کد خبر: ۷۸۰۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳

گرد و غبار خراسان شمالی از کجا می‌آید؟

آلودگی هوایی که سبب تعطیلی ۶ شهرستان خراسان شمالی طی امروز و فردا شد می‌تواند منشاء خارجی داشته باشد.
گرد و غبار خراسان شمالی از کجا می‌آید؟
آفتاب‌‌نیوز :

خراسان شمالی از جمله استان‌هایی است که آلودگی هوا در آن می‌تواند هم منشاء داخلی داشته باشد هم خارجی؛ اما احتمال تاثیر گذاری منشاء خارجی به ویژه از سوی صحرای وسیع قره قوم ترکمنستان در این بازه زمانی بیشتر است.

معاون پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی در این باره اظهار کرد: منشا یابی کاری سخت و مستلزم تحقیق جامع و کامل است که در خصوص آلودگی‌های خراسان شمالی می‌تواند داخلی و خارجی باشد، اما به نظر می‌رسد نقش منشاء خارجی بیشتر تاثیر گذار باشد.

حسین هراتی با بیان اینکه استان‌های اطراف خراسان شمالی نیز می‌توانند بر آلودگی هوای استان تاثیرگذار باشند، گفت: طی دیروز و امروز، وضعیت گرد و غبار استان سمنان را با هدف تاثیرگذاری بر خراسان شمالی بررسی کردیم و مشاهده شد علیرغم اینکه سمنان در مجاورت بیابان قرار دارد، اما وضعیت گرد و غبار آن همانند خراسان شمالی نیست.

وی ادامه داد: به همین دلیل این نظریه مطرح است که گرد و غبار صحرای قره قوم ترکمنستان به خراسان شمالی نفوذ کرده باشد و از آنجایی که نوع ماندگاری این گرد و غبار نشان می‌دهد که ذرات بسیار ریزی دارد، تاثیر منطقه خارجی را بیشتر تقویت می‌کند.

وی درباره کانون‌های گرد و غبار در خراسان شمالی نیز اظهار کرد: در جنوب شرقی و غربی استان نظیر شهرستان‌های گرمه، اسفراین و جاجرم، کانون‌های گرد و غبار وسیعی شناسایی شده است. البته در شهرستان مانه و سملقان نیز گا‌ها پس از برداشت محصولات کشاورزی شاهد شکل گیری کانون‌های گرد و غبار هستیم.

هراتی گفت: به طور کلی در استان، ۳۳۷ هزار هکتار کانون گرد و غبار شناسایی شده است که تقریباً ۵ هزار هکتار از آن دارای غبار خیزی زیاد، ۷۰ هزار هکتار غبار خیزی متوسط و مابقی نیز دارای غبار ریزی کم است.

وی افزود: البته تالاب‌های مختلف در استان گلستان نیز به دلیل قرار داشتن خراسان شمالی در مسیر باد از سمت گلستان می‌تواند تاثیراتی بر گرد و غبار این استان داشته باشد.

معاون پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی در خصوص این سوال که چرا پیگیری برای تعطیلی ادارات و سایر مجموعه‌ها در استان زودتر انجام نشد، گفت: گرد و غبار از اوایل بامداد امروز وارد استان شد و عدد شاخص را بالا برد؛ به همین دلیل نمی‌شد کارگروه اضطراری آلودگی هوا را روز گذشته برگزار کرد.

وی ادامه داد: برگزاری کارگروه اضطراری آلودگی هوا نیازمند پایدار بودن آلودگی است و این موضوع از بامداد امروز رخ داد؛ لذا جلسات مربوط به آن نیز به سرعت برگزار شد و تصمیمات لازم برای تعطیلی دستگاه‌های اجرایی و خصوصی گرفته شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین