کد خبر: ۷۸۰۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
تبلیغات

۷ علت مهم زرد شدن دندان‌ها

با رعایت نکات پیشگیرانه مانند موارد مهم برای بهداشت دهان و دندان که در ادامه توضیح داده می‌شود، می‌توانید تا حد امکان از زرد شدن دندان‌های خود جلوگیری کنید تا نیازی به روش‌های مختلف زیبایی مانند بیلیچینگ، جرم گیری یا لمینیت نداشته باشید.
۷ علت مهم زرد شدن دندان‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

مینای دندان (سطح سخت دندان) و عاج (ماده زیرین مینا) تحت تاثیر برخی عوامل دچار ضعف زردی یا پوسیدگی می‌شوند. مجموع این عوامل باعث از بین رفتن دندان به مرور زمان خواهد شد. در واقع زرد شدن پیش زمینه‌ای به صورت هشدار است تا دندان‌های خود را به منظور چکاپ به متخصص نشان داده و از او کمک بگیرید. قبل از هرچیز از خود چند سوال مهم بپرسید و پس از آن عوامل مهم در زرد شدن دندان را بررسی خواهیم کرد.

● آیا رنگ دندان‌ها رضایت بخش است یا نیاز به اصلاح دارد؟
● تا به حال تذکری در مورد بوی بد دهان داشته‌اید؟
● در هنگام خوردن مواد قندی احساس درد دارید؟

سیگار

۷ علت مهم زرد شدن دندان‌ها

امروزه مهمترین عامل زرد شدن دندان سیگار کشیدن است. پلاک‌های قهوه‌ای رنگ باقی مانده از نیکوتین به مینای دندان می‌چسبند و در دراز مدت با زردی شدیدی روبرو خواهید شد. بهترین روش ترک سیگار است. برای اکثر افراد سیگاری این کار چندان راحت نیست. دلیل اولیه این است که ابتدا سیگار را به عنوان تفریحی برای آزاد شدن ذهن می‌بینند و دلیل دوم ناخودآگاه مقاوم در مقاوبل تغییر سخت است. اکثر متخصصان پیشنهاد جایگزینی می‌دهند. شما باید سیگار را با یک ماده خوراکی جایگزین کنید تا احساس لذت لازم را به شما بدهد. اگر هنوز هم ناخودآگاه مقاومی دارید بهتر است پس از هر بار سیگار مسواک بزنید و همچنین تعداد سیگار‌های خود را بشمارید. می‌توانید از تکنیک سیگار کشیدن نصفه هم استفاده کنید.

ایجاد یک طرح لبخند زیبا

طرح لبخندی زیبا ۵۰% از زیبایی چهره شما را تضمین می‌کند. در چند سال اخیر برای اصلاح طرح لبخند روش‌هایی مانند کامپوزیت و لمینیت بسیار تاثیرگذار است. پیش از انجام این خدمات زیبایی دهان و دندان می‌توانید برای پیشگیری از زرد شدن دندان‌ها بهداشت دهان و دندان خود را در اولویت قرار دهید و از مسواک و انواع مختلف نخ دندان کمک بگیرید. تا حد امکان سه بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید و پس از هر وعده غذایی نخ دندان بکشید. مسواک زدن با روش صحیح و به آرامی می‌تواند تا حد زیادی به خنثی شدن عوامل رنگ دهنده به دندان کمک کند و دندان را در حالت قبلی خود نگه دارد. اگر تاکنون اگر کار‌ها را انجام نمی‌دادید، خرید نخ دندان و مسواک نرم را در لیست خرید امروز قرار دهید. این دو به پیشگیری از زردی دندان کمک می‌کنند.

دهان شویه

بعضی از دهان شویه‌ها توانایی سفید کنندگی نسبی را دارند و می‌توانند تا حدی زردی باقی مانده از سیگار و نوشیدنی‌های رنگدانه دار را بهبود ببخشند، اما نکته مهم استفاده از محصولی است که در ابتدا مینای دندان شما را تخریب نکند. با کمی تحقیق بهترین مدل از این محصول را برای سلامت دندان‌های خود تهیه کنید. خرید بهترین انواع دهان شویه و استفاده از آن همچنین برای پیشگیری از زردی دندان یک عامل موثر و موفید به حساب می‌آید.

نوشیدنی‌های رنگی

۷ علت مهم زرد شدن دندان‌ها

چای و قهوه از تاثیرگذار‌ترین موارد بر روی زردی دندان هستند. کسانی که اعتیاد به چای و قهوه را در کنار سیگار دارند در بدترین شرایط دهان و دندان قرار خواهند گرفت. در حقیقت مواردی مانند قهوه، چای، نوشابه و شراب می‌توانند می‌توانند دندان‌های شما را لکه دار کنند. رنگ قهوه‌ای تنباکو، نوشیدنی‌های تیره مانند چای یا قهوه، و عادت‌های نامناسب در مورد مسواک زدن که منجر به پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، باعث تغییر رنگ دندان‌ها خواهد شد. اگر کمی دقت داشته باشید از چای‌های ایرانی به جای محصولات خارجی و چای کیسه‌ای استفاده می‌کنید. چای ایرانی اصل حاوی رنگ‌دانه طبیعی است و رنگ‌دانه مصنوعی در آن استفاده نمی‌شود و همین دلیل باعث می‌شود تا رنگ دهی بسیار پایینی به دندان‌های شما داشته باشد.

بیماری‌های خاص و درمان آن

چندین بیماری که مینای دندان و عاج را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توانند منجر به تغییر رنگ دندان شوند. درمان برای شرایط خاص نیز می‌تواند بر رنگ دندان تأثیر بگذارد. برای درمان سرطان تاکنون روش بهتری به جز شیمی درمانی به صورت جامع معرفی نشده است. مسئله بسیار مهم در این مورد ضعیف شدن تمام بدن به دلیل استفاده از این ماده است. برای مثال پرتودرمانی سر و گردن و شیمی درمانی می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود. علاوه بر این، برخی عفونت‌ها در مادران باردار می‌توانند با تأثیر بر رشد مینای دندان، منجر به تغییر رنگ دندان در نوزادانشان شوند.

ضعف ژنتیکی دندان و لثه‌

نمی‌توانیم همه چیز را به پای عوامل خارجی بگذاریم. کسانی هستند که با وجود مصرف بالای سیگار، چای و قهوه دندان‌هایی سفید و یکدست دارند. توصیه ما بر این است که تا حد امکان از این موارد دوری کنید، چون شما اطلاعی از شرایط دندان‌های خود ندارید. ژنتیک تاثیر مستقیم روی دندان‌ها می‌گذارد. بعضی افراد از کودکی دندان‌هایی زرد دارند یا با کمی تفاوت رنگ نسبت به دیگر همسن و سالان خود روبرو هستند. چنین مشکلاتی را تنها باید با مواردی مانند لمینیت، کامپوزیت، روکش و یا در صورت نیاز ایمپلنت (برای کسانی که مجبور به کشیدن دندان هستند) بهبود بخشید.

پیشگیری از تغییر رنگ دندان

اگر دندان‌های شما لکه‌هایی دارند که مانع ایجاد یک لبخند عالی می‌شوند، با آن مقابله کنید. شما راه‌های زیادی برای روشن کردن آن‌ها و جلوگیری از بین رفتن درخشش دندان‌هایتان دارید. چیز‌هایی که می‌خورید یا می‌نوشید و می‌توانند اثری روی دست‌ها یا لباس‌هایتان بگذارند، بنابراین طبیعی است که همین اثر را روی دندان‌های شما بگذارند. به همین دلیل بهتر است بعد از اینکه از آن‌ها لذت بردید مسواک بزنید یا دهان خود را بشویید. از دهان شویه و نخ دندان استفاده کنید. پاک‌کننده‌های طبیعی مانند پوست موز می‌توانند کمک کننده باشند. اگر به پوست موز دسترسی داشتید و نیاز سریع به تمیز بودن دندان پیدا کردید، این گزینه را امتحان کنید.

تمام موادی که می‌خوریم همانطور که گفته شد رنگ دندان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهند داد. با رعایت نکات پیشگیرانه مانند موارد مهم برای بهداشت دهان و دندان که در بالا توضیح داده شد می‌توانید تا حد امکان از زرد شدن دندان‌های خود جلوگیری کنید تا نیازی به روش‌های مختلف زیبایی مانند بیلیچینگ، جرم گیری یا لمینیت نداشته باشید.

نویسنده: سارا اقبالی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین