این ماه و افزایش ۵.۱درصدی نسبت به فروردین ۱۴۰۰، به ۷.۸درصد رسید.

تفسیر گزارش فروردین بانک مرکزی

بر اساس گزارش فروردین بانک مرکزی، خالص مطالبات بانک مرکزی از دولت در فروردین سال جاری ۶.۱درصد افزایش یافت و به ۳۰۰هزار میلیارد تومان رسید. به این ترتیب بر خلاف ادعاها، به نظر می‌رسد استقراض دولت از بانک مرکزی همچنان ادامه دارد.

از سویی دیگر خالص مطالبات بانک مرکزی از موسسات و شرکت‌های دولتی، اما با کاهش ۵.۱درصدی مواجه شد و به ۵۷هزار میلیارد تومان رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین